تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۱
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۱۳۶۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش ۱.۳ میلیارد دلاری ارزش کالا‌های صادراتی با وجود رشد ۱۰ میلیون تنی

‌می‌متالز - براساس آمار‌های مربوط به صادرات و واردات طی ۴ ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ارزش کالا‌های صادراتی با وجود افزایش وزنی حدود ۱۰ میلیون تنی، ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، ارزش دلاری صادرات به ازای هر تن در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۴۸۵ هزار دلار بوده است که این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به ۳۴۷ هزار دلار کاهش یافته است. به عبارت دیگر ارزش کالا‌های صادر شده به ازای هر تن در ۴ ماه سال ۱۴۰۲ به نسبت مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۱۳۸ هزار دلار کاهش یافته است.

به این ترتیب شاهد هستیم که وزن صادرات در چهار ماهه سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱، ۲۸.۵۶ درصد رشد داشته است، اما در نهایت ارزش وزنی این صادرات در بازه زمانی مورد اشاره ۷.۹۷ درصد کاهش یافته است. براین اساس وزن صادرات انجام شده در سال ۱۴۰۲، ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن و ارزش آن ۱۵ میلیارد دلار و ۹۰۶ میلیون بوده است. رقم ارزش این صادرات با وجود افزایش وزنی حدود ۱۰ میلیون تنی، ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

برخی علت این کاهش ارزش در برابر افزایش قابل ملاحظه صادرات وزنی را کاهش قیمت جهانی بعضی از اقلام صادراتی عمدتا در بخش فلزات و اقلام نفت‌پایه می‌دانند.

افزایش ۲ میلیارد دلاری ارزش واردات با وجود عدم تغییرات وزنی محسوس

همین نسبت در حوزه واردات نیز نشان می‌دهد که ارزش دلاری واردات به ازای هر تن در سال ۱۴۰۱، ۱.۵۸ میلیون دلار و در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۱.۶۴ میلیون دلار بوده است. با توجه به آمار‌های موجود وزن کالا‌های وارداتی در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱، ۶.۸ درصد رشد داشته است و در کنار آن ارزش دلاری این کالا‌ها نیز ۱۰.۸۲ درصد رشد کرده است.

جدول آمار مقایسه‌ای صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی و واردات طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ و مقایسه با مدت مشابه سال قبل به شرح زیر است:

کاهش ۱.۳ میلیارد دلاری ارزش کالا‌های صادراتی با وجود رشد ۱۰ میلیون تنی

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده