تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۸۰۰۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ترمیم زخم کرونا بر بازار تجاری کنسانتره کروم

‌می‌متالز - تجارت جهانی سنگ و کنسانتره کروم از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱، به طور میانگین سالانه ۲ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۲۱، به مقدار ۱۷ میلیون تن رسیده است. تجارت کروم پس از تحمل یک سال رکود شدید در سال ۲۰۲۰ ناشی از همه‌گیری کرونا، در سال ۲۰۲۱ بهبود نسبی یافته است. برآورد می‌شود که بحران انرژی در سال ۲۰۲۲ و تورم ناشی از آن، موجب افزایش قیمت کروم در سال ۲۰۲۲ و متاثر شدن مصرف و تجارت این محصول شود که بر روند بهبود آسیب همه‌گیری کرونا تاثیرگذار است. چین، یکه‌تاز واردات کنسانتره کروم با سهم بیش از ۸۰ درصدی از کل واردات جهانی و آفریقای جنوبی، بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول با سهم بیش از ۷۰ درصدی از تجارت جهانی است.

به گزارش می‌متالز، در نمودار یک، تجارت جهانی سنگ و کنسانتره کروم در بازه زمانی پنج ساله مورد بررسی قرار گرفته است. میانگین تجارت سنگ و کنسانتره کروم از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، حدود ۱۶.۹ میلیون تن بوده است. همان طور که در این نمودار قابل مشاهده است، تجارت کروم نوسان‌های به نسبت شدیدی را تجربه کرده است. تجارت کروم با وقوع کرونا در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰، شاهد آشفتگی عمیقی بود که با محدود شدن واردات چین با کاهش حدود ۲.۳ میلیون تنی، به ۱۵.۹ میلیون تن رسید.

ترمیم زخم کرونا بر بازار تجاری کنسانتره کروم

تجارت سنگ و کنسانتره کروم از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، به ترتیب حدود ۱۶.۲ میلیون تن، ۱۷ میلیون تن و ۱۸.۲ میلیون تن بوده که سال ۲۰۱۹، بیشترین میزان تجارت کروم را در بازه زمانی مورد بررسی به ثبت رسانده است. افزایش ۷ درصدی تجارت در سال ۲۰۱۹ ناشی از افزایش تجارت در چین و اندونزی بوده است.

تقریبا ۱۸ درصد از کل ترکیب فولاد ضدزنگ از کروم تشکیل شده است. پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی کروم تا سال ۲۰۲۵ گسترش یابد. افزایش مصرف فولاد ضدزنگ از محل بازار‌های مختلف مصرف نهایی مانند خودروسازی، هوافضا، صنایع دفاعی، صنایع دریایی و کشتی‌سازی، ساختمان، ساخت‌و‌ساز و الکترونیک، عامل اصلی رشد بازار کروم طی سال‌های آتی است. علاوه‌براین، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای قابل توجهی از آسیا و اقیانوسیه به خصوص از جانب چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد ضدزنگ و محصولات فولادی در جهان به بازار کمک کند.

بازار در دستان چین و آفریقای جنوبی


در نمودار دو، کشور‌های برتر صادرات و واردات سنگ و کنسانتره کروم در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ قابل مشاهده هستند. چین، روسیه، اندونزی و هند، بزرگ‌ترین واردکنندگان سنگ و کنسانتره کروم در جهان به‌شمار می‌روند. البته سهم عمده از واردات به چین تعلق گرفته است و سایر کشور‌ها سهم اندکی را دارا هستند.

در سمت صادرات آفریقای جنوبی، ترکیه، زیمباوه، قزاقستان و پاکستان، از بزرگ‌ترین کشور‌های صادرکننده سنگ و کنسانتره کروم به شمار می‌روند. آفریقای جنوبی، ستون اصلی صادرات سنگ و کنسانتره کروم محسوب می‌شود که همه ساله سهم حداکثری از کل صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است و بیش از نیمی از کنسانتره کروم صادراتی خود را به چین صادر می‌کند.

ترمیم زخم کرونا بر بازار تجاری کنسانتره کروم

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، چین در صدر واردات سنگ و کنسانتره کروم قرار دارد. این کشور با شیب ملایمی در بازه پنج ساله مورد بررسی، در مسیر افزایش واردات کروم گام برداشته است. این کشور به طور میانگین ۱۴.۷ میلیون تن کروم وارد کرده است. نرخ رشد واردات چین در این سال‌ها، حدود ۲ درصد بوده است و بیشترین میزان نیز در سال ۲۰۱۹ به مقدار ۱۵.۹ میلیون تن به ثبت رسیده است که دلیل اصلی آن، جهش تجارت جهانی در این سال نیز به شمار می‌رود.

واردات چین در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا با ۱۰ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹، به حدود ۱۴.۳ میلیون تن رسید. بررسی کشور‌های مبدا وارداتی چین در سال ۲۰۲۱، بیانگر آن است که حدود ۱۲ میلیون تن از کل واردات ذکر شده از مبدا آفریقای جنوبی بوده و پس از آن نیز ترکیه، بزرگ‌ترین صادرکننده به مقصد چین در این سال بوده است.

روسیه، دومین کشور واردکننده برتر کروم است که در سال ۲۰۲۱ به میزان ۴۴۲ هزار تن کروم وارد کرده و بیشترین واردات این کشور در سال ۲۰۱۸ با حدود ۹۶۱ هزار تن رقم خورده است. واردات روسیه با افت زیاد ۱۵ درصدی در این سال‌ها روبه‌رو بوده است و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، حدود ۴۰۰ هزار تن کاهش واردات داشته است که می‌تواند ناشی از افت تقاضای صنایع مصرف‌کننده فولاد ضدزنگ و به تبع آن، کاهش تولید این محصول در این کشور باشد. اندونزی با میانگین واردات به میزان ۴۰۲ هزار تن، جایگاه سوم واردات سنگ و کنسانتره کروم را به خود اختصاص داده است.

هند در جایگاه چهارمین واردکننده بزرگ کنسانتره کروم در جهان به شمار می‌رود. این کشور خود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسانتره کروم در جهان نیز به شمار می‌آید، اما صنعت فولاد این کشور موجب شده تا هند به واردکننده کروم تبدیل شود. البته واردات این کشور در قیاس با سایر کشور‌ها و به خصوص چین، چندان قابل ملاحظه نیست. واردات کروم هند در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۵۵ هزار تن بوده است که با رشد ۱۳ درصدی، به ۲۵۲ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است. این میزان افزایش واردات ناشی از کاهش تولید ۲ درصدی سنگ و کنسانتره کروم در این کشور نیز بوده است.

آفریقای جنوبی حجم زیادی از تولید سنگ و کنسانتره کروم خود را صادر می‌کند. صادرات کروم آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۹ با افزایشی بی‌بدیل، به ۱۴.۸ میلیون تن رسید که ۲.۵ میلیون تن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. صادرات این کشور در سال ۲۰۲۰ با کاهش محسوسی روبه‌رو شد که با جبران بخش کمی از این کاهش در سال ۲۰۲۱، صادرات ۱۳.۵ میلیون تنی برای این کشور ثبت شد. ترکیه نیز از تولیدکنندگان بزرگ سنگ و کنسانتره کروم به شمار می‌آید که به تبع آن، در بین کشور‌های بزرگ صادرکننده کروم قرار دارد. میانگین صادرات سنگ و کنسانتره کروم ترکیه حدود ۱.۳ میلیون تن بوده است. ترکیه نیز مشابه با دیگر بازیگران بزرگ بازار جهانی کنسانتره کروم، در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۲۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۹۳۰ هزار تن سنگ و کنسانتره کروم صادر کرد.

دو کشور زیمباوه و قزاقستان به ترتیب با میانگین صادرات حدود ۶۹۲ هزار تن و ۶۵۸ هزار تن، در جایگاه‌های بعدی بزرگ‌ترین صادرکنندگان سنگ و کنسانتره کروم قرار گرفته‌اند که با توجه به انحصار نسبی ناشی از حجم ذخایر قابل توجه بازار صادراتی در دستان آفریقای جنوبی و تا حدودی ترکیه، سهم سایر کشور‌ها از بازار صادراتی به‌مراتب کمتر است.

زیمباوه در این سال‌ها فراز و فرود‌هایی را تجربه کرده است. این کشور در سال ۲۰۲۰ برخلاف سایر کشور‌ها با افزایش ۱۷۷ هزار تنی، ۷۵۸ هزار تن سنگ و کنسانتره کروم صادر کرد، اما صادرات این کشور در سال ۲۰۲۱، با کاهش ۲۲ درصدی به ۵۹۰ هزار تن رسید. قزاقستان با افول ۲۰ درصدی، از ۹۶۳ هزار تن در سال ۲۰۱۷ به ۳۸۹ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است. کما اینکه در تولید سنگ کروم روند صعودی داشته، اما صادرات خود را برای عرضه در مصرف داخلی کاهش داده است.

کشور پاکستان در صادرات سنگ و کنسانتره کروم شاهد افزایش خیره‌کننده‌ای بوده است. جهش اول پاکستان در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد که از ۳۲۱ هزار تن در سال ۲۰۱۷ به ۲۵۸ هزار نن رسید و جهش دوم در سال ۲۰۲۱ رقم خورد که از ۲۷۸ هزار تن در سال ۲۰۲۰، به حدود ۴۴۰ هزار تن رسید که بیشترین میزان صادرات ثبت شده برای این کشور به شمار می‌آید.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده