تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۷۸۹۳۰
سرویس خبر : صنایع کوچک

اصرار صنعت لوازم خانگی بر مونتاژ برند خارجی

‌می‌متالز - در حالی یک سال از درخواست تولیدکنندگان برای حمایت ویژه از صنعت لوازم خانگی می‌گذرد که توقع بود، حضور محصولات ایرانی در بازار پررنگ‌تر شده و سهم آن‌ها در سبد خانوار‌ها افزایش پیدا کند، اما همچنان مونتاژ برند‌های خارجی در دستور کار است.

به گزارش می‌متالز، از مهرماه سال گذشته با سرعت گرفتن حضور برند‌های خارجی در سطح بازار، عرصه فعالیت برای تولیدکننده ایرانی با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شد. تولیدکننده باید در آن شرایط سخت ضمن طی‌کردن هفت‌خوان برای تأمین مواد اولیه خود به‌زحمت محصولات خود را در بازار به‌فروش برساند از آن طرف برند‌های خارجی به‌سرعت وارد کشور شده و سهم قابل‌توجه از فروش‌ها را به خود اختصاص داده بودند.

همین موضوع عاملی شد تا برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در راستای حمایت از تولید داخل و ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و ایشان هم به‌درستی بر ممنوعیت این واردات تأکید کردند. مقام معظم رهبری با این دستور بیش از هرچیزی به‌دنبال باثبات کردن صنعت لوازم خانگی از طریق حفظ سهم بازار برند‌های داخلی بودند که در دوران تحریم توانسته بود توانمندی‌های خود را نشان دهد.

البته در آن مقطع تأکید شده که با توجه به دستور رهبری در ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور نباید مسئولان سیاست دوگانه‌ای را نسبت به برند‌های کره‌ای در بازار داشته باشند، به گونه‌ای که مثلا فقط واردات دو برند ال جی و سامسونگ ممنوع شود و بقیه برند‌های کره‌ای و حتی غیر کره‌ای آزاد باشند.

اما همان تولیدکنندگان لوازم خانگی دو هفته بعد از دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور، رشد قیمت ۵ تا ۱۰ درصدی را در محصولات خود اعمال کردند. این اتفاق انتقاد‌هایی را از سوی مشتریان بازار لوازم خانگی به همراه داشت و در این میان وزارت صمت اعلام کرد که موضوع را بررسی می‌کند. بماند که بعد از چانه زنی‌های بسیار در نهایت مجوز افزایش قیمت برای واحد‌ها صادر شد، اما نکته قابل توجه اینجا بود که یکی از واحد‌های تولیدی که تأکید زیادی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای داشت بر روی کالا‌های خود برند یک شرکت کره‌ای را درج و آن را به نام محصول خارجی در بازار می‌فروخت.

با ورود به این موضوع و انتشار گزارش‌های متعدد، سوالات مختلفی در چرایی این موضوع مطرح شد که در نهایت نه تنها با این واحد تولیدی برخوردی نشد بلکه با روابط خاص خود توانست تسهیلات مناسبی را از دولت دریافت و همچنان برند کره‌ای را بر روی محصولات خود درج کند با این تفاوت که به جای ساخت کره، در محصول ساخت ایران درج می‌شود، حال تولیدکنندگان باید بگویند حضور کالای کره‌ای برای آن‌ها بد است یا خوب؟!

آیا کشوری که ما را در شرایط تحریم ترک کرد می‌تواند با دور زدن قوانین و با شگرد‌های خاص باز هم شراکت خود را با تولیدکنندگان داشته باشد یا خیر؟

یکه تازی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در بازار باعث شد تا ۱۱ بهمن سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی به صنعت قابل اهمیت لوازم خانگی اشاره کرده اند و با ابراز گلایه از عملکرد برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی گفتند" با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد، اما گفته می‌شود برخی محصولات آن‌ها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد".

انتقاد رهبری از تولیدکنندگان لوازم خانگی در افزایش قیمت‌ها در حالی مطرح می‌شود که از سال ۹۷ که برند‌های کره‌ای به‌صورت خودخواسته و در راستای تحریم‌های جدید از بازار ایران خارج شدند، براساس سند برنامه ششم توسعه واردات لوازم خانگی به کشور نیز ممنوع و به‌نوعی عرصه فعالیت برای تولیدکننده داخلی بیش از پیش فراهم شد. با این ممنوعیت‌ها توقع بر این بود که در طول این چند سال تولیدکنندگان ضمن ارتقاء کیفی واحد‌ها نقش پررنگی در جلب رضایت مصرف کننده داشته باشند، اما در عمل در برخی از واحد‌ها روند فعالیت و قیمت گذاری‌ها نارضایتی مردم را به وجود آورده است.

در حال حاضر که یک سالی از درخواست تولیدکنندگان در حمایت ویژه از صنعت لوازم خانگی می‌گذرد، توقع‌ها بر این بود تا حضور محصولات ایرانی در بازار پررنگ‌تر شده و سهم آن‌ها در سبد خانوار‌ها افزایش پیدا کند، اما عملاً هنوز باور به کالا‌های ایرانی نه تنها در سطح بازار بلکه خود تولیدکنندگان هم ضعیف است. نمود این مطلب را باید در عرضه برخی از محصولات ساخت داخل که توجهی به کیفیت آن‌ها نمی‌شود دید.

از آن طرف فرهنگ استفاده از برند‌های خارجی باعث شده تا برخی از واحد‌های تولیدی همچنان مونتاژ کالا‌های خارجی از کشور‌های مختلف را در سبد محصولات خود قرار دهند که همین امر باعث می‌شود تا بحث برندسازی تولیدات ایرانی تحت تأثیر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده