تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۱۱۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توصیه‌های اتاق برای توسعه‌تجارت با برزیل

‌می‌متالز - توسعه‌تجارت میان ایران و برزیل، نیازمند فراهم‌کردن الزاماتی نظیر حمل‌ونقل، گمرک و توافق‌های تسهیل تجارت است. طبق آمار، در سال‌گذشته از مجموع ۵۳.۱۶ میلیارد دلار صادرات ایران، فقط ۰.۱۳ درصد به مقصد برزیل انجام شده‌است.

به گزارش می‌متالز، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برای بررسی امکان سنجی توسعه‌تجارت با برزیل، با انتشار گزارش «دیپلماسی اقتصادی برزیل» ساختار اقتصادی و تجاری، مهم‌ترین اسناد و استراتژی‌های کلان اقتصادی و روابط اقتصادی ایران و برزیل را بررسی کرده‌است.

بر اساس این گزارش ارزش تجارت برزیل در سال‌۲۰۲۲ برابر با ۳/ ۱‌تریلیون دلار بوده‌است. مهم‌ترین شرکای تجاری برزیل در سال‌۲۰۲۲ عبارت بودند از: چین، ایالات‌متحده، آرژانتین، هلند، آلمان، کره‌جنوبی، ایتالیا، اسپانیا و مکزیک. این کشور‌ها حدود ۶۰‌درصد از کل تجارت برزیل در سال‌۲۰۲۲ را تشکیل می‌دادند. همچنین عمده صادرات برزیل در سال‌۲۰۲۲ عبارت است از: سویا، سنگ آهن، نفت‌خام، کنجاله سویا، گوشت، مرغ، قند، اتومبیل، هواپیما و تجهیزات الکتریکی. در همین سال، واردات اصلی برزیل نیز شامل تجهیزات الکتریکی، تجهیزات حمل‌ونقل، محصولات شیمیایی، سوخت ها، دارو، آهن و فولاد، منسوجات کفش و کاغذ بود.

دولت برزیل با هدف ارتقای صادرات و تحریک رشد اقتصادی، یارانه‌های صادراتی را به روش‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی، کمک‌های بلاعوض، وام‌ها و سایر کمک‌های مالی ارائه می‌کند. این کشور نظام‌های تجارت خارجی خود را عموما در قالب بلوکی سازمان داده‌است و سازمان منطقه‌ای مرکوسور مهم‌ترین سازمان در این راستا برای سیاست تجاری برزیل به‌شمار می‌رود. همچنین برزیل به منظور تنوع‌بخشیدن به اقتصاد خود و افزایش رقابت‌پذیری بین‌المللی، بر توسعه صادرات تاکید زیادی دارد و دولت مشوق‌های فراوانی را به صنایع صادرات‌محور ارائه می‌کند.

از مجموع ۱۶/ ۵۳‌میلیارد دلار صادرات ایران در سال‌۱۴۰۱، برزیل تنها ۱۳/ ۰‌درصد را به خود اختصاص داده و از این نظر در جایگاه چهل ویکم درمیان شرکای تجاری ایران قرار گرفته‌است. در حوزه واردات نیز این کشور از مجموع ۶۵/ ۵۹‌میلیارد دلار واردات ایران با اختصاص ۶۶/ ۰‌درصد به خود، در جایگاه ۱۶ قرار گرفته‌است. بر اساس این گزارش، ایران و برزیل فاقد هرگونه موافقت‌نامه اقتصادی هستند.

تنها سند رسمی درخصوص همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور «بیانیه مشترک همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی ایران و برزیل» است که در سال‌۱۳۹۳ در جریان دیدار وزیر کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، دام و تامین غذای برزیل به امضا رسید و بر توسعه همکاری‌های کشاورزی و همکاری‌های اقتصادی در زمینه مبادلات تجاری، ارز، کالا و نفت تاکید دارد. فقدان موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی میان دو کشور، عدم‌عضویت ایران در سازمان تجارت‌جهانی، تحریم‌های بانکی و کشتیرانی، فاصله جغرافیایی دو کشور و ناآشنایی تجار برزیلی با تنوع محصولات صادراتی ایران مهم‌ترین تحدید‌ها در مسیر توسعه‌تجارت میان دو کشور هستند. این گزارش توصیه می‌کند که توسـعه همکاری‌های دوجانبـه در بخـش ارتباطـات و فنـاوری اطلاعات بـا توجـه بـه اشـتیاق برزیـل جهـت حضـور در بازارهـای بین‌المللی در ایـن حـوزه تقویت شود.

همچنین مبادلات در حوزه توریسم و گردشگری، پتروشیمی و کشتیرانی از دیگر توصیه‌های اتاق برای همکاری با برزیل است. همچنین در بخش واردات، این گزارش اشاره می‌کند که واردات کالا‌های کشاورزی مورد‌نیاز از کشور برزیل می‌تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده