تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۸۰۴۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شاخص فلزات اساسی به محدوده یک میلیون واحدی بازمی‌گردد؟

‌می‌متالز - بازار سرمایه در حالی تمام توان خود را به کار گرفته است تا بتواند ریزش‌های چند ماه اخیر را جبران کند که شاخص فلزات اساسی به دلیل افزایش نرخ دلار و به دنبال آن افزایش قیمت کامودیتی‌ها، توانسته است تا حدودی جبران مافات کند.

به گزارش می‌متالز، در حال حاضر گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه پس از گروه محصولات شیمیایی، بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد و همواره به عنوان یکی از پر حجم‌ترین گروه‌های این بازار شناخته می‌شود. بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند، بازار همه جانبه روند صعودی به خود گرفته و تمامی عوامل مانند بسته حمایتی، رشد قیمت دلار و تورم در کشور به سمت سبزپوشی بورس در حال حرکت هستند.

در این میان، براساس تازه خبر‌ها از بازار سرمایه، شاخص گروه فلزات اساسی به ۹۶۸ هزار واحد رسیده و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که به زودی این شاخص دوباره میلیونی خواهد شد. آخرین بار، شاخص گروه فلزات اساسی ۱۲ شهریور ماه امسال در ارتفاع یک میلیون واحدی قرار داشت.

در همین حال، عرفان فکری، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در صورتی که محدودیت‌های کرونایی کشور چین برداشته شود، بازار کامودیتی‌ها نسبت به این اتفاق واکنش مثبتی نشان خواهد داد. بر همین اساس، می‌توان گفت این بازار به تدریج سبز پوش باقی خواهند ماند. از طرفی طی چند روز اخیر با جلو افتادن جمهوری خواهان در مجلس سنای ایالات متحده آمریکا، واکنش ریزش شدیدی در شاخص دلار آمریکا مشاهده شد.

وی گفت: همچنین یکی دیگر از عوامل ریزش ایندکس دلار را می‌توان شادابی و سبزشدن کامودیتی‌ها در روز شنبه هفته جاری نام برد. در این راستا، به احتمال زیاد شاخص فلزات اساسی به حوالی یک میلیون واحدی و حتی کمی بیشتر برسد، اما به هیچ وجه نمی‌توان انتظار رشد شارپ در کوتاه مدت و میان مدت از این گروه داشت.

حرکت شارپی اساسا به حرکت تند و تیز قیمت یا شاخص در بورس، گفته می‌شود. سهم شارپی، یعنی سهمی که رشد و افت قیمت در آن به سرعت اتفاق می‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: گروه فلزات اساسی با جذب نقدینگی حدود ۴۸ میلیارد تومانی در آغاز هفته در صدر جدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت به گونه‌ای که فلزی‌ها بیشترین نقش را در صعود شاخص کل داشتند.

به گفته فکری، شاخص فلزات اساسی در محدوده ۸ هزار و ۴۰۰ واحدی حمایت‌های مهمی دارد که حفظ این ناحیه می‌تواند مانع ریزش‌های بیشتر در کلیت گروه و صعودی شدن این شاخص تا حدود ۹ هزار و ۷۰۰ واحدی در میان مدت گردد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده