تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۹۳۷۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تجربه جهانی انتشار رمز ارز‌های ملی (۷)

یوروی دیجیتال؛ رویای اتحادیه اروپا برای فتح صنعت رمز ارز‌های ملی

‌می‌متالز - تقاضای فزاینده جامعه اروپایی نسبت به پرداخت‌های دیجیتال امن، راحت و پویا، علت اصلی نیاز اتحادیه اروپا به یوروی دیجیتال است.

به گزارش می‌متالز، در بخش دیگری از مجموعه مقالات تجربه جهانی انتشار رمز ارز‌های ملی، به سراغ یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا یعنی اتحادیه اروپا می‌رویم تا از نزدیک، سیاست‌های تئوریک و عملیاتی منطقه یورو در طراحی و انتشار رمز ارز ملی مشترک این ناحیه را تبیین کنیم و به بررسی این مهم بپردازیم که یوروی دیجیتال چگونه بر سیستم مالی جهان تاثیر خواهد گذاشت؟

اتحادیه اروپا در آینده نزدیک، رسما رمز ارز خود را منتشر می‌کند

بانک مرکزی اتحادیه اروپا همانند سایر بانک‌های فدرال در سطح جهان، از چندین سال پیش و با تغییر در نظام مدیریتی خود، به فکر طراحی، خلق، راه اندازی و صدور رمز ارز دیجیتال خود با نام "یورو دیجیتال" افتاده است. بیش از ۳۴۶ میلیون اروپایی، روزانه مقادیر زیادی اسکناس و سکه‌های یورو را به صورت پول نقد با خود حمل کرده و هنگام خرید یا پرداخت هزینه‌کرد‌های خود استفاده می‌کنند، اما حمل و بکارگیری این گونه از پول در شرایطی که اقتصاد دیجیتالی و مبتنی بر بستر‌های وب، پیشتاز تجارت بین الملل در حال حاضر و آینده خواهد بود، موجب کاهش مطلبویت در بین شهروندان و صاحبان کسب و کار‌ها در منطقه یورو گشته بود. همین امر سبب شد که ریاست بانک مرکزی اتحادیه اروپا در فوریه ۲۰۲۰ در اولین نشست خبری خود پس از انتصاب در این نهاد، اعلام کرد که یکی از مسئولیت‌های ما، در کنار هدف اصلیِ مهار تورم و ثبات قیمت، اطمینان از توسعه عملکرد روان سیستم‌های پرداخت در قالب رویکرد‌های نوین پولی در آینده اقتصادی این منطقه است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا و از تاثیرگذارترین و در عین حال جنجالی‌ترین چهره‌های پولی جهان از سال ۲۰۱۱ تا به امروز، در ادامه صحبت‌های خود در این نشست اعلام کرد، یکی از اهداف حیاتی و مهم مدنظر ما و سیاستمداران اروپایی، انتشار و توسعه یک رمز ارز ملی در اتحادیه اروپا با نام "Digital Euro" با پشتوانه یوروی فیزیکی است که چشم‌اندازی بهینه در شتاب‌دهی، خلق و مدیریت سازوکار‌های پرداخت نوین و ابزار‌های ذخیره ارزش برای همه شهروندان و مشاغل در سطح اتحادیه اروپا و اقتصاد بین الملل ایجاد خواهد کرد.

در حال حاضر، متولیان این امر در اتحادیه اروپا همچنان در حال بررسی موشکافانه و عمیق امکان انتشار شکل الکترونیک پول بانک مرکزی منطقه یورو و تلاش برای انتشار آزمایشی یوروی دیجیتال تا ابتدای سال ۲۰۲۴ هستند.

با ماهیت یوروی دیجیتال بیشتر آشنا شوید؟

یورو دیجیتال با نام "Digital Euro"، نسخه الکترونیک یوروی کاغذی و ابزار نوین بستر وب در حوزه پرداخت هزینه‌ها، انتقال وجه و وسیله ذخیره ارزش برای شهروندان و صاحبان اتحادیه اروپا است که مانند پول‌های رایج امروزی، امن و کاربرپسند خواهد بود. یوروی دیجیتال، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) محسوب شده که برخلاف سایر دارایی‌های رمزنگاری شده، به صورت متمرکز تولید شده و به عنوان نسخه دیجیتال پول نقد، مکمل اسکناس و سکه‌های یورو خواهد بود که به مردم حق انتخاب بیشتری در مورد نحوه پرداخت می‌دهد. امتیاز انحصاری طراحی، خلق و انتشار این رمز ارز ملی فقط و فقط در اختیار بانک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) قرار دارد و هیچ شرکت خصوصی یا نهاد دولتی دیگر در سطح اتحادیه اروپا و جهان، امکان صدور آن را ندارد. در حال حاضر، فقط آن دسته از بانک‌های مرکزی کشور‌های اروپایی عضو این اتحادیه که در ECB حساب فعال دارند، می‌توانند به صورت محدود برخی مبادلات خود با بانک مرکزی اتحادیه اروپا را از طریق Digital Euro انجام دهند.

کریستین لاگارد از پشت پرده خلق یوروی دیجیتال می‌گوید

در جولای ۲۰۲۰، رئیس مهم‌ترین نهاد مالی اتحادیه اروپا از ایده جسورانه و منحصر به فرد بانک مرکزی منطقه یورو برای انتشار این رمز ارز رسمی پرده برداشت. کریستین لاگارد در نشست ماهانه ECB در میان انبوه خبرنگاران، در مورد چگونگی دست یابی به ایده یوروی دیجیتال چنین گفت:

"بانک‌های مرکزی در جهان، مسوول انتشار پول نقد به صورت سکه و اسکناس هستند. در منطقه یورو، ECB این وظیفه را عهده دار است. از سرمایه‌ای که به شکل پول در اختیار که دارید، فقط وجه نقد شما توسط بانک مرکزی اروپا صادر می‌شود. صدور و مدیریت سرمایه‌ای که در حساب بانکی خود دارید در حوزه اختیارات ECB نیست؛ بنابراین اگر بانک سرمایه پذیر شما ورشکست شود، ممکن است پول موجود در حساب بانکی خود را از دست بدهید. به همین دلیل است که ما در بانک مرکزی اتحادیه اروپا به دنبال چگونگی امکان انتشار یک پول نقد الکترونیکی بودیم تا به نوعی، پشتوانه قدرتمندی در تضمین و حفظ تمام یا بخشی از پول شهروندان و صاحبان کسب و کار‌های اروپایی باشد؛ لذا با توجه رشد فوق‌العاده بستر‌های پرداخت دیجیتال در ۱۰ سال گذشته، ما می‌خواهیم با صدور "Digital Euro"، نگرانی شما در از دست دادن پول خود در مواقع چالش برانگیز و تاریک، مانند بحران‌های مالی را برطرف کنیم"

چرا اقتصاد اروپا به یوروی دیجیتال نیاز دارد؟

تقاضای فزاینده‌ی جامعه‌ی اروپایی نسیت به پرداخت‌های دیجیتالِ قابل اعتماد، مطمئن، پویا و پرشتاب، علت اصلی نیاز کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به یوروی دیجیتال بوده است. وجود یک رمز ارز دیجیتال ملی صادر شده توسط نهاد بانک مرکزی، لنگر ثبات سیستم‌های پرداخت و سازوکاز‌های پولی بهینه در اروپا را فراهم می‌کند. همچنین یوروی دیجیتال، حاکمیت پولی منطقه‌ی یورو را تقویت کرده و رقابت و کارایی را در بخش مبادلات و تجارت امن، ارتقا می‌بخشد.

مدیران ECB، یوروی دیجیتال را عامل تحول پویا در اتحادیه اروپا می‌دانند

سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اساسا چرا بانک مرکزی اتحادیه اروپا به شدت به دنبال صدور و انتشار ارز دیجیتال رسمی مشترک خود در این منطقه است؟

پاسخ این سوال را می‌توان در مزایایی که این ارز دیجیتال بانک مرکزی برای جامعه اروپایی به ارمغان خواهد آورد، جستجو کرد:
یوروی دیجیتال، مکمل قابل اعتماد و پایداری برای پول نقد است
برخلاف رمز ارز‌های خصوصی مانند بیت کوین، ارزش یوروی دیجیتال همیشه ثابت خواهد بود
ارزش یوروی دیجیتال کاملا مشابه یوروی کاغذی خواهد بود
کارکرد یوروی دیجیتال از منظر رقابت کافی، شمول مالی گروه‌های آسیب‌پذیر و همچنین یک سیستم پرداخت پشتیبان به مراتب بهتر از وجوه نقد به صورت اسکناس و سکه خواهد بود
در صورت ورشکستگی و اختلال در نظام‌های پرداخت متعارف، بستر مبادلاتی یوروی دیجیتال به دلیل تضامین بانک مرکزی اتحادیه اروپا، به فعالیت خود ادامه خواهد داد
بستر مبادلاتی یوروی دیجیتال این اطمینان را ایجاد می‌کند که تمامی شهروندان منطقه یورو، در تمامی مختصات این قاره، دسترسی به یک ابزار مبادله‌ای فراگیر، کارآمد، ساده، جهان شمول با قابلیت ذخیره ارزش بودن مطمئن داشته باشند.

اکنون یوروی دیجیتال در چه وضعیت قرار دارد؟

رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا در آئین افتتاحیه" نهاد مشترک مشتکل پولی اروپا" در دسامبر ۲۰۲۲ در پاسخ به خبرنگاری که از طولانی شدن صدور یوروی دیجیتال پرسید، اعلام کرد:

"انتشار یک رمز ارز مشترک اروپایی امن، پویا، در دسترس، جهان شمول و کارآمد، نیازمند صرف زمان طولانی و عدم شتاب در تحقیقات تئوریک و تصمیمات عملیاتی دارد. آنچه که در حال حاضر مشخص است این است که یوروی دیجیتال می‌بایست علاوه بر ویژگی‌هایی که اعلام کردم، سطح حریم خصوصی کاربران را تضمین کند.

در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰، پس از ۶ ماه پژوهش تئوریک مستمر یک گروه مالی و اقتصادی ۲۴ نفره در ECB، تست‌های فنی مشترک با سایر بانک‌های مرکزی در منطقه یورو و جلسات علمی و تکنیکال با سهامداران بزرگ بانک‌های خصوصی در اروپا آغاز شد.

ما در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۱، به مرحله انتشار آزمایشی محدود یوروی دیجیتال به برخی شهروندان و کسب و کار‌ها و مشاغل در ۵ کشور اروپایی منتخب یعنی ایتالیا، اتریش، بلژیک، فنلادند و هلند ورود کردیم. علت این کار، دریافت وتبیین بازخورد‌های مختلف نسبت به عملکرد یوروی دیجیتال هم در حوزه پرداخت و مبادله و هم به عنوان ابزار ذخیره ارزش بوده است. طی دو سال آینده، به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم که یک یوروی دیجیتال چگونه باید انتشار یافته و مدیریت شود. پس از این دو سال، اجماع نهایی اتحادیه اروپا برای عملیاتی سازی رسمی یوروی دیجیتال و چگونگی توسعه‌ی فراگیر آن انجام خواهد شد. این مرحله بررسی ۲ ساله در اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شده و انتظار می‌رود در اکتبر ۲۰۲۳ به پایان برسد".

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده