تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۷۸۶۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بورس فلزات لندن به دنبال تحریم احتمالی روسیه

‌می‌متالز - بورس فلزات لندن در روز چهارم ماه اکتبر یک مقاله مباحثه‌ای درباره امکان تحریم خرید و فروش آلومینیوم، نیکل و مس روسیه و همچنین انبارش آن را در وب سایت خود منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، کشور‌های غربی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲، بانک‌های روسیه و افراد ثروتمند مرتبط با رئیس‌جمهور، ولادیمیر پوتین را تحریم کرده‌اند، اما تاکنون هیچ تحریمی برای خرید فلزات روسیه اعمال نشده است.

با این حال، برخی منابع اعلام کردند که نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه بعضی از تولیدکنندگان فلز روسیه از جمله شرکت روسال، نتوانند آلومینیوم خود را بفروشند، وجود دارد و در نتیجه ممکن است آن را به انبار‌های ذخایر کالا در بورس ۱۴۵ ساله فلزات لندن تحویل دهند.

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بورس فلزات جهان یعنی بورس فلزات لندن قصد دارد سه پیشنهاد مهم را ارائه کند و از فعالان بازار درخواست کرده است بازخورد‌های خود را در این باره تا روز ۲۸ ماه اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کنند.

یکی از این پیشنهاد‌ها تعلیق فلزات روسیه است. با این حال، بورس فلزات لندن اعلام کرد که اعمال گزینه تعلیق برای فلزاتی که در حال حاضر پیش‌خرید شده و در انبار‌های ذخایر کالا‌ها نگهداری می‌شوند، مناسب نیست.

همچنین بورس فلزات لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعمال تعلیق فلزات روسیه، خطر ایجاد اختلال در عرضه بازار را در یک دوره کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند، اما می‌تواند برای بازار به عنوان گزینه اطمینان‌بخش عمل کند. از یک سو، اقدام نکردن برای اعمال تحریم فلزات روسیه می‌تواند منجر به ایجاد بی‌نظمی در بازار شود و از سوی دیگر، اعمال این تحریم‌ها می‌تواند بر فعالان بازار تاثیر بگذارد.

به عنوان پیشنهاد دوم، این سازمان گفت که می‌توان به ادامه روند فعلی بدون اعمال هیچ گونه تحریمی اشاره کرد.

به عنوان گرینه سوم می‌توان به ایجاد محدودیت‌هایی اشاره کرد که در آن، پس از اینکه فلز روسیه در انبار‌های مورد تایید بورس فلزات لندن از مقداری مشخص رشد بیشتری پیدا کرد، بورس فلزات لندن اقدام به تعلیق باقی فلز روسیه کند.

شرکت روسال به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان با حدود ۶ درصد عرضه جهانی، روز سوم ماه اکتبر در نامه‌ای که خبرگزاری رویترز به آن اشاره کرد، گفت که اعمال تحریم فلز این شرکت به ایجاد بی‌ثباتی در عقد قرارداد‌های آلومینیوم بورس فلزات لندن منجر خواهد شد و باعث ایجاد ابهام و بلاتکلیفی در مورد نقش این بورس در صنعت فلزات می‌شود.

در حال حاضر برخی از شرکت‌های تولید‌کننده روسی با الزامات اعلام شده از سوی بورس فلزات لندن مطابقت دارند و می‌توانند در شبکه انبار‌های این بورس فلزات خود را ذخیره کنند تا طبق موعد به مشتریان تحویل داده شوند.

شرکت نورنیکل روسیه با مدیریت ولادیمیر پوتانین که در ماه ژوئن ۲۰۲۲ توسط بریتانیا تحریم شد، ۷ درصد از تولید نیکل استخراج شده جهانی را در سال گذشته به خود اختصاص داد. بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، روسیه سال گذشته ۹۲۰ هزار تن مس تصفیه شده را تولید کرد که حدود ۳.۵ درصد از حجم کل تولید جهان را شامل می‌شود.

بورس فلزات لندن محدودیت‌هایی را برای تحویل مس و روی از شرکت معدنی و متالورژی اورال روسیه «UMMC» و یک شرکت تابعه پس از اعمال تحریم سهام‌دار اصلی آن به نام اسکندر مخمودوف توسط بریتانیا اعمال کرده است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده