تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۳۱۴۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روسیه:

کشور‌های بیشتری به فکر کنار گذاشتن دلار هستند

‌می‌متالز - سفیر روسیه در آمریکا طی اظهاراتی تأکید کرد که برنامه‌های واشنگتن برای مصادره دارایی‌های بلوکه شده روسیه در خارج، سایر کشور‌ها را مجبور کرده است که دلار را کنار بگذارند چرا که استفاده از این ارز به عنوان یک ابزار سیاسی اعتبار آن را تضعیف می‌کند.

به گزارش می‌متالز، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا طی اظهاراتی تأکید کرد که برنامه‌های واشنگتن برای مصادره دارایی‌های بلوکه شده روسیه در خارج، سایر کشور‌ها را مجبور کرده است که دلار را کنار بگذارند چرا که استفاده از این ارز به عنوان یک ابزار سیاسی اعتبار آن را تضعیف می‌کند.

این دیپلمات روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی در واشنگتن تاکید کرد که روسیه هرگونه تلاش برای دستبرد به دارایی‌های حاکمیتی خود را غیرقانونی می‌داند.

آنتونوف گفت: ایده‌های خلاقانه کاخ سفید که با انگیزه اهداف سیاسی خودخواهانه مطرح می‌شوند، مانند مصادره دارایی‌های دولتی روسیه، نه تنها با قوانین بین‌المللی در تضاد است، بلکه برخلاف عقل سلیم است.

وی افزود که این اقدامات همین حالا "کمک" کرده است که روابط دوجانبه بین مسکو و واشنگتن "به بن بست" برسد.

سفیر روسیه در ادامه گفت که این اقدامات همچنین دیگر کشور‌ها را وادار می‌کنند که به طور جدی به فکر کنار گذاشتن دلار باشند.

این دیپلمات تصریح کرد: یک بار دیگر، این اقدامات نیاز فوری به انتقال جهانی به سمت چندقطبی شدن را تایید می‌کند.

آنتونوف پیش از این هشدار داده بود که اگر کشور‌های غربی تصمیم به مصادره دارایی‌های این کشور بگیرند، روسیه مجبور به واکنش متقابل خواهد شد.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ژاپن و کانادا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را در سال ۲۰۲۲ به دلیل تحریم‌های مرتبط با اوکراین علیه مسکو بلوکه کردند.

بر اساس این گزارش، حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شود که عمدتاً در اتاق پایاپای بلژیک موسوم به یوروکلیر Euroclear نگهداری می‌شود.

در عین حال، ایالات متحده که بنا به گزارش‌ها حدود ۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را در اختیار دارد، کشور‌های دیگر را تحت فشار قرار داده تا خودشان این وجوه را مصادره کنند. انتظار می‌رود این موضوع در نشست سران گروه هفت در ماه فوریه و پیش از دومین سالگرد آغاز درگیری اوکراین مورد بحث قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده