تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۷۸۹۸۴
به همت محققان دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد؛

ساخت نانوذرات آلیاژی آمورف قابل رقابت با فولاد ضد زنگ

‌می‌متالز - پژوهشگران گروه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به ساخت نانوذرات آلیاژی آمورف از عناصر «آلومینیم»، «آهن»، «کبالت» و «کروم» شدند که با فولاد ضد زنگ ۳۱۶ از نظر سبکی و ارزانتر بودن قابل رقابت است.

به گزارش می‌متالز، پژوهشگران گروه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به ساخت نانوذرات آلیاژی آمورف از عناصر «آلومینیوم»، «آهن»، «کبالت» و «کروم» شدند.

بر اساس این گزارش، این پژوهش از سوی علیرضا محمدیان دانشجوی دکتری گروه فیزیک دانشکده علوم این دانشگاه با عنوان «ساخت و مشخصه‌یابی نانوذرات آلیاژ آمورف پایه آلومینیوم Al ۱-x-yMx (M= Fe, Co) Cry به‌روش قوس الکتریکی و بررسی خواص مغناطیسی، الکتریکی و خوردگی آن‌ها» انجام شده است.

منصور فربد، راهنمای این پایان‌نامه درباره پژوهش فوق، بیان کرد: نانوذرات آلیاژ آمورف Al ۱-x-yMx (M= Fe, Co) Cry که برای اولین بار به‌روش قوس الکتریکی و در گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز تولید شده‌اند، فرومغناطیسی، ارزان، سبک و با سختی و مقاوم به خوردگی عالی هستند.

وی افزود: آلیاژ‌های تولید شده، به‌علت آمورف شدن شبکه بلوری در مقیاس نانو دارای این خواص ویژه شده‌اند، به‌طوری‌که دارای سختی حدود چهار برابری و نیز مقاومت به خوردگی حدود ۱۰۴ برابری نسبت به استیل L ۳۱۶ است و آلیاژ‌های پرکاربردی در حوزه صنایع نفت و به‌ویژه پتروشیمی است.

علیرضا محمدیان، دانشجوی مقطع دکتری گروه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز که این پژوهش را انجام داده است، گفت: در ساخت نانوذرات آلیاژی آمورف از عناصر «آلومینیم»، «آهن»، «کبالت» و «کروم» استفاده شده و ضمن سبکی، خوردگی و سختی آلیاژ را افزایش داده و در آینده کاربرد‌های صنعتی متعددی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: آلیاژ آمورف تولید شده، قابلیت رقابت با فولاد ضد زنگ L ۳۱۶ که یکی از آلیاژ‌های مورداستفاده در صنعت فولاد است را دارد و سبک و ارزان بودن آن نسبت به فولاد از دیگر مزایای آن است.

نتایج این پژوهش که در قالب پایان‌نامه دکتری انجام‌شده است، در مجله معتبر Journal of Alloys and Compounds منتشرشده است.

گفتنی است، مشاوره این پژوهش برعهده مرتضی زرگر شوشتری از اعضای هیئت‌علمی گروه فیزیک و خلیل‌الله قیصری از اعضای هیئت‌علمی گروه مواد بوده است.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده