تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۷۹۱۴۱
سرویس خبر : صنایع کوچک
مدیرعامل شرکت «نوآور ارتباط صنعت» پیشنهاد داد

تشکیل کنسرسیوم برای قطعه‌سازی لوازم خانگی

‌می‌متالز - بخش قطعه‌سازی در صنعت لوازم خانگی ایران اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که کشور را از واردات این قطعات و هزینه‌های ارزی زیاد معاف خواهد کرد. همچنین خودکفایی در قطعه‌سازی کمک زیادی در حوزه صادرات کرده و پتانسیل بزرگی برای ارزآوری دارد. در همین زمینه مدیرعامل شرکت «نوآور ارتباط صنعت» در گفتگو با خبرنگار روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، پیشنهاد ایجاد یک کنسرسیوم در حوزه قطعه‌سازی لوازم خانگی با همراهی دولت را ارائه داده که در صورت تحقق می‌تواند چشم‌انداز این صنعت را روشن‌تر کند.

به گزارش می‌متالز، محمد فرهاد کیایی درباره مشکلات حوزه تولیدکنندگان قطعات صنعت لوازم خانگی گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت جدی روی آن کار می‌کنیم و شاید بعدا وزارتخانه نیز جدی‌تر راجع به آن بررسی کند، این است که شاخصه‌های ارزیابی پیمانکاران شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی دنیا مثل بوش، ال جی و سامسونگ را به دست آورده و متوجه شدیم اگر قرار باشد پیمانکاری در مجموعه این شرکت‌های بزرگ مشغول به کار شود باید چه ویژگی‌هایی داشته و آن‌ها چه چیز‌هایی را ارزیابی می‌کنند. این موارد را ترجمه کردیم تا بتوانیم سطح کیفی و عملکردی مجموعه را به گونه‌ای ارتقا دهیم که در صورتی که اگر با هر کدام از این شرکت‌ها قصد همکاری داشتیم، انتظارات استانداردی آن‌ها را بتوانیم برآورده کنیم.

وی افزود: اگر این موضوع بین قطعه سازان صنعت لوازم خانگی تعمیم پیدا کند، قطعا می‌تواند به شکل‌گیری یک کنسرسیوم منتهی شده و در نتیجه شرکت‌های ما قابلیت صادراتی خوبی پیدا می‌کنند. در این شرایط قطعه سازی ما نسبت به محصول (مشابه) شانس بیشتری برای صادرات خواهد داشت و اگر یک بسته کامل از قطعات کنار یکدیگر بتواند در نمایشگاه‌های خارج از کشور شرکت کند، قطعا مشتریان خودش را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت «نوآور ارتباط صنعت» در مورد شرایط و بستر تشکیل این کنسرسیوم گفت: هر کدام از اجزای بخش خصوصی، کار‌هایی انجام می‌دهند، اما تصور من این است که بخش زیادی از جهت دهی این ماجرا به وظیفه نظارتی وزارت صنعت برمی‌گردد تا بتواند سطح این نگرش‌ها و عملکرد‌ها را در قطعه سازی ارتقا داده و کمک کند تا چالش‌های موردنظر در این صنعت شناسایی و نسبت به حل آن اقدام شوند. در این صورت قطعا می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد، چون بخشی از ایجاد چنین کنسرسیوم‌هایی به عزم و اراده دولت برمی‌گردد.

وی درباره میزان داخلی‌سازی در قطعه‌سازی گفت: به طور کلی نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد. مثلا در بعضی محصولات لوازم خانگی‌های کوچک شاید صد‌درصد داخلی‌سازی شود، اما در بعضی دیگر شاید صد‌درصد واردات انجام شود. درباره لوازم خانگی بزرگ نیز وضعیت به همین صورت است. مثلا‌درصد داخلی سازی تلویزیون کمتر بوده، اما درصد داخلی سازی یک محصول مانند کولرآبی در حد صد‌درصد بوده یا یخچال فریزر درصد داخلی‌سازی بالایی دارد، اما برای مایکروویو و ماشین ظرفشویی کماکان بسیار اندک است. اگر این موضوع را به صورت کلی بیان کنیم، تحلیل درستی نخواهد بود. باید درباره گروه محصول یا به صورت دسته بندی شده با یک عناوین خاص‌تر در مورد آن صحبت شود.

به دنبال صادرات قطعه به کشور‌های همسایه هستیم

فرهاد کیایی درباره اقداماتی که برای صادرات محصولات این شرکت انجام شده گفت: با دو شرکت در کشور‌های ازبکستان و سوریه مذاکراتی داشتیم و شانس صادرات بالایی دارد. همین دو ماه پیش سفری به ازبکستان داشتیم و در حال نهایی‌سازی کار‌های مربوط به صادرات هستیم و براساس نیاز‌هایی که داشتند نمونه‌ها و قیمت‌ها را ارائه کردیم. بخشی که باید بیشتر روی آن تمرکز کنیم، مربوط به بازرگانی و قوانین صادراتی و مشکلاتی است که در حوزه‌های تحریم‌ها وجود دارد و باید تحریم‌ها را دور بزنیم. با وجود این در حال مطالعه برای پیدا کردن راه‌حل‌های این مشکلات هستیم و احتمالا راه حل‌هایی هم برای آن پیدا خواهد شد. وی در خصوص شرایط صادرات این شرکت افزود: تجربه صادرات نداریم، اما در شرف انجام آن هستیم. کار‌ها تقریبا از نظر فنی و بحث‌های استعلام قیمت و توافق طرفین انجام شده است. راهکار‌هایی برای ارسال کالا، دریافت پول و موضوعات این چنینی را دنبال و پیدا می‌کنیم.

به صنعت قطعه‌سازی توجه کافی نشده

مدیرعامل شرکت «نوآور ارتباط صنعت» در خصوص جایگاه قطعه سازی در کشور نیز گفت: حجم زیادی از تمرکز و حمایت‌ها به سمت صنعت لوازم خانگی در این چند سال ایجاد شده، اما متناسب با آن تقریبا به بخش قطعه سازی پرداخته نشده است. علت این است که قطعه سازی شاید متولی جدی نداشته که با جدیت روی آن تمرکز کند. البته انجمن لوازم خانگی دپارتمان قطعه سازی دارد، اما شاید هنوز نتوانسته روی این قسمت تمرکز کافی داشته باشد. وی افزود: موضوعی که بار‌ها مطرح کردیم این بود که بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند با کیفیت بسیار خوبی قطعاتی را تولید کنند. این کیفیت را از این جهت عرض می‌کنم که قابلیت صادراتی دارند. استاندارد‌های بعضی از تولیدکنندگان قطعات در حوزه لوازم خانگی در حدی است که می‌توانند کشور‌های هدف را پوشش داده، اما در داخل تقریبا هیچ برنامه‌ای برای توسعه قطعه سازی لوازم خانگی وجود ندارد.

فرهاد کیایی درباره میزان توقع حمایت از قطعه‌سازی توسط دولت گفت: اگر بخواهیم به صورت مستقیم در حوزه قطعه سازی صحبت کنیم، باید گفت آن حمایتی که از صنعت تولید محصول صورت می‌گیرد به هیچ عنوان در قطعه سازی لوازم خانگی وجود ندارد. اما در مجموع درباره نگرش به صنعت رضایت وجود دارد. در حال حاضر مشکلات حاد و عمده‌ای وجود ندارد خصوصا در این یک سال گذشته بحث‌های ارزی خیلی روان‌تر شده است. در موضوع واردات یا بسیاری از موضوعاتی که قبلا چالش‌های بیشتری داشتیم، در حال حاضر اثرات کمتری دیده می‌شود، ولی در کل آن حمایتی که از صنایع تولیدکننده محصول صورت می‌گیرد، از قطعه سازی فعلا صورت نمی‌گیرد.

کد تعرفه اختصاصی برای واردات قطعه تعریف شود

مدیرعامل شرکت «نوآور ارتباط صنعت»، در مورد بحث واردات قطعات تولید شده در داخل و زیانی که متوجه قطعه‌سازان داخلی می‌کند، گفت: مساله‌ای که وجود دارد این است که بعضا این واردات تحت عناوینی اتفاق می‌افتد که نمی‌توان آن‌ها را جداسازی کرد. مثلا ما در حوزه لوازم خانگی، سرفصلی به نام «اجزا و قطعات» داریم. خیلی از این آیتم‌ها در زیر فصل اجزا و قطعات قرار گرفته و بعد گفته می‌شود که کار تحلیلی انجام دهید، گاهی اوقات، تشخیص اینکه این چه قطعه‌ای بوده مشکل می‌شود.

وی افزود: تقاضای ما این است که بابت اقلام مختلف، ذیل صنعت لوازم خانگی یک شناسه یا کد اختصاصی (کد تعرفه اختصاصی) تعریف شود که وقتی واردات انجام می‌شود، تفکیک آن‌ها کاملا امکان پذیر بوده و بتوانیم تشخیص دهیم که ذیل اجزا و قطعات دقیقا چه چیزی آمده و برای چه کاری باید تحت عنوان اجزا و قطعات واردات انجام شود. هر کدام از این قطعات خودشان (باید) کد تعرفه اختصاصی داشته باشند که وقتی قرار است این‌ها در وزارتخانه بررسی شود، قابلیت ردیابی آن‌ها به صورت شفاف وجود داشته باشد.

فرهاد کیایی درباره مهم‌ترین مشکل قطعه سازی گفت: در حال حاضر بسیاری از قطعات تولید شده توسط قطعه‌سازان مطرح کشور در تولید محصولات لوازم خانگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بسیاری از محصول‌سازان دیگر هم هستند که قطعه وارد می‌کنند؛ این نکته به این معناست که کیفیت لازم در تولید بسیاری از قطعات تولیدشده توسط قطعه‌سازان رعایت شده، اما برخی از محصول‌سازان نه تن‌ها در حوزه صنعت لوازم خانگی، بلکه در صنایع دیگر نیز واردات قطعه را ترجیح می‌دهند. در حالی که قطعه سازان قابلیت‌های زیادی دارند. به عنوان مثال تقریبا صد‌درصد قطعات (برخی انواع) موتورسیکلت وارداتی بوده، اما برخی از این قطعه ساز‌ها می‌توانند بعضی از قطعات موردنیاز موتورسیکلت‌ها را تامین کنند.

وی درباره لزوم حمایت از قطعه‌سازی و رویکرد‌های موجود در این زمینه گفت: با دو رویکرد به این قضیه پرداختیم؛ ابتدا اینکه حمایت‌هایی باید ایجاد شود تا میزان ارزبری قطعات لوازم خانگی کاهش پیدا کند تا آن‌هایی که توانایی تولید دارند از نظر قیمت و کیفیت رقابت خوبی داشته باشند. موضوع بعدی هم این است که اگر طی سال‌های آینده و بعد از اینکه شرایط در حوزه‌های سیاسی عادی‌تر شد و شرکت‌های خارجی به کشور بازگشته و تولید انجام شد، تولیدکنندگان قطعات در حدی باشند که همزمان پیمانکار‌های برند‌های خارجی باشند که در داخل تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت «نوآور ارتباط صنعت»، در ادامه گفت: طی بازدیدی که اخیر معاون صنایع عمومی وزارت صمت، از این مجموعه داشت، اقدامات انجام شده را مثبت ارزیابی کرد؛ رویکرد پروژه‌های این مجموعه دانش بنیان بوده و برای وی جالب توجه بود. از طرفی یک صنعت بسیار اشتغال‌زا هستیم و نزدیک به ۶۵۰ نفر نیروی کار داریم. چنانچه یک حمایت حداقلی صورت گیرد می‌تواند اشتغال بیشتری به همراه داشته باشد.

وی در این خصوص ادامه داد: معاون صنایع عمومی وزارت صمت در خصوص این نگاه نظر مثبتی داشت؛ طرح ها، آزمایش‌ها و آزمون‌ها منطبق استاندارد‌های مطرح دنیا بوده و همکاری‌هایی با دانشگاه‌ها در این زمینه در حال انجام است. این موضوعات بیان شد و از نظر وی جالب توجه بود و قرار شد برنامه‌ای برای حمایت از زنجیره تامین لوازم خانگی تنظیم شود. همان جا هم دستوراتی به صورت تلفنی به عوامل ذی‌ربط در وزارتخانه مطرح شد تا مقداری سیاست‌ها در جهت حمایت از قطعه سازان لوازم خانگی جدی‌تر شود. فرهاد کیایی در زمینه محصولات تولیدی مجموعه «نوآور ارتباط صنعت» گفت: دسته سیم و کابل، دو بخشی اصلی این محصولات هستند.

البته در کنار آن تولیدات مختلفی در حوزه حسگر‌ها نیز داریم که شامل حسگر دما، حسگر رطوبت و حسگر‌های دیگری مانند کلید‌های مغناطیسی و... هستند که در صنعت لوازم خانگی کاربرد‌های بسیار زیادی دارند. با این حال در این حوزه به سمت توسعه بیشتر می‌رویم و آن بخش از حسگر‌هایی که در صنعت لوازم خانگی کاربرد دارند را به سبد تولیدی خود اضافه می‌کنیم. زیرا یکی از شاخص‌های هوشمندسازی لوازم خانگی، توان استفاده از انواع و اقسام حسگر‌ها بوده که مصرف‌کننده باید بتواند هر کدام از این‌ها را به گونه‌ای به خدمت گیرد که بتواند لوازم خانگی هوشمند را داشته و کنترل کند.

این فعال بازار صنعت لوازم خانگی در مورد کاربرد این حسگر‌ها در صنعت لوازم خانگی اضافه کرد: این حسگر‌ها می‌توانند در یخچال فریزر، لباسشویی و در اکثر محصولات قابل استفاده باشند. به طور کلی هر جا که اندازه گیری و کنترل دما یا رطوبت موردنیاز باشد؛ هر کدام از این‌ها در هر کدام از لوازم خانگی‌ها می‌توانند کاربرد داشته باشند. در محصولات لوازم خانگی معمولا حداقل ۲ تا ۳ حسگر به کار می‌رود. در حال حاضر سنسور دما، کلید‌های مغناطیسی و ترموفیوز‌ها را در مقیاس بزرگ تولید می‌کنیم. بر اساس مطالعات انجام شده، نیاز‌هایی را شناسایی و براساس شرکت‌های مختلف، اطلاعات را جمع آوری و سعی کردیم، حداکثر امکان داخلی سازی را انجام داده و تنها قطعاتی را استفاده کنیم که امکان ساخت داخل آن توجیه اقتصادی نداشته باشد. از این جهت ویژگی‌ها و سطح کیفیت قطعات، کار مطالعاتی بسیاری انجام شده است. تکنولوژی این کار بومی سازی شده ویژگی‌های آن را متناسب با هر کالا شناسایی کرده و با طرف‌های خارجی هم که در ارتباط هستیم، بخش زیادی از آن‌ها را متناسب با محصولات داخلی بهینه سازی کرده ایم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده