تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۸۱۲۴۰
سرویس خبر : انرژی

تبدیل بحران انرژی در اروپا به بحران غذایی

‌می‌متالز - تعطیلی کارخانه‌های تولید کود شیمیایی در اروپا به‌خاطربالا رفتن هزینه انرژی و قطع صادرات کود روسیه و بلاروس به‌خاطر تحریم‌ها، امنیت غذایی در قاره سبز را به خطر انداخته است.

به گزارش می‌متالز، تورم قیمت انرژی فعالیت صنعتی در اروپا را نابود کرده است. کارخانه‌های ذوب آلومینیوم و فولاد به‌خاطر هزینه‌های بالای انرژی تعطیل می‌شوند و تولیدکنندگان مواد شیمیایی به آمریکا نقل‌مکان می‌کنند. اما مشکلی بزرگ‌تری هم وجود دارد. تولیدکنندگان کود‌های شیمیایی هم درحال تعطیلی کارخانه‌های خود هستند و واردات این کود‌ها هم کاهش یافته، چون بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان آن به اروپا یعنی روسیه و بلاروس تحت تحریم قرار دارد.

با وجود این‌که مقامات اروپا بار‌ها اعلام کرده‌اند صادرات کود‌های شیمیایی مشمول تحریم‌ها نمی‌شود، اما روسیه و بلاروس به تلافی تحریم‌های اعمال شده، صادرات این محصولات به اروپا را قطع کردند.

روسیه ۴۵ درصد از عرضه نیترات آمونیوم در جهان را در اختیار دارد. همچنین ۱۸ درصد از عرضه پتاس و ۱۴ درصد از صادرات فسفات دنیا هم در دست روسیه است.

بلاروس هم یکی از صادرکنندگان اصلی کود‌های شیمیایی مخصوصاً پتاس در دنیاست. پتاس یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه تولید کود‌های شیمیایی است. اما تحریم‌های این کشور که از ۲۰۲۱ به اتهام نقض حقوق بشر اعمال شده، بر خلاف روسیه کود‌های شیمیایی را هم در بر می‌گیرد. به‌این‌ترتیب امنیت غذایی اروپا بیش‌از پیش به خطر افتاده است.

بنابراین ازیک‌طرف تولید داخلی کود‌های شیمیایی در اروپا به‌خاطر بالا رفتن شدید هزینه انرژی ازبین‌رفته و از طرف دیگر تحریم‌ها واردات این محصولات را متوقف کرده‌است و حالا اروپا نسبت‌به کمبود مواد غذایی بسیار آسیب‌پذیر است.

به‌نظر نمی‌رسد هیچ راه‌حل سریعی برای این مشکل وجود داشته باشد. حتی اگر اروپا بتواند جایگزین‌های کافی برای واردات کود شیمیایی از روسیه و بلاروس پیدا کند، اما درست مانند اتفاقی که برای گاز افتاد، قیمت آن‌ها بسیار بالا می‌رود و تورم را افزایش می‌دهد.

کشور‌های عضو گروه ۲۰ در ۲۰۲۱ دو برابر هزینه بیشتری نسبت‌به ۲۰۲۰ برای واردات کود شیمیایی پرداخت کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد این رقم در سال جاری میلادی ۳ برابر شود و حداقل ۲۱.۸ میلیارد دلار هزینه بیشتری اعمال کند. برای مثال انگلیس ۱۴۴ میلیون دلار پول بیشتری برای واردات کود شیمیایی در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ پرداخت کرده است.

روسیه به عرضه کود‌های شیمیایی به کشور‌های آفریقایی ادامه می‌دهد، اما این کشور‌ها مسکو را تحریم نکرده‌اند و اروپا نمی‌تواند تحریم‌های خود را لغو کند، چون اعتبار آن از بین می‌رود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده