تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۱۲۴۱۸
سرویس خبر : زمین شناسی

زغال‌سنگ و خودرو متهمان اصلی گرمایش زمین

‌می‌متالز - محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۰۹ مردادماه ۱۴۰۲) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع «گرمایش زمین» پرداخت.

به گزارش می‌متالز، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

دبیرکل سازمان ملل متحد به‌تازگی درخصوص روند گرمایش کره زمین هشدار داده و گفته است؛ دوران «گرمایش جهانی» به پایان رسیده و دوره «جوشش جهانی» آغاز شده است.

آنتونیو گوترش درعین‌حال تاکید کرده است که هنوز هم می‌توان جلوی گرم‌تر شدن زمین را گرفت و برای این کار به «کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای» نیاز داریم.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد؛ رونق گرفتن بازار خودرو پس از پایان دوره شیوع کرونا و افزایش مصرف زغال سنگ در چین، از عوامل اصلی تولید بی‌سابقه دی‌اکسید کربن در سال‌های اخیر بوده است.

البته همزمان با تصاعد این گاز از خودروها، وسایل نقلیه باری و هواپیما‌ها نیز طی دوره پساکرونا در همه جهان افزایش یافته است.

به‌موازات این روند، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هم در سال‌های اخیر افزایش یافته است، اما نه آن‌قدر که برای جبران این افزایش کافی باشد. گزارش بسیار مهم نهاد اقلیمی سازمان ملل که در بهار سال گذشته منتشر شد نیز حاکی از آن بود که دنیا سه‌سال بیشتر فرصت ندارد تا برای جلوگیری از فروپاشی اقلیمی، تحولی اساسی در تمام ابعاد زندگی جوامع بشری ایجاد کند.

در سال گذشته نیز دبیرکل سازمان ملل اذعان داشت که مقابله با گرمایش بی‌سابقه کره زمین، مساله وعده‌های توخالی دولت‌ها و شرکت‌ها است. او گفت: «به عبارت ساده آن‌ها دروغ می‌گویند، درحالی‌که دنیا به سمت فروپاشی اقلیمی می‌رود.»

در گزارش مذکور تصریح شده بود؛ کنترل افزایش دما زیر ۱.۵درجه سانتی‌گراد که هدف پیمان پاریس بوده، دور از دسترس بوده و حتی نگهداشتن زیر ۲درجه هم چالشی بزرگ است.

زیرا با روال فعلی، دنیا به سمت ۳.۲درجه افزایش دما تا پایان قرن حرکت می‌کند. برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهند؛ برای اجرای تغییرات لازم، بعضی کشور‌های در حال توسعه باید سالی حتی چند تریلیون دلار خرج کنند. این در حالی است که کشور‌های توسعه‌یافته و ثروتمند مانند آمریکا و چین به وعده‌های مالی خود طبق پیمان پاریس عمل نکرده‌اند.

از همین رو، کشور‌های در حال توسعه می‌گویند؛ «کشور‌های ثروتمند که خود مهم‌ترین تولیدکنندگان گاز‌های کربنی بعد از انقلاب صنعتی بوده‌اند، اکنون با اعمال محدودیت‌های اقلیمی؛ راهی را که خود پیموده‌اند، در عمل برای کشور‌های دیگر می‌بندند و آن‌ها را وادار به پرداخت تاوان گاز‌های گلخانه‌ای می‌کنند که کشور‌های ثروتمند در گذشته تولید کرده‌اند.»

یکی دیگر از چالش‌های موجود این است که دنیا چگونه سریع و وسیع به سمت توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی برود، به‌ویژه آن‌که دانشمندان و فعالان محیط‌زیست معتقدند؛ کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی مهم‌ترین راه مقابله با گرمایش زمین است و حواله‌دادن مشکل به آینده و راه‌حل‌هایی مثل جذب کربن از هوا که فناوری آن فعلا موجود نیست.

فقط سرپوش گذاشتن بر مساله است. در چنین شرایطی، انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید محلی و کوچک انرژی به‌جای تولید مرکزی انرژی و انتقال به دوردست، از مهم‌ترین تغییراتی هستند که باید در تمام دنیا با سرعت به اجرا درآیند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده