تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۶
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۵۵۸۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی روند نوسان نرخ ارز از ابتدای سال

‌می‌متالز - آقای کامران سلطانی زاده عضو کانون صرافان به بررسی روند تغییرات نرخ ارز از ابتدای سال تا کنون پرداخت.

به گزارش می‌متالز، کامران سلطانی زاده عضو کانون صرافان گفت: بازار ارز در پایان سال گذشته با کمی کاهش قیمت مواجه بود که به دلیل نتایج مذاکرات برجام ایحاد شده بود این روند کاهشی تا ابتدای سال جاری همچنان ادامه داشت. متاسفانه با طولانی شدن و ایجاد ابهام در روند مذاکرات در سال جدید شاهد شیب افزایش قیمت ارز و سکه هستیم.

سلطانی زاده افزود: از هفته گذشته شیب افزایش متوقف شده و هم اکنون قیمت ارز در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد. اگر چه این روند به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد، ولی امیدواریم ادامه داشته باشد. در حال حاضر امروز قیمت ارز در صرافی‌های رسمی کشور برای هر دلار آمریکا ۲۵۲۵۰ تومان خرید و ۲۵۵۰۰ تومان فروش، هر یورو ۲۸۲۰۰ تومان خرید و ۲۸۵۰۰ تومان فروش داد و ستد شد. در بازار‌های غیر رسمی هر دلار ۲۷۸۰۰ تومان و هر یورو ۲۹۹۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تومان خرید و فروش شد.

وی ادامه داد: با آغاز سال جدید بسیاری از شرکت‌ها اقدام به خرید ارز کردند و صادرکنندگان هم با توجه به تورم سالیانه ارز را با قیمت مناسب تری به فروش رساندند از این رو بازار ارز با نوسان روبرو شد. البته یکی از فاکتور‌هایی که مانع افزایش قیمت ارز در کشور شد اخبار مربوط به آزادسازی دارایی‌های ارزی بود. البته با توجه به عدم قطعیت در مذاکرات برجام این بازار ممکن است بازهم با نوسان مواجه شود، چون مردم به سمت تصمیم گیری جهت خرید ارز وارد بازار شده اند. اگر در روز‌های آینده اخبار سیاسی و منطقه‌ای جدیدی نداشته باشیم شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود. البته در سامانه نیما هم شاهد افزایش عرضه توسط صادرکنندگان هستیم که نیاز صرافی‌های رسمی کشور را پوشش می‌دهند.

وی گفت: اگر ورود ارز‌های خانگی به سیستم رسمی کشور به درستی انجام شود مردم با دغدغه کمتری به این کار مبادرت می‌کنند. بحث مالیات‌ها و افزایش هزینه نگهداری ارز برای مردم مطرح است که دولت می‌تواند با اجرای یک سازوکار درست این ارز‌های غیر فعال و راکد را وارد بازار فعال و پویای اقتصاد کرده و منافع خوبی کسب کند. اعتمادسازی این مشکل را حل خواهد کرد. اگر مردم بتوانند بدون دغدغه سرمایه ارزی خود را به صورت سپرده در بانک‌ها سپرده گذاری کنند هم بانک‌ها و هم مردم به شکل دوطرفه منفعت می‌برند. در غیر این صورت ارز‌ها از طریق مبادی غیر رسمی از کشور خارج و وارد دبی و ترکیه خواهد شد.

سلطانی زاده در مورد بازار رمز ارز‌ها هم گفت: معاملات در این بازار ادامه دارد. با توجه به این که از رمز ارز ملی رونمایی و معرفی شده است هنوز قانون گذار در این حوزه ورود نکرده است. امیدواریم بتوانیم از این رمز ارز‌ها استفاده کنیم و به جای این که سرمایه مردم در بازار‌های غیر رسمی در خطر باشد در صرافی‌ها و سامانه‌های رسمی ثبت و ضبط شود. در این صورت هم دولت با اخذ مالیات از رمز ارز‌ها منتفع می‌شود و هم مردم در انجام معاملات دغدغه‌ای ندارند. متاسفانه این خلاء قانونی برای مردم مشکل ایجاد کرده است.

منبع: ایران کالا

عناوین برگزیده