تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۱۸۷۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایجاد ارز مشترک در گروه بریکس، سخت، اما شدنی است

‌می‌متالز - رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: یک هدف ایدئال، درازمدت و تا حدودی دور از دسترس در شرایط فعلی، اما نه غیرممکن این است که کشور‌های عضو بریکس ارز مشترکی بین خود تعریف کنند که البته فاصله زیادی تا رسیدن به آن نقطه داریم.

به گزارش می‌متالز، طهماسب مظاهری با اشاره به اینکه بریکس، اتحادیه‌ای است که با سه کشور آغاز و امروز تعداد آن افزایش یافته است گفت: جنس اتحادیه بین چند کشور برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی میان خود، از دیرباز وجود داشته باشد که اکو نمونه آن است.

وی توافقات چندجانبه و تشکیل اتحادیه‌ها بین کشور‌های مختلف را دارای دو پیام مهم ارزیابی کرد و افزود: مبادلات اقتصادی و تجاری بین کشور‌ها با ایجاد اتحادیه، تسهیل می‌شود و در نتیجه افزایش پیدا خواهد کرد. در حقیقت از نظر صادرات و واردات کالا، خدمات، منابع مالی و نقل‌وانتقالات بین‌بانکی سهولت بیشتری بین کشور‌های یک اتحادیه در نسبت به دیگر کشور‌های جهان وجود دارد.

این اقتصاددان در بیان هدف و پیام دوم اتحادیه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی بیان کرد: برای تسویه‌حساب بین کشور‌های عضو یک اتحادیه یا سازمان بین‌المللی در هنگام تجارت از ارز محلی خود استفاده می‌کنند و از دلار یا یورو استفاده نمی‌کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی همچنین اشاره کرد: یک هدف ایدئال، درازمدت و تا حدودی دور از دسترس در شرایط فعلی، اما نه غیرممکن این است که کشور‌های عضو بریکس ارز مشترکی بین خود تعریف کنند که البته فاصله زیادی تا رسیدن به آن نقطه داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده