تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۳
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۷۸۵۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت فولاد واقعی نیست/ تنظیم بازار فولاد را جدی بگیریم

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اینکه امروز قیمت فولاد در کشور واقعی نیست، گفت: اگر قیمت فولاد واقعی شده و حباب آن از بین برود، قیمت لوازم خانگی تولید داخل ۳۰ درصد کمتر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی امروز در مراسم افتتاح خط تولید مایکروفر در شهرک صنعتی کاسپین با اشاره به نیاز امروز صنایع دنیا به مس اظهار داشت: با وجود اینکه ایران از نظر میزان ذخایر مس هفتمین کشور دنیا محسوب می‌شود، اما فرآوری مس در صنعت و تولید کشور ما مغفول واقع شده و در حال حاضر میزان آن صفر است.

وی با بیان اینکه فرآوری مس سبب استخراج طلا می‌شود، اضافه کرد: از فرآوری یک میلیون تن مس حدود ۲ تن طلا تولید می‌شود. در ضمن فرآوری مس نیاز به صرف انرژی و مصرف سوخت زیادی دارد و در ضمن می‌توان با فرآوری مس انرژی هم تولید کرد.

سیاهکلی میزان سود صنعت فرآوری مس را ۳۰۰ درصد دانست و تصریح کرد: بنابراین فقط با استخراج و فرآوری مس می‌توانیم کشور را مدیریت کنیم و وابستگی ما به استخراج گاز و نفت هم به حداقل خواهد رسید؛ بنابراین امروز باید صنعت فرآوری مس در کشور کلید بخورد و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه به صورت جدی حمایت شوند.

وی ادامه داد: دلیل اینکه تا امروز به سمت فرآوری مس نرفته‌ایم، این است که کشور را با تعارف مدیریت می‌کنیم و در حالی که مدیریت علمی یک واجب قطعی است، اما مدیران توانمند را در جایگاه‌های واقعی خود به کار نمی‌گیریم و مدیریت را یک علم و دانش نمی‌دانیم. به همین خاطر کشور گران اداره می‌شود و برای صرف نتایج کوچک باید هزینه‌های بزرگ انجام دهیم.

سیاهکلی با ذکر اینکه امروز قیمت فولاد در کشور واقعی نیست، گفت: اگر قیمت فولاد واقعی شده و حباب آن از بین برود، قیمت لوازم خانگی تولید داخل ۳۰ درصد کمتر می‌شود. با این حال جای پرسش وجود دارد که چرا تنظیم بازار فولاد جدی گرفته نمی‌شود و چرا به گرانی مواد اولیه توجهی نمی‌کنیم؟

لزوم کیفی‌سازی تولید لوازم خانگی

استاندار قزوین هم در این مراسم با تأکید بر لزوم همراهی و همدلی با مدیران واحد‌های صنعتی برای حذف موانع تولید گفت: استان قزوین از جایگاه بسیار خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری برخوردار است و با وجود ظرفیت‌های اقتصادی این استان همه مدیران باید در کنار هم قرار بگیرند تا این ظرفیت از حالت بالقوه خارج شده و به فعلیت درآید.

محمدمهدی اعلایی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل چند شرکت خارجی بازار لوازم خانگی ایران را اشغال کرده بودند، افزود: خروج این شرکت‌ها از کشور که در پی تحریم اقتصادی اتفاق افتاد، بهترین رویداد برای صنعت لوازم خانگی ما بود و خوشبختانه این صنعت از خروج این شرکت‌های خارجی بهترین بهره را گرفت.

وی با اشاره به ضرورت کیفی‌سازی تولید لوازم خانگی در کشور ادامه داد: اگر امروز لوازم خانگی تولید داخل بازار‌های ما را گرفته و در حوزه صادرات هم شاهد رشد هستیم، به خاطر ممنوعیت واردات لوازم خانگی است و اگر بخواهیم رشد صنایع لوازم خانگی ادامه پیدا کند، باید به دنبال افزایش کیفیت و ماندگاری این محصولات برویم.

اعلایی یادآور شد: از شرکت‌های صنعتی استان قزوین برای بومی‌سازی لوازم خانگی حمایت می‌کنیم، اما نباید فراموش کنیم که برندسازی برای لوازم خانگی ایرانی بهترین مسیر برای رشد این صنعت در کشور است و اگر بتوانیم بازار‌های خارجی را تسخیر کنیم، در حفظ بازار داخلی هم مشکل چندانی نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده