تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۴۱۵
کد خبر: ۲۷۸۶۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک فعال فولادی مطرح کرد:

دلار، بورس و عوارض صادراتی؛ موانع صنعت فولاد ایران

‌می‌متالز - کارشناس فولادی گفت: نوسان قیمت دلار، بورس و عوارض صادراتی از عوامل مهمی هستند که در بهبود وضعیت فولاد داخلی تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش می‌متالز، محمدجواد ناظم‌زاده با بیان چالش‌های صادرات فولادسازان بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش در این حوزه، موانع موجود برای صادرات شرکت‌های خصوصی فولاد است. به گونه‌ای که در حال حاضر فقط دولت اجازه صادر کردن محصولات این حوزه را دارد، البته به تازگی برخی از محدودیت‌های آن رفع شده است، در صورتی که قوانین به همین شکل ادامه پیدا کند، قیمت‌ها در پایان سال جاری، روند شارپ نزولی یا صعودی را تجربه نمی‌کنند.

فعال صنعت فولاد در ادامه افزود: جنگ روسیه و اوکراین و سرازیر شدن محصولات فولادی روسیه به بازار‌های هدف صادراتی ایران علت اصلی کاهش صادرات در نیمه ابتدایی سال بود. بر همین اساس اعمال عوارض صادراتی دولت در ابتدای سال جاری سیاست غیر کارشناسی بود که باعث شد بازار صادراتی محصولات فولادی به دست دولت روسیه بیفتد.

وی تصریح کرد: از عوامل مهم و تأثیرگذار در بازار فولاد، می‌توان به نرخ دلار و بورس اشاره کرد که حذف عوارض صادراتی نیز در روند بهبود آن تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. در واقع زمانی که قیمت دلار صعودی شود، با ضرب در قیمت جهانی آن، قیمت داخلی مشخص می‌شود که در این صورت با افزایش آن، قیمت‌های بورس نیز در روند مثبتی قرار می‌گیرد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده