تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۱۲۶۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نخستین تولید کاتد مس در آذربایجان به ظرفیت ۱۲۰ تن در ماه رسید

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) با اشاره به تولید نخستین کاتد مس به روش هیپ لیچینگ در این شرکت، گفت: هر هفته ۳۰ تن و ماهانه ۱۲۰ تن مس با عیار ۹۹.۹۹ درصد در این شرکت به طور مستمر تولید می‌شود که البته در سفر دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی تولید آن به طور رسمی آغاز شد و دستاورد همان سفر است.

به گزارش می‌متالز، معبود عباس زاده روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز و اعلام این خبر اظهار کرد: این مقدار تولید از دیروز محقق شده و به طور مستمر در هفته ۳۰ تن تثبیت شده است که البته در آینده افزایش می‌یابد.

وی افزود: ۵۱ درصد این طرح ظرف ۱۰ سال و ۴۹ درصد ظرف هشت ماه با سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریال به انجام رسید که علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، ۱۵ هزار میلیارد ریال ارزآوری از طریق صادرات به همراه خواهد داشت که البته دستاورد سفر دور اول و دور دوم رییس جمهور به شهرستان ورزقان و آذربایجان شرقی است.

وی ادامه داد: پاشش اسید این طرح ۳۱ فروردین ماه سالجاری و تولید آزمایشی نیز در ۱۴ خرداد همین سال تحقق یافت و اکنون این شرکت، نخستین کاتد مس با عیار ۹۹.۹۹ درصد را تولید کرده که گام بزرگی برای توسعه همه جانبه استان است.

عباس زاده به روند طرح تولید کاتد مس از طریق هیپ لیچینگ در این شرکت اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از پروژه‌های کلیدی در شرکت بود که در سال ۹۲ مطالعات آن آغاز شد و در سال ۹۷ به پیمان رفت، اما تا مرداد سال گذشته که شرکت را تحویل گرفتم تنها ۵۱ درصد پیشرفت داشت و اکنون این طرح به طور کامل به اتمام رسیده و نخستین محصول نیز از این طریق در شرکت تولید شد.

ظرفیت تولید ایجاد شده در مقابل میزان ذخیره معدن سونگون صفر است

عباس زاده به تاریخچه فعالیت معدنی در منطقه و مس سونگون اشاره‌ای کرد و افزود: از زمان قاجار عملیات اکتشافی در این معدن انجام شد، اما از سال ۱۳۶۸ این کار به صورت سیستماتیک آغاز شده و اینکه چرا در این مدت طولانی، این معدن و ظرفیت‌های آن مورد بهره برداری قرار نگرفته باید از افرادی پرسید که در آن دوران مسوولیت داشتند.

وی ادامه داد: در طول ۳۴ سال گذشته تنها ۲۲۲ هزار متر حفاری در این معدن صورت گرفته بود، اما ظرف یکسال به اندازه ۲۷ درصد کل حفاری‌ها معادل ۸۰ هزار متر حفاری در معدن انجام شد که نشان از تلاش و وجود برنامه ریزی برای بهره برداری از این معدن عظیم وجود دارد.

عباس زاده خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد تا میزان حفاری در معدن را تا ۱۰۰ هزار متر در سال افزایش داده و ظرفیت تولید را بالا ببریم، زیرا ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تنی ایجاد شده در این شرکت در مقابل میزان ذخیره پنج میلیارد تنی، در واقع صفر است.

وی ادامه داد: تولید کاتد مس، زنجیره ارزش و ایجاد صنایع پایین دستی نیز در طول ۳۴ سال گذشته صفر بوده و در واقع کاری در این زمینه‌های صورت نگرفته است در حالیکه اگر این اقدامات به موقع انجام می‌شد منطقه از هر نظر متحول می‌شد.

شرکت مس سونگون آذربایجان ثبت شده است

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان از ثبت این شرکت در تاریخ هجدهم خردادماه گذشته خبرداد و گفت: برخلاف شایعه پراکنی عده‌ای که دوست ندارند مس آذربایجان رشد کند، این شرکت ثبت شده، اساسنامه دارد، هیات مدیره دارد و طرق قانون تجارت فعالیت می‌کند.

عباس زاده، بازطراحی ساختاری را بهترین روش برای فعالیت مستقل صنایع مس در کشور اعلام کرد و گفت: پس از حضور رئیس جمهور در مس سونگون و تاکید وی بر بهره مندی کامل مردم منطقه و استان از ظرفیت‌های این معدن، به این نتیجه رسیدیم تا ساختاری را که برای تک مجتمع تعریف شده بود برای تحقق خواسته رئیس جمهور و مردم منطقه بازطراحی کنیم.

وی ادامه داد: این ساختار بیش از نیم قرن فعال بوده، اما به دلیل قدیمی و سنتی بودن و وسعت کاری و توسعه‌ای صنایع ملی مس ایران، جوابگوی شرکتی که در حد ملی کار می‌کند نبود از این رو این ساختار باید تغییر می‌یافت مجتمع‌ها به شرکت تبدیل می‌شدند و تصمیمات و اختیارات به شرکت‌ها تفویض می‌شد.

وی افزود: گام نخست در بازطراحی ساختاری، تاسیس شرکت بود که در مس سونگون این اتفاق افتاد و ساختار مجمع تغییر یافته و به شرکت تبدیل شد که این ساختار جدید در مجمع مصوب و ابلاغ شده است.

ایجاد معاونت بازرگانی و پرداخت مالیات در آذربایجان شرقی

عباس زاده به برخی تغییرات ساختاری در این شرکت اشاره کرد و گفت: به دنبال تاسیس شرکت، معاونت بازرگانی در شرکت ایجاد شده تا حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال خرید در سرفصل توسعه استان انجام دهد که قبلا این کار در تهران و کرمان انجام می‌شد و این به معنی گردش مالی بیشتر در استان است.

وی ادامه داد: در بخش مالی نیز، تا قبل از تاسیس این شرکت، تک ریالی به عنوان مالیات در استان پرداخت نمی‌شد، اما پس از حضور رئیس جمهور در مس سونگون، ۶ هزار میلیارد ریال به عنوان مالیات در استان از سوی این شرکت واریز شده که فتح بابی بزرگ است.

وی خطاب به آن‌هایی که عنوان می‌کنند شرکت مس سونگون آذربایجان فقط روی کاغذ است، گفت: این افراد در زمانیکه که در سونگون مسوولیت داشتند چرا نتوانستند ریالی به عنوان مالیات جذب استان کنند؟

عباس زاده افزود:، چون در گذشته و به دلیل مجتمع بودن مس سونگون، فروش در استان ثبت نمی‌شد و این کار در تهران یا کرمان انجام می‌شد در نتیجه مالیات و ارزش افزوده‌ای عاید استان نمی‌شد که با تشکیل شرکت مس، این روند تغییر یافته که نتیجه کامل آن و درآمد‌های مالیاتی استان از محل مس سونگون در پایان سال مالی مشخص‌تر خواهد شد.

تبدیل مجتمع به شرکت یکی از مصادیق عدالت محوری دولت است

عباس زاده ادامه داد: تبدیل مجتمع به شرکت یکی از مصادیق بازر عدالت محوری دولت سیزدهم است با این اقدام دولت، سهم از فروش شرکت مشخص شده و سهم از مسوولیت‌های اجتماعی نیز مشخص می‌شود.

وی افزود: سهم مس سونگون در گذشته از محل مسوولیت‌های اجتماعی در حد صفر و شوخی بوده و این را افرادی باید پاسخ دهند که چندین سال مسوولیت‌های مختلف داشته اند، اما نتوانستند حق واقعی منطقه از محل مسوولیت‌های اجتماعی را جذب و مطالبه کنند.

وی همچنین به طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس سونگون آذربایجان اشاره کرد و گفت: فاز سه با ۲۱ میلیون تن ظرفیت و ۲۰ درصد پیشرفت و ۳۲۸ میلیون یورو یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت است که با بهره برداری از آن، ۹۰۰ میلیون دلار به درآمد شرکت و استان افزوده می‌شود و این رقم بسیار بالایی است.

عباس زاده افزود: فاز چهار مس سونگون نیز آماده انتشار اسناد است.

وی به طرح کاتد مس ۲۰۰ هزار تنی شرکت از طریق ذوب نیز اشاره کرد و گفت: این طرح ۲۷ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسانیم و برای این طرح ۶۰۰ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: فاز ۲ این طرح نیز در مرحله انتشار اسناد است تا بتوانیم بیشتر از مصوبه سفر رئیس جمهور که تولید یک میلیون تن کنسانتره بود و رساندن آن به ۱.۶ میلیون تن، ۴۰۰ هزار تن مس کاتد تولید کنیم.

شهرک تخصصی مس در ۲۰۰ هکتار احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان شرقی گفت: به عنوان نخستین شرکت، مجوز ایجاد شهرک تخصصی مس در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار را گرفته ایم که تاکنون کار تملک ۱۶ هکتار آن انجام شده است.

عباس زاده گفت: ۲۵۰ هزار میلیارد ریال برای این شهرک اعتبار پیش بینی شده و برخی اقدامات در این راستا انجام شده و کارخانه تولید مفتول و لوله مسی با ۲۴۰ هزار میلیارد ریال یکی از این اقدامات است.

مجتمع مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

این معدن بزرگ‌ترین معدن مس کشور و خاورمیانه است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده