تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۷
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۸۱۲۷۶
سرویس خبر : انرژی
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد:

ضربه جدی قطعی گاز به صنایع بورسی و عدم مقایسه با بحران کمبود برق

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اثر اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی بر جلوگیری از هدر رفت انرژی گفت: ضربه صنایع بورسی و غیر بورسی از ناترازی گاز جدی بوده و زیان می‌بینند.

به گزارش می‌متالز، آرش نجفی درباره میزان اثرگذار بودن اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی بر جلوگیری از هدر رفت انرژی گفت: پلکانی کردن افزایش قیمت گاز سیاست مناسبی است به شرطی که تورم زا نباشد. وقتی سیاست افزایش قیمت برای مصرف کننده‌ها اجرا می‌شود باید ابزار لازم برای کاهش مصرف گاز را هم برای آن‌ها تعریف کرد.

وی افزود: اگر اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی بدون اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی انجام شود به این معنی است که هزینه از مخاطب دریافت می‌شود و تمام مردم افزایش قیمت تحمیلی بابت اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز را متحمل می‌شوند. با اجرای این طرح به این صورت فقط تورم به ارمغان می‌آید و موفقیتی در اجرا نخواهیم داشت.

این فعال اتاق بازرگانی ادامه داد: متأسفانه در سنوات گذشته روشی تحت عنوان لوله کشی گاز سراسری اجرا شد تا به این وسیله گاز به تمام منازل ببرند. در سنوات گذشته ۲۱ میلیون بخاری گازی توزیع شده که از نظر بهینه سازی مصرف انرژی موقعیت مناسبی ندارند. مصرف عجیب و غریب زمستانی از گاز خانگی به دلیل استفاده از همین بخاری‌ها است. همچنین به دلیل ضعف فناوری بخش عمده‌ای از واحد‌های مسکونی در حال احداث دارای موتورخانه‌های مناسب نیستند و عایق کاری کافی ندارند.

نجفی گفت: علاوه بر این مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان بیش از ۲۰ سال است وضع شده، ولی نظارت عالی بر آن وجود ندارد و به همین دلیل هدر رفت انرژی در منازل مسکونی بالا است. طبق مطالعات با تعویض بخاری‌های گازی با استاندارد پایین می‌توان ۶۰۰ متر مکعب در هر فصل زمستان صرفه جویی در مصرف گاز داشت. به دولت پیشنهاد شده بخاری‌های گازی با سطح مصرف A را بصورت رایگان در بین مردم توزیع و بخاری‌های غیراستاندارد را جمع کنند، سپس سیاست قیمت گذاری تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی را تعریف کند.

به گفته وی، گاز صرفه‌جویی شده بعد از این مرحله باید به قیمت پتروشیمی به این شرکت‌ها به فروش برسد و ظرف ۳ سال هزینه‌ای که دولت برای دادن بخاری گازی رایگان به مردم هزینه کرده فقط از محل صرفه‌جویی باز می‌گردد. با این اقدام مردم بدون دردسر و با رعایت الگوی مصرف هزینه کمتری بابت گاز خانگی می‌پردازند و همه برنده هستند. دولت و شرکت گاز باید موظف شوند همزمان با اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی ابزار کاهش مصرف گاز را هم در اختیار مصرف کننده قرار دهند و گرنه طرح موفق نخواهد بود.

نجفی درباره زیان صنایع بورسی و غیر بورسی از ناترازی گاز توضیح داد: ضربه‌ای که زمستان‌ها از کسری تراز گاز طبیعی به صنایع بورسی و غیر بورسی وارد می‌شود جدی است. صنایع تابستان را با اجرای برنامه‌های بحران کمبود برق پشت سر گذاشتند، اما این اتفاق در بحث گاز امکان پذیر نیست. زیرا گاز به عنوان خوراک صنایع استفاده می‌شود. از یک ماه دیگر گاز صنایع پتروشیمی و فولاد به دلیل ناتزاری گاز طبیعی قطع می‌شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده