تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۱۶۷۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجربه موفق حذف دلار از مبادلات غیرتجاری در مراسم اربعین امسال

‌می‌متالز - رئیس‌کل بانک مرکزی جایگزینی عرضه و تحویل دینار به زائران اربعین حسینی را که برای نخستین‌بار با موفقیت انجام گرفت تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی" اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در پیامی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اربعین حسینی و تقدیر ویژه از مدیریت مدبرانه مسوولان ارزی بانک مرکزی، مدیران بانک‌های عامل فروش ارز اربعین، وزارت کشور و تمام ارگان‌ها تصریح کرد: خدمات ارز اربعین در سال جاری با چند تفاوت اساسی با سال‌های قبل توسط شبکه بانکی کشور انجام گرفت.

رئیس‌کل بانک مرکزی عرضه ارز اربعین توسط ۶ بانک بزرگ کشور در قالب ۱۷۹۰ شعبه شهری و روستایی را اقدامی مهم برشمرد و گفت: امسال برای نخستین بار، مراحل دریافت ارز اربعین، ساده‌تر شد و تلاش گردید سهم بیشتری از خدمات توسط سامانه‌های غیر حضوری صورت پذیرد.

فرزین تصریح کرد: از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگترین گردهمایی جهان فراهم و برای اولین بار نیز بجای ارز‌های دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: مسوولان این بانک از ماه‌ها قبل، برآورد دقیقی از منابع دیناری مورد نیاز تا پایان سفر اربعین حسینی را پیش بینی کردند و با برنامه‌ریزی دقیق، خدمات عرضه ارز اربعین با نرخ یکسان و بدون هیچ کمبودی در تمام شعب و در طول روز‌های هفته ارائه شد. در طول ایام اربعین حسینی نیز همگان شاهد بودند که این اقدام هوشمندانه باعث کاهش نرخ دینار در بازار غیر‌رسمی شد.

فرزین در ادامه تاکید کرد: الگوی بکار گرفته شده که خوشبختانه مورد رضایت زوار اربعین حسینی و مقامات مختلف کشور نیز قرار گرفت را می‌توان برای سایر کشور‌های منطقه نیز بکار برد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر معاملات کالایی کشورمان با سایر کشور‌ها عموماً با ارز‌های یورو، درهم، یوان، روبل، روپیه و دینار صورت می‌پذیرد، ولی درخصوص معاملات سیاحتی و غیرتجاری، همچنان ارز‌های غالب یورو و دلار است که تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی" در ایام اربعین امسال برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

فرزین خاطرنشان کرد: بر این اساس تعمیم تجربه رضایت‌بخش استفاده از ارز محلی در اربعین حسینی امسال به سایر کشور‌های منطقه، موضوعی است که در حال بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و انشاالله بزودی شاهد اجرای آن خواهید بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با تشکر از رسانه‌ها در اطلاع رسانی‌های به‌موقع عرضه ارز اربعین گفت: حتما رضایت زوار اربعین امسال سند افتخار بزرگی برای همکارانم در نظام بانکی کشور است و بر همین اساس، صمیمانه از زحمات و تلاش‌های تک تک آن‌ها تشکر می‌کنم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده