تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۱۳۸۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آمادگی ۸۵ درصد جمعیت جهان در کنار گذاشتن دلار

‌می‌متالز - تعداد کشور‌هایی که می‌خواهند دلار را در معاملات تجاری خود به خاطر سیاست‌های دولت آمریکا کنار بگذارند، روز به روز اضافه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، در حالی‌که به خاطر نارضایتی‌ها، کشور‌های گروه بریکس در حال کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری بین‌المللی خود هستند، روز به روز به تعداد کشور‌هایی که می‌خواهند در این مسیر گام برداشته و به خاطر سیاست‌های مالی دولت آمریکا از دلار فاصله بگیرند، اضافه می‌شود.

در واقع نارضایتی‌ها نسبت به هژمونی آمریکا در میان کشور‌ها به شکل فوق‌العاده‌ای با نشست گروه بریکس که در آن کشور‌های عضو از تصمیم خود برای ایجاد یک ارز جایگزین به‌جای دلار صحبت کرده‌اند، همزمان شده است.

تا پیش از برگزاری نشست اخیر گروه بریکس، ۴۵ کشور از تمایل خود برای پیوستن به این گروه خبر دادند و ۲۳ کشور به صورت رسمی درخواست خود را مطرح کرده و ۲۲ کشور دیگر نیز از تمایل برای پیوستن به گروه بریکس سخن گفته‌اند.

اندی اشکتمان، دبیر موسسه مایلز فرانکلین، می‌گوید: ممکن است به یکباره ۸۵ درصد از جمعیت جهان استفاده از دلار را کنار بگذارند. اگر گروه بریکس به تمام کشور‌هایی که درخواست عضویت داده‌اند، پاسخ مثبت بدهد، امکان حذف دلار از مبادلات تجاری بین‌المللی فراهم خواهد شد.

وی می‌گوید: عربستان می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد و کشور‌ها را به سمت پرداخت پول نفت به ارز‌های ملی سوق دهد.

وی تأکید کرد: نهایتا در صورتی که کشور‌های مذکور به گروه بریکس بپیوندند، ۸۵ درصد از کشور‌های جهان می‌توانند به وابستگی خود به دلار پایان دهند.

اشکتمان گفت: یک انسجام بین کشور‌ها که برای شکستن هژمونی غرب کنار هم قرار گرفته‌اند، شکل گرفته است. به نظر من عربستان محور تمام موضوعات مربوط به حذف دلار و شکستن سلطه دلار در بازار جهانی است.

وی گفت: اگر همه گروه‌های بین‌المللی از بریکس گرفته تا آسه‌آن و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس تصمیم بگیرند، دلار را کنار بگذارند، اتفاق بسیار بزرگی رخ خواهد داد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده