تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۱۳۹۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عقبگرد تجارت چین، کامودیتی‏‏‌ها را از سکه انداخت

‌می‌متالز - داده‌های واردات و صادرات چین برای ماه ژوئیه بدتر از حد انتظار اعلام شد. به این ترتیب باید گفت تقاضای ضعیف داخلی و خارجی، چشم انداز بهبود رشد اقتصادی این کشور را به شکل جدی تهدید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، در این شرایط، مقامات چینی برای انتشار محرک‌های مستمری که رشد اقتصادی این کشور را تسریع کند تحت فشار هستند. این داده‌ها زمینه افت نرخ محسوس کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی را ظرف روز‌های ابتدایی دومین هفته از ماه اوت فراهم کردند.

داده‌های گمرک چین در روز هشتم ماه اوت منتشر شد و نشان داد که واردات در ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/ ۱۲‌درصد کاهش داشته است، این در حالی بود که نظرسنجی رویترز پیش‌بینی افت ۵درصدی را برای این داده داشت. در همین زمان میزان صادرات چین نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۵/ ۱۴درصدی داشت، این در حالی بود که میزان صادرات چین در ماه ژوئن در بازه سالانه کاهش ۴/ ۱۲درصدی را به ثبت رسانده بود، نظرسنجی رویترز نیز پیش‌بینی افت ۵/ ۱۲درصدی واردات چین را داشت. به این ترتیب باید اذعان کرد که سرعت کاهش صادرات چین در این زمان حتی سریع‌تر از افت آن در زمان آغاز همه‌گیری کرونا در دنیا در اوایل سال ۲۰۲۰ بود. در عین حال میزان کاهش واردات چین در ژوئیه به کمترین رقم پس از ژانویه سال ۲۰۲۰ و همزمان با تعطیلی سراسری به دلیل شیوع کرونا رسید.

تقاضای ضعیف، کالا‌ها را ارزان کرد

تحلیلگران می‌گویند ضعف در ارزش واردات نشان‌دهنده تقاضای ضعیف است، این موضوع به کاهش نرخ کالا‌ها می‌انجامد. جولیان ایوانز پریچارد، رئیس بخش اقتصاد چین در کپیتال‌اکونومیکس، می‌گوید: بررسی معیار‌های سفارش‌های صادراتی چین، وضعیت بدتری را نسبت به داده‌های گمرک منعکس می‌کند. درواقع تقاضای خارجی برای کالا‌های چینی بیش از ارقام گمرک تحت فشار کاهشی قرار دارد. در این شرایط بسیاری از اقتصاد‌های بزرگ دنیا همچنان در معرض بروز رکود در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ هستند که این موضوع می‌تواند وضعیت صادرات چین را دشوارتر کند. در این شرایط ارزش یوآن به پایین‌ترین حد ظرف سه‌هفته اخیر رسید. در پی انتشار داده‌های ضعیف از وضعیت تجارت چین، سهام آسیایی و دلار استرالیا و نیوزیلند که به‌عنوان شاخصی برای رشد چین تلقی می‌شوند، قرمزپوش شده و کاهش را به ثبت رساندند.

عقبگرد واردات، نشانه تقاضای ضعیف

با کاهش تقاضا در داخل و خارج از چین، اقتصاد این کشور در سه‌ماه دوم سال‌جاری میلادی با سرعتی ضعیف رشد کرد و رهبران ارشد را بر آن داشت تا قول حمایت بیشتر از اقتصاد را بدهند. با وجود این، تحلیلگران در حال بازبینی پیش‌بینی‌های خود در خصوص رشد اقتصادی چین طی سال‌جاری و کاهش برآورد‌های قبلی هستند. ارزش صادرات چین طی نیمه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش ۵درصدی داشت. این در حالی بود که میزان ارسال محموله‌های صادراتی چین در سه‌ماه ابتدایی امسال رشد ۸درصدی و میزان ارسال محموله‌ها در سه‌ماه دوم سال افزایش ۱۰درصدی داشت. این موضوع نتیجه کاهش نرخ کالا‌ها در دنیا طی این سال بود. ژو تیانچن، اقتصاددان ارشد واحد اطلاعات اکونومیست، توضیح داد که احتمالا میزان واردات کالا به چین در وضعیت به‌مراتب نامطلوب تری نسبت به کاهش ارزش واردات قرار دارد. اقتصاددانان عوامل تغییر نرخ کالا‌ها بر میزان واردات چینی را درک نکرده اند. به‌عنوان مثال، در ماه ژوئیه چین نفت بیشتری وارد می‌کند، اما با قیمت‌های پایین تر، در نتیجه حجم نفت خام در ماه ژوئیه افزایش دارد؛ اما ارزش واردات کاهش یافته است. منطق مشابهی برای سایر محصولات نظیر غلات و دانه‌های سویا وجود دارد.

میزان ورود محموله‌های نفت خام به چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان در ژوئیه نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۱۷درصدی داشت؛ اما میزان آن نسبت به ماه ژوئن ۸/ ۱۸‌درصد کاهش یافت و به کمترین میزان نرخ روزانه پس از ژانویه رسید. بررسی داده‌های تجارت چین نشان می‌دهد که میزان ارسال کالا‌های چینی به مقصد ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین مقصد صادرات کالا‌های چینی کاهش ۱/ ۲۳درصدی نسبت به سال قبل داشته است. در عین حال میزان صادرات چین به اتحادیه اروپا نیز افت ۶/ ۲۰درصدی داشت. تنش‌های دیپلماتیک بر سر فناوری تراشه و ریسک‌زدایی از چین افزایش یافته و این موضوع بر حجم تبادل تجاری با چین تاثیر منفی گذاشته است. در عین حال صادرات کره‌جنوبی به چین که شاخص اصلی تقاضای چین برای کالا‌های جهانی است، در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته ۱/ ۲۵‌درصد کاهش یافت که این رقم شدیدترین کاهش در سه‌ماه گذشته بود.

در این شرایط، پکن به دنبال راه‌هایی برای تقویت مصرف داخلی بدون کاهش بیش از حد سیاست‌های پولی است تا این تصمیم به خروج سرمایه از این کشور به دلیل تضعیف ارزش یوآن منجر نشود. برنامه ریز دولتی چین هفته گذشته اعلام کرد که محرک‌های اقتصادی جدیدی در راه است. اما فعلا داده‌های اقتصادی چین سیگنال کاهشی موثری برای بازار‌های کالایی دنیا به همراه داشته و فعالان بازار به دنبال انتشار آمار جدید از بازار‌ها هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده