تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۱۶۷۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هشدار تحلیلگران درباره پایان دوره شکوفایی اقتصاد آلمان

‌می‌متالز - روزنامه اسپانیایی "ال پائیس" به نقل از تحلیلگران مدعی شد که دهه‌های شکوفایی اقتصادی در آلمان که باعث شد این کشور به یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان تبدیل شود، رو به پایان است.

به گزارش می‌متالز، روزنامه اسپانیایی "ال پائیس" به نقل از تحلیلگران مدعی شد که دهه‌های شکوفایی اقتصادی در آلمان که باعث شد این کشور به یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان تبدیل شود، رو به پایان است.

بر اساس ارقام منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول در ماه ژوئیه، پیش بینی می‌شود آلمان تنها اقتصاد بزرگی باشد که در سال جاری میلادی رشد نخواهد کرد و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی آن ۰.۳ درصد کاهش یابد.

به گفته ولفگانگ مونچائو، روزنامه‌نگار روزنامه "ال پائیس"، مدل اقتصاد آلمان به رقابت پذیری در هزینه‌ها، رهبری فناوری در صنعت، و ثبات ژئوپلیتیکی بستگی دارد و "همه آن‌ها از بین رفته‌اند".

مونچائو با بیان اینکه جهان اطراف آلمان کاملاً تغییر کرده است، گفت: آنچه اکنون ظهور کرده است، بحران قیمت انرژی، تقسیم‌بندی‌های ژئوپلیتیکی جدید و شوک‌های فناوری است که سؤالات وجودی را در مورد آینده این مدل ایجاد می‌کند.

از اوایل دهه ۲۰۰۰، این کشور به دلیل نرخ بالای اشتغال و تقاضای خارجی از سوی اقتصاد‌های در حال رشد سریع مانند چین، از رشد قوی و مستمر برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بخش تولید آلمان، که پایه اصلی اقتصاد این کشور است، از سال ۲۰۰۳ شکوفا شده است که با انرژی ارزان روسیه و نیروی کار ارزان قیمت از شرق اروپا تامین می‌شود.

کلمنس فوست، مدیر موسسه تحقیقات اقتصادی لایب نیتس (IFO)، در گفتگو با این روزنامه پیش بینی کرد که آلمان از این پس بیشتر به صادرات و واردات متکی باشد، "اما صنایعی که در دو دهه گذشته موفق بوده‌اند، یعنی صنایع شیمیایی و خودروسازی، در آینده نقش مشابهی را ایفا نخواهند کرد".

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده