تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۱۲۷۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پسکوف:

معرفی ارز مشترک بریکس در آینده نزدیک محتمل نیست

‌می‌متالز - «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با تاکید بر اینکه روند دلارزدایی بی وقفه پیش می‌رود، گفت: بعید است در آینده نزدیک، ارز مشترک در گروه «بریکس» و سایر انجمن‌ها معرفی شود.

به گزارش می‌متالز، به دنبال پیشنهاد لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل مبنی بر ایجاد ارز‌های مشترک قدرت‌های نوظهور اقتصادی (بریکس) برای تجارت بین کشور‌های عضو این گروه (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای‌جنوبی)، سخنگوی کرملین اظهار داشت: بسیاری از کشور‌ها تمایل به استفاده از ارز‌های ملی در تسویه‌حساب‌های متقابل دارند. بدیهی است که بحث‌های کارشناسی در خصوص امکان پذیری و عملی بودن طرح‌ها در جهت معرفی یک واحد پولی ملی نیز در حال انجام است. روند بحث تاکنون این بوده که بعید است بتوان این موضوع [معرفی ارز مشترک بریکس]را در زمان نزدیک عملی کرد.

پسکوف افزود: روند دلارزدایی در اقتصاد جهانی "بی وقفه پیش می‌رود. "

سخنگوی کاخ کرملین خاطر نشان کرد: در حال حاضر، استفاده از ارز‌های ملی [به جای ارز آمریکایی]به واقعیت پیوسته است، واقعیتی که در مقیاس جهانی درحال رشد است.

وی تصریح کرد: نه تنها کشور‌هایی که با محدودیت‌های تحریمی روبرو هستند، بلکه کشور‌هایی که تحریم نیستند هم به این روش روی آورده‌اند، زیرا به مزایای این روش در فعالیت اقتصادی خارجی پی برده‌اند.

پسکوف گفت که معرفی ارز مشترک در نشست آتی بریکس بعید است؛ "اما این بدان معنا نیست که نباید در مورد آن بحث شود. " وی تاکید کرد: مذاکرات در این زمینه بدون شک ادامه خواهد داشت.

نشست سران این بلوک اقتصادی قرار است در ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) سال جاری میلادی در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی برگزار شود.

تحلیلگران معتقدند رشد فزآینده تحریم‌های آمریکا علیه کشور‌ها و استفاده ابزاری و سیاسی واشنگتن از دلار، اراده بریکس و سایر کشور‌ها همسو با این پیمان را برای دلارزدایی دوچندان کرده است.

در سطح دولتی، ایده دلارزدایی برای اولین بار توسط روسیه، چین و کشور‌های آمریکای لاتین در پی بحران مالی جهانی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ آغاز شد که این مساله سبب بروز نوسانات بسیار شدید در دلار آمریکا شد.

به باور کارشناسان اسپوتنیک، معرفی واحد پولی جدید از سوری گروه بریکس، می‌تواند به طور موثر خطرات ناشی از نوسانات نرخ دلار در مبادلات تجاری جهانی را کاهش دهد و از میزان وابستگی به دلار بکاهد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده