تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۱۱۹۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار‌ها زیر چتر تورم

‌می‌متالز - روز چهارشنبه فدرال‌رزرو نرخ بهره را یک‌چهارم واحد درصد افزایش داد. جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقتصاد آمریکا همچنان به افزایش نرخ بهره نیاز دارد تا نرخ تورم به هدف ۲‌درصدی بانک‌مرکزی ایالات‌متحده برسد.

به گزارش می‌متالز، همچنین پاول به‌عنوان یک اتفاق مثبت اذعان کرد که تورم از بالاترین میزان سال‌گذشته با کمترین آسیب جدی به اقتصاد، کاهش یافته‌است. از آنجا‌که فدرال‌رزرو وارد دوره دشواری در مبارزه با تورم خواهد شد باید برای پایان‌دادن به چنین مسیر دردناکی منتظر زیان‌های اقتصادی باشیم. برخی تحلیلگران در جدیدترین پیش‌بینی خود گفتند که حداقل یک افزایش نرخ دیگر تا پایان سال‌جاری مورد‌نیاز است تا از ادامه کاهش تورم اطمینان کافی حاصل شود.

روز جمعه معاملات آتی سهام در انتظار انتشار آمار داده‌های تورم ایالات‌متحده افزایش ارتفاع گرفت، به‌طوری‌که معاملات آتی وابسته به میانگین صنعتی داوجونز ۱۶/ ۰‌درصد صعود را تجربه کرد. معاملات آتی S&P ۵۰۰ نیز ۳۸/ ۰‌درصد افزایش یافت درحالی‌که معاملات آتی نزدک۱۰۰، ۷۷/ ۰درصد پیشرفت داشت، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر احتمال اعمال سیاست‌های اصلاحی از سوی بانک‌مرکزی ژاپن، سهام آسیایی سقوط کردند. شاخص‌های سهام Topix و Nikkei ۲۲۵ هر دو بیش از یک‌درصد کاهش یافتند. نگرانی‌ها پیرامون تغییر سیاست احتمالی بانک‌مرکزی ژاپن باعث‌شده بازار سهام ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه دست به یک رالی نصفه و نیمه بزند.

روز گذشته بانک‌مرکزی ژاپن اعلام کرد که به نوسان بازده اوراق قرضه ۱۰‌ساله دولتی در محدوده مثبت و منفی ۵/ ۰‌درصدی ادامه خواهد داد. شاخص S&P/ ASX ۲۰۰ استرالیا زیر سایه افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو با کاهش ۷/ ۰‌درصدی به ۶/ ۷۴۰۳ واحد رسید. بازار‌های کره‌جنوبی نیز روز جمعه در محدوده مثبت قرار داشتند، به‌طوری که شاخص Kospi با ۱۷/ ۰‌درصد افزایش در ۳۲/ ۲۶۰۸ واحد بسته شد و شاخص Kosdaq با ۳۹/ ۳‌درصد رشد در ۷۴/ ۹۱۳ واحد ایستاد. در این بین شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ در آخرین ساعت معاملاتی ۴۳/ ۱درصد افزایش یافت، درحالی‌که شاخص شانگ‌های کامپوزیت با ۸۴/ ۱درصد افزایش در بالاترین سطح از ۲۲ مه بسته شد. در این میان آمار‌ها نشان می‌دهند، اقتصاد آلمان در سه‌ماهه دوم رشد چندان جذابی نداشته‌است، به‌طوری‌که تحلیلگران انتظار داشتند که این کشور حداقل ۱/ ۰‌درصد افزایش تولید ناخالص داخلی را ثبت کند. کارستن برزسکی، رئیس جهانی ماکرو ING در یادداشتی پس از انتشار آمار‌های مربوط به اقتصاد آلمان گفت: برآورد سریع رشد تولید ناخالص داخلی آلمان حاکی از آن است که بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو در سه‌ماهه دوم در باتلاق رکود دست و پا می‌زند و به‌نظر می‌رسد باید برای نجات آن اقدامی جدی صورت گیرد. در همین حال، داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد اسپانیا در سه‌ماهه دوم نسبت به سه ماه گذشته ۴/ ۰‌درصد رشد داشته‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده