تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۱۲۷۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس جمهور برزیل خواستار کنار گذاشتن دلار در تجارت بین المللی شد

‌می‌متالز - لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل، روز چهارشنبه خواستار کنار گذاشتن دلار در تجارت بین المللی و ایجاد گزینه‌های جایگزین برای ارز آمریکایی، از جمله برای تجارت بین کشور‌های عضو بریکس برزیلیا، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی شد.

به گزارش می‌متالز، رئیس جمهور برزیل روز چهارشنبه در گفتگو با رسانه‌ها گفت: همه می‌دانند که من طرفدار ایجاد واحد پولی خود برای تجارت بین کشور‌ها هستم.

وی افزود: چرا باید از دلار در تجارت با آرژانتین یا چین استفاده کنیم، در حالی که امکان انجام این کار با ارز‌های ما وجود دارد؟ چرا کشور‌هایی که تقریباً نیمی از جمعیت جهان در آن‌ها زندگی می‌کنند، نمی‌تواند در این خصوص میان خود بحث کنند؟

روند دلارزدایی در جهان که ایده آن از سال ۲۰۰۷ کلید خورد، شتاب فزاینده‌ای گرفته است و تعداد زیادی از کشور‌ها درصدد حذف این ارز آمریکایی در تسویه حساب‌های بین‌المللی و مبادلات تجاری و جایگزینی ارز‌های ملی منطقه‌ای هستند.

در سطح دولتی، ایده دلارزدایی برای اولین بار توسط روسیه، چین و کشور‌های آمریکای لاتین در پی بحران مالی جهانی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ آغاز شد که این مساله سبب بروز نوسانات بسیار شدید در دلار آمریکا شد.

پیش از آن، فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال را از ۶.۵ درصد در ماه می‌۲۰۰۰ به ۱ درصد در ژوئن ۲۰۰۳ کاهش داد. در نتیجه این تصمیم اثر دومینوی بحران مالی ایالات متحده به سایر نقاط جهان سرایت کرد. بنابراین، چه باور پذیر باشد یا خیر، روند تضعیف نفوذ دلار نخستین بار در کشور آمریکا آغاز شد.

در آوریل ۲۰۰۸، دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه، پیشنهاد استفاده از روبل را در مبادلات تجاری با چین مطرح کرد. سپس در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، وی به رئیس شورای دولتی چین پیشنهاد داد تا بخشی از تجارت دوجانبه بین روسیه و چین از دلار به روبل و یوان تغییر یابد.

در سال ۲۰۱۵، سران کشور‌های عضو پیمان «بریکس» معروف به «قدرت‌های اقتصادی» نوظهور (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) اعلام کرد که توافق کرده‌اند ارتباط نزدیک خود را به منظور توسعه همکاری در حوزه پولی مطابق با دستور بانک‌های مرکزی هر کشور حفظ کنند. این شامل معاملات سوآپ ارز، تسویه با پول ملی و سرمایه گذاری مستقیم در ارز‌های ملی بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)



عناوین برگزیده