تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۵
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۱۲۶۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

بررسی موانع اجرای مصوبات واردات خودرو

‌می‌متالز - کمیسیون صنایع مجلس طی جلسه‌ای خواستار بررسی موانع اجرای واردات خودرو و همچنین سرانجام مصوبات واردات خودرو از بانک مرکزی و وزارت صمت شد. این در حالی است که هفته گذشته کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی درباره تامین ارز واردات خودرو جلسه مشترکی را برگزار کردند.

به گزارش می‌متالز، روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص دستاورد‌های این جلسه گفت: «مجلس در راستای تنظیم بازار، ارتقا کیفیت و کاهش قیمت خودرو مصوباتی را برای واردات خودرو‌های نو و کارکرده در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و همچنین قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب رساند، اما متاسفانه تاکنون اقدامات جدی برای واردات خودرو به کشور صورت نگرفته است.»

اقدامات مجلس برای تسهیل واردات و عرضه خودرو باکیفیت خارجی طی سال گذشته چه بوده است؟

کمیسیون صنایع مجلس با دعوت از وزیر محترم صمت و رئیس بانک‌مرکزی جلسه‌ای برگزار کرد و خواستار بررسی موانع اجرای واردات خودرو و همچنین سرانجام مصوبات مجلس در حوزه واردات خودرو را از بانک مرکزی و وزارت صمت شده است. در نهایت مقرر شد بانک مرکزی و وزارت صمت روش‌های تامین ارز برای واردات خودرو را با جدیت دنبال کنند و تصمیم نهایی در جلسه تکمیلی اتخاذ شود.

نظر بانک‌ مرکزی در خصوص پیشنهاد کمیسیون صنایع مبنی بر استفاده از ارز با منشأ خارجی برای واردات خودرو چیست؟

یکی از راهکار‌هایی که طی چند سال گذشته بار‌ها از فعالان این حوزه مطرح شده، واردات خودرو بدون انتقال ارز یا خرید اعتباری از شرکت‌های مادر است البته بانک‌مرکزی در این زمینه نظری نداشت، اما به هر حال استفاده از ارز با منشأ خارجی یا ارز‌های خانگی می‌تواند واردات خودرو به کشور را تسهیل کند.

آیا محدودیت‌های ارزی عامل تعلل دولت در واردات خودرو است؟

نگرانی‌های مطرح‌شده درخصوص تاثیر واردات خودرو بر منابع ارزی کشور قابل درک است، اما باتوجه به دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر اجرای لایحه واردات خودرو‌های کارکرده مشخص است مشکلی برای تامین ارز خودرو‌های وارداتی وجود ندارد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده