تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۵۳
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۱۲۴۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آرامش بازار‌ها با اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز/ حباب مسکن و خودرو در حال تخلیه شدن

‌می‌متالز - بازار ارز با حضور موثر بانک مرکزی آرامش را سپری می‌کند و انتظارات تورمی کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، شاید باور این موضوع سخت بود که اقتصاد کشور از بحران زمستان سال گذشته خارج شود و به آرامش برسد، اما اکنون وضعیت بازار‌ها نشان می‌دهد نه تنها بحرانی وجود ندارد بلکه حباب قیمتی دارایی‌ها در حال تخلیه شدن است.

بازار ارز یکی از بخش‌های محرک اقتصاد است و نوسان در این بخش باعث افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار‌های دیگر می‌شود. نرخ دلار در زمستان سال گذشته به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده بود.

بانک مرکزی در اولین اقدامی که برای کنترل بازار انجام داد سیاست تثبیت را اجرا کرد که آرامش فعلی در معاملات بخش‌های مختلف نشان می‌دهد این سیاست نتیجه مطلوبی در اقتصاد داشته است. پس از آن مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه‌اندازی شد و تقریبا همه تقاضایی که در بازار غیر رسمی وجود داشت در مسیر بازار رسمی قرار گرفت.

زمانی که نرخ دلار افزایشی شد قیمت خودرو، طلا، سکه، مسکن و حتی کالا‌هایی که قیمت‌گذاری آن‌ها ارتباطی با ارز ندارد نیز روند افزایشی را پیش گرفتند، اما اکنون آمار بازار‌ها نشان می‌دهد وضعیت مطلوب است. به این صورت که بازار ارز به یک آرامش نسبی رسیده و بازار‌های دیگر نیز از هیجانات گذشته فاصله گرفتند و حباب‌های قیمتی که ایجاد شده بود نیز در حال تخلیه شدن است.

بررسی بازار طلا نشان می‌دهد هر مثقال طلای آب شده که در روز‌های گذشته با ۲۰۰ هزار تومان حباب قیمت‌گذاری می‌شد با نرخ واقعی خود عرضه شد. طی روز‌های گذشته هر مثقال طلای آب شده با قیمت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شد و اکنون با تخلیه کامل حباب این بخش به ۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است. محمد کشتی آرای در اظهار نظری اعلام کرده در فصل نقل و انتقال مسکن فروش طلای خانگی افزایش می‌یابد، اما امسال به دلیل وجود آرامش در بازار‌ها شاهد معاملات کمرنگ در این زمینه بودیم.

تخلیه حباب در بازار‌های مختلف

بازدهی بازار‌های مالی در بهار ۱۴۰۲ با وضعیت سال‌های قبل تفاوت زیادی داشت. بازار ارز با حضور موثر بانک مرکزی روز‌های پر از آرامشی را سپری می‌کند و اکنون افرادی اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند که متقاضی واقعی هستند. افرادی که در بخش بازار غیر رسمی فعالیت کردند از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۰ درصد ضرر کردند.

در بازار طلا نیز سرمایه گذاران در مدت مذکور بیش از ۵ درصد زیان را تجربه کردند. بازار‌های مسکن و خودرو نیز که با انتظارات تورمی زیادی روبه‌رو بود اکنون در یک وضعیت رکودی قرار گرفته‌اند. به طوریکه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت مسکن در بسیاری از نقاط تهران نسبت به ابتدای سال ۱۰ تا ۱۵ درصد و قیمت انواع خودرو ۱۵ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است که بخش عمده آن به کاهش قیمت دلار و تعدیل انتظارات تورمی برمی‌گردد.

البته اخبار مثبت سیاسی و همچنین کاهش آمار رشد نقدینگی و وارد شدن آن به کانال ۲۹ درصد و کاهش نرخ تورم تیرماه به پایین‌ترین میزان در ۱۶ ماه گذشته نیز در کاهش انتظارات تورمی و کنترل نرخ ارز تاثیر زیادی داشته است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده