تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۳۱۲۷۷۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد
برای نخستین بار در کشور انجام شد؛

ساخت نازل سوخت توربین گازی با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه بعدی در کشور

‌می‌متالز - سویلر نازل سوخت توربین گازی GEF ۹ برای نخستین بار در پژوهشگاه نیرو به‌صورت یک تکه و به روش ساخت افزایشی (چاپ سه بعدی) از جنس فولاد ضد زنگ تولید شد.

به گزارش می‌متالز، «سینا سالمی» مدیر این پروژه در پژوهشگاه نیرو اظهار داشت: در حال حاضر این قطعه توسط شرکت جنرال الکتریک تولید شده و به صورت دو تکه جداگانه ساخته و از طریق جوشکاری به هم متصل می‌شوند.

وی گفت: استفاده از قطعات وارداتی جنرال الکتریک در محفظه احتراق با دمای بالا موجب می‌شد که عموما این قطعات از محل جوشکاری دچار تخریب شده و به این علت، عمر قطعه کاهش می‌یافت.

سالمی ادامه‌داد: به همین دلیل با توجه به حساسیت این قطعه و عملکرد آن در دمای بالا، ساخت قطعه مذکور به کمک فناوری ساخت افزایشی در قالب یک پروژه پژوهشی در دستور کار پژوهشگاه نیرو قرار گرفت که در نهایت موفق شدیم برای نخستین بار سویلر نازل سوخت توربین گازی GEF ۹ را به‌صورت یک تکه از جنس فولاد ضدزنگ تولید کنیم.

وی بیان‌داشت: باتوجه به موفقیت‌آمیز بودن آزمون‌های انجام گرفته روی قطعه ساخته شده، شرایط نصب این قطعه در یکی از واحد‌های نیروگاهی کشور فراهم شده است.

سالمی خاطرنشان‌کرد: بررسی فنی و اقتصادی ساخت قطعه مذکور حاکی از آن است که از نظر قیمت و زمان، روش ساخت افزایشی نسبت به سایر روش‌های سنتی از مزیت نسبی برخوردار است، هزینه تولید قطعه مذکور به روش ساخت افزایشی نزدیک‌به ۳۰ درصد کمتر از هزینه ساخت آن به روش‌های سنتی است.

وی ادامه‌داد: همچنین زمان ساخت آن نیز به مراتب سریع‌تر از روش‌های قبلی است. علاوه بر اینکه با ساخت یکپارچه این قطعه فرایند جوشکاری در ساخت قطعه حذف شده و در پی آن مشکلات ترک خوردن محل جوشکاری رفع شده و طول عمر قطعه افزایش خواهد یافت.

مدیر پروژه طراحی و ساخت نازل سوخت (سویلر) واحد‌های سیکل ترکیبی GE- F ۹ به روش ساخت افزایشی در پژوهشگاه نیرو خاطرنشان‌کرد: در ساخت این قطعه به روش مذکور که با همکاری شرکت توگا (مپنا) انجام شده است، علاوه بر اینکه از این پس وابستگی خارجی برای تهیه این قطعه نخواهیم داشت، در زمان و هزینه صرفه‌جویی اقتصادی و ارزی قابل توجهی نیز انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده