تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۷۸۶۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش موجودی انبار «LME» در کنار افزایش روند عرضه سرب

‌می‌متالز - در حالی عرضه سرب در بازار‌های جهانی جانی تازه به خود گرفت که تقاضا برای سرب موجود در انبار‌های بورس فلزات لندن رشد پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، قیمت سرب در قرارداد‌های سه ماهه بورس فلزات لندن در طول هفته اول اکتبر ۱۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر یعنی دو هزار و ۹۳ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید. همچنین در حال حاضر، اختلاف قیمت نقدی و سه ماهه، کمترین میزان را در سال جاری دارند و اختلاف قیمت نقدی نسبت به قیمت سه ماهه به ۴۵ دلار و ۵۰ سنت در هر تن افزایش یافت.

دلیل این اتفاق را می‌توان ناشی از ابطال حدود ۱۷ هزار و ۱۲۵ تن از حواله‌های موجودی سرب در انبار بورس فلزات لندن جهت عرضه در بازار فیزیکی عنوان کرد.

این موضوع باعث شد که موجودی سرب در شبکه انبار‌های بورس فلزات لندن به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تن برسد که کمترین میزان در قرن حاضر و معادل تنها چند ساعت مصرف جهانی است.

به نظر می‌رسد که این تخلیه انبار‌ها به شامه فعالان بازار نیز خوش آمده است که تحت این شرایط، اقدام به فروش سرب و خرید فلز خواهرخوانده آن یعنی روی کرده‌اند که می‌تواند در بلندمدت خریدار را از سود بیشتری منتفع کند.

در همین راستا توقف تولید واحد‌های ذوب روی در اروپا، تیتر یک روزنامه‌ها شده است و افزایش روند عرضه سرب نیز جزو خبر‌های دسته اول این روز‌ها در صنایع فلزی اروپا به شمار می‌رود.

کاهش موجودی انبار «LME» در کنار افزایش روند عرضه سرب


مشکلات واحد‌های ذوب در قاره اروپا


می‌توان عنوان کرد که پالایشگاه‌های سرب نسبت به واحد‌های ذوب روی کمتر تاثیر بحران انرژی در اروپا قرار دارند. شرکت خدمات مالی و بانکداری استرالیایی «Macquarie Bank» تخمین می‌زند که پالایش سرب حدود ۸۰۰ کیلووات ساعت در هر تن فلز برق مصرف می‌کند. این در حالی است که این میزان برای فلز روی چهار هزار و ۷۵۰ کیلووات ساعت در هر تن است.

با این حال، تاثیر منفی افزایش قیمت گاز در سراسر اروپا اکنون در حال نمایان شدن است. شرکت «Ecobat Technologies»، بزرگ‌ترین بازیافت‌کننده سرب جهان، در این ماه تولید خود را در کارخانه‌های «Paderno» و «Marcianise» این شرکت در ایتالیا به حالت تعلیق درآورد و عرضه سالیانه خود را ۸۰ هزار تن کاهش داد.

این شرکت اعلام کرد که این اقدام، منعکس‌کننده افزایش شدید قیمت انرژی و سایر هزینه‌های سربار در ایتالیا است که هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نمی‌دهد.

شرکت صنایع معدنی و تجارت کالا «Glencore» در حال بررسی پایداری صنعتی خود در رابطه با میزان بهره‌برداری در منطقه «Portovesme» در ایتالیا با توجه به فشار‌های مداوم جهت کاهش حاشیه سود نسبت به رقبای خود است. کارخانه روی این شرکت نیز در سال گذشته برای مدتی فرایند تولید خود را متوقف کرد.

در همین حال، واحد ذوب استولبرگ آلمان پس از سیل تابستان گذشته این کشور تولید خود را متوقف کرد. روند تعمیرات خسارات ناشی از سیل به این کارخانه در حال اتمام است و در عین حال شرکت گروه کالایی ترافیگورا در انتظار تایید قانونی خرید این کارخانه به منظور راه‌اندازی مجدد فرایند تولید آن است.

توقف طولانی‌مدت واحد ذوب استولبرگ آلمان از یک سال پیش، به اندازه حدود ۱۵۵ هزار تن از عرضه سرب در بازار اروپا کاسته است.

در پی این امر، محدودیت در زنجیره تامین با اعمال تحریم‌ها در خصوص واردات فلز از روسیه توسط اتحادیه اروپا در ماه آپریل تشدید شد. کشور روسیه در سال گذشته حدود ۱۲۷ هزار تن سرب تصفیه‌شده صادر کرد که حجم قابل توجهی از آن به آلمان و ترکیه ارسال شد.


کاهش مقدار تولید جهانی


در ابتدا باید بر این موضوع تاکید کرد که مشکلات عرضه سرب فقط محدود به قاره اروپا نیست. در همین راستا، شرکت «Trafigura's metals arm Nyrstar» که واحد ذوب سرب خود در شهر «Port Pirie» در استرالیا را راه‌اندازی کرده است، به منظور انجام تعمیرات اساسی حدود ۵۵ روز فرایند تولید خود را متوقف کرد.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان سرب چین هم وضعیتی بهتر از این ندارند. به گفته شرکت خدمات مالی و بانکداری استرالیایی «Macquarie Bank» با در نظر گرفتن عواملی، چون کاهش عرضه ضایعات و سهمیه‌بندی‌های برق، نرخ بهره‌برداری در بازیافت از ضایعات تاکنون تنها ۴۱ درصد در سال جاری بوده است که کاهش ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین ارزیابی ماهیانه گروه بین‌المللی تحقیقاتی سرب و روی، مقدار تولید سرب تصفیه‌شده جهانی در هفت ماه اول سال جاری ۲.۲ درصد کاهش یافت.

همچنین میزان مصرف تقریبا یک درصد کاهش یافته است و این موضوع بدین معنا است که بازار جهانی همچنان مازاد عرضه ۲۵ هزار تنی در ماه‌های ژانویه تا جولای را تجربه می‌کند. این در حالی است که طبق محاسبات، در سال گذشته عرضه ۱۱۶ هزار تن می‌توانست سبب افت شدید قیمت در بازار‌ها شود.

کاهش موجودی انبار «LME» در کنار افزایش روند عرضه سرب


محدویت عرضه در بازار‌ها


در رابطه با مازاد تولید باید این موضوع را مطرح کرد که برخی خریداران در دیگر کشور‌های جهان به جز چین به دنبال به دست آوردن حجمی از این مازاد تولید در بازار‌های فیزیکی هستند.

عرضه در بازار ایالات متحده آمریکا از زمان توقف تولید غیرمنتظره کارخانه بازیافت فلورانس در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا در سال گذشته بسیار محدود شده است.

پریمیوم بازار فیزیکی میدوست برای سرب با خلوص بالا از ۱۱.۷۵ به ۲۰.۵ سنت در هر پوند در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. از آن زمان به بعد همچنان این رقم در حال افزایش است. در همین راستا موسسه «Fastmarkets» میانگین این رقم را ۲۲.۲۵ سنت در هر پوند ارزیابی کرد که معادل ۴۹۱ دلار در هر تن نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن است.

در واقع، افزایش قیمت در بازار فیزیکی ایالات متحده آمریکا آن قدر شدید بوده است که برای اولین بار این کشور از سال ۲۰۰۶ مجبور به واردات حجم قابل توجهی از کشور چین شد.

به همین دلیل چین در سال گذشته، ۳۶ هزار تن و در ماه ژوئن امسال، ۳۰ هزار تن دیگر به آمریکا سرب صادر کرد. این موضوع در کنار پریمیوم‌های بازار فیزیکی بالا، نشان می‌دهد که هنوز در زنجیره تامین قاره آمریکای شمالی ضعف وجود دارد.


نشانه‌های رکود اقتصادی


چین علاوه بر آمریکا، مقداری سرب تصفیه‌شده نیز به تایوان صادر کرده است که در آن، تنها انباری از انبار‌های بورس فلزات لندن واقع است که در ماه‌های اخیر دریافت سرب و افزایش موجودی آن را گزارش کرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد حجم صادرات از چین به تایلند در حال نزول بوده است و مقدار حجم صادرات از مبدا چین به تایلند که در آن هیچ انبار کالای بورس فلزات لندن وجود ندارد، در ماه آگوست به یک هزار و ۱۲۰ تن کاهش یافته است.

با توجه به کاهش حجم واردات از چین و مشکلات فزاینده واحد‌های ذوب در دیگر کشورها، هنوز مشخص نیست چگونه قرار است در انبار کالای بورس فلزات لندن ذخیره‌سازی مجدد صورت پذیرد.

در خصوص فلز خواهرخوانده سرب یعنی روی نیز همین وضعیت آشفتگی در بازار مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده عواملی است که بر اعلام قیمت کالا‌ها حتی در شرایطی که زنجیره تامین هم در بازار فیزیکی و هم در بازار بورس فلزات لندن محدود هستند، تاثیر می‌گذارد.

با این حال، یک تفاوت اساسی بین این دو فلز وجود دارد؛ چراکه تقاضای روی به شدت در ماه‌های آینده به وضعیت اقتصادی و بخش ساخت و تولید اروپا و ایالات متحده وابسته است که در صورت مواجهه این مناطق با رکود، به شدت تقاضای آن افت پیدا خواهد کرد.

در مقابل، اصلی‌ترین بازار مصرف نهایی فلز سرب، باتری خودرو‌ها است که حدود ۷۸ درصد از این حجم تقاضا از محل تعویض باتری‌های جدید با باتری‌های قدیمی تامین می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود که فلز سرب تا حدی در برابر رکود اقتصادی تاثیرناپذیر باشد. این باتری‌ها در هر شرایطی استفاده می‌شوند؛ هرچند که ممکن است در برخی موارد امکان تعویض آن‌ها وجود نداشته باشد.

این رکود اقتصادی ممکن است در دسترس بودن فلز سرب را تا حدی، اما نه به اندازه سایر فلزات بهبود بخشد. این امر نشان‌دهنده این موضوع است که خریداران و مصرف‌کنندگان مبتنی بر بورس فلزات لندن ممکن است مجبور باشند برای مدتی با حجم پایین موجودی انبار این بورس کنار بیایند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده