تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۱۶۸۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمدی:

تسهیل در فعالیت‌های اقتصادی؛ تبعات مثبت حذف ربح مرکب از نظام بانکی

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است اصطلاحا اخذ «سود بر سود» از سوی نظام بانکی ریسک سرمایه گذاری را بالا می‌برد.

به گزارش می‌متالز، صمدالله محمدی، با اشاره به آسیب شناسی مبحث سود برسود و یا ربح مرکب در نظام بانکی کشور بیان کرد: مبحث «ربح مرکب» تبعات اقتصادی زیادی دارد و می‌تواند عاملی برای تشدید تورم در جامعه قلمداد شود.

وی با بیان اینکه با حذف سود مرکب مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حل می‌شد و از سوی دیگر بانک‌ها می‌توانند به جای بلوکه کردن دارایی‌هایی که دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند، منابع نقدی دریافت کنند. تصریح کرد: همچنین این مبحث از دیدگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی ریسک سرمایه گذاری را بالا برده و می‌تواند تراز سرمایه گذاری را منفی کند.

محمدی با بیان اینکه فرآیند «سود بر سود» موانع تولید را تشدید می‌کند، تصریح کرد: چرخ اقتصاد بر پایه تولید بنا نهاده شده است و اگر مسیر حرکت تولید با مسائلی همچون ربح مرکب آغشته شود، سرمایه گذار با هزینه بالای تولید مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت سود‌های چند برابری به نظام بانکی می‌تواند سرمایه گذار را از انجام سرمایه گذاری منصرف کند، ادامه داد: دریافت سود بر سود از سرمایه گذار حتی می‌تواند منجر به ورشکستگی سرمایه گذار شده و در نهایت پروژه کلید خورده را ناتمام بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مهم کمیسیون تلفیق پیرو حذف سود مرکب در لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: کمیسیون تلفیق به خوبی مشکلات در زمینه ارائه تسهیلات به تولید را شناسایی و اقدام به حذف مبحث «ربح مرکب» کرده است. چراکه این مهم می‌تواند گرفتاری تولیدکنندگان با نظام بانکی را تا حدود زیادی کاهش دهد و البته تاکید داریم که نظام بانکی هم باید تابع قوانین مربوطه باشد.

نماینده مردم بافت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون در تلفیق در زمینه حذف سود مرکب مورد موافقت نمایندگان قرار خواهد گرفت، ادامه داد: حتما در کمک خواهیم کرد که این مصوبه در مجلس نهایی شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده