تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۸۱۲۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

فعالیت دوباره کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد، گرمابخش زندگی سرد کارگران

‌می‌متالز - سال ۹۶ در حالی که بیم و امید‌ها از فعالیت کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد به زندگی کارگران رخنه کرده بود در نهایت این واحد تولیدی تعطیل شد و با خاموشی کوره ها، زندگی ۱۸۰ تا ۲۰۰ کارگر هم به سردی گرایید، اما اکنون پس از پنج سال گرمای دوباره این واحد صنعتی نویدبخش رونق زندگی شده است.

به گزارش می‌متالز، کارخانه صدر فولاد در زمان فعالیت خود سالانه ۶۰۰ هزار تن تولید داشت و در برهه‌ای که گفته می‌شد قرار است این میزان تولید ۲.۵ برابر شود نه تن‌ها وعده توسعه کارخانه محقق نشد بلکه مسایلی همچون بدهی‌های بانکی و کاهش تولید، موجب تعطیلی کارخانه و دست کارگران از سفره‌های جمع و جور کارگری هم کوتاه شد.

صدر فولاد از مساله دارترین واحد‌های صنعتی لرستان در سال‌های اخیر بود که بار‌ها و بار‌ها کارگران اخراجی و یا عده کمی که با حقوق و مزایای معوق مشغول بودند به دلیل مطالبات به حق خود تجمعاتی نیز داشتند.

چرا صدر فولاد تعطیل شد؟

در حالیکه علل تعطیلی صدر فولاد از زبان مسوولان، مشکلات و بدهی بانکی و ناتوانی سرمایه گذار عنوان می‌شد همزمان یکی از اصلی‌ترین دلایل رکود در این کارخانه توسط مدیران و هیات مدیره آن، نبود سرمایه در گردش کافی عنوان شد.

گرچه جلسات پر تب و تاب ماه‌های اولیه مسوولان پس از تعطیلی کارخانه امیدی در دل‌ها روشن کرد، اما در نهایت، صدر فولاد با انبوهی از مشکلات و انسداد حساب‌های بانکی از یاد رفت و در عمل کار نتیجه بخش و مفیدی برای راه اندازی دوباره کارخانه صورت نگرفت.

در این مدت مسوولان بازید‌های مختلفی داشتند و با توجه به سخنان سرمایه گذار و اختیارات خود وعده‌های متفاوتی را برای راه اندازی صدر فولاد داشتند و سال ۱۴۰۰ چندین بار وعده راه اندازی این کارخانه توسط مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مردم نویده داده شد.

فعالیت دوباره کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد، گرمابخش زندگی سرد کارگران

آخرین وعده‌ها در مورد صدر فولاد و امهال ۱۶۸ چک برگشتی

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی شهریور ماه پارسال در خصوص وضعیت کارخانه صدر فولاد اعلام کرد: سرویس و راه‌اندازی (اورهال) ماشین آلات و خط تولید کارخانه راکد آن به صورت آزمایشی آغاز شده است.

به گفته "مهرداد ویسکرمی" به دنبال جلسه‌ای که ۲۰ مردادماه سال گذشته در تهران برگزار و تعهداتی که سرمایه گذاران جدید داده بودند، اورهال کارخانه آغاز شده است و مقرر شد ظرف حداکثر سه ماه، تعمیرات و بروزرسانی تجهیزات آن انجام شود.

ویسکرمی در آن زمان تصریح کرد مقرر شده است فعالیت شرکت در ۲ نوبت کاری آغاز و میلگرد ۱۲ و ۱۸ به مدت ۱۵ روز تولید شود ضمن اینکه در مدت بروزرسانی تجهیزات، نیرو‌ها نیز آموزش لازم را خواهند دید، همچنین برنامه مالک جدید فولاد این است که تا ۴.۵ میلیون تن تولید در قسمت ذوب کارخانه داشته باشند که با این اوصاف بیش از ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

اما همان زمان معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در خصوص آخرین تحولات کارخانه صدور فولاد به خبرنگار ایرنا گفت سرمایه گذار قبلی این واحد تولیدی تاکنون خلع ید نشده و همچنان نسبت به راه اندازی کارخانه وعده می‌دهد، اما اقدام چندانی انجام نداده است.

استاندار لرستان نیز پنجم دی ماه پارسال حدود یک ماه پس از سفر استانی آیت الله رییسی به استان در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهار کرد: مشکلات شرکت صدر فولاد به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به تمهیدات قبلی در جلسات گذشته و رفع مشکل برق و گاز، موضوع انسداد حساب‌های بانکی این شرکت نیز بزودی برطرف می‌شود.

به گفته فرهاد زیویار شرکت صدر فولاد بدهی‌هایی به سازمان مالیاتی، بانک‌های ملی، ملت، تجارت، کشاورزی و سپه دارد که با همکاری بانک‌ها، بدهکاری این شرکت در حد اختیارات ستاد تسهیل، استمهال شد و قرار است در سال آینده، تقسیط بدهی انجام شود.

این در حالی است که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در جدیدترین اظهارات خود بدون تعیین زمان راه اندازی دوباره این کارخانه گفت که ۱۶۸ چک برگشتی این کارخانه امهال شده است.

کمک دولت سیزدهم به صدر فولاد با ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی و انتخاب مالک جدید

به گفته بهمن جعفری، صدر فولاد سال ۹۶ به دلیل بدهی معوق بانکی، بیمه تامین اجتماعی و مالیات تعطیل شد و طی این سال‌ها بار‌ها در دستورکار جلسات مختلف بررسی شده است.

وی با بیان اینکه اسفند ۱۴۰۰ جلسه تعیین تکلیف این واحد تولیدی به طور ویژه برگزار شد ادامه داد: مشکلات عدیده این واحد از جمله ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک، مالیات، تامین اجتماعی و دستگاه‌های خدمات رسان، شرایط را تا حدودی سخت کرده بود که در گام اول، ۱۶۸ چک برگشتی مالکان قبلی این واحد در راستای اجرای مصویات ستاد تسهیل، رفع سوء و در نهایت به مدت یک سال ملغی شد.

وی همچنین تامین برق را از دیگر مشکلات این واحد تولیدی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تاکید رییس جمهور بر راه اندازی واحد‌های تعطیل استان و با اقدامات انجام شده، قرارداد تامین برق صدر فولاد به صورت دائم با برق منطقه‌ای باختر منعقد شده است.

جعفری با بیان اینکه صدر فولاد، اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به تملک مالک جدید درآمد تصریح کرد: بدهی برق صدر فولاد، یک میلیارد تومان بوده است که ۳۶۰ میلیون تومان آن پارسال پرداخت شد و امسال نیز ۵۰۰ میلیون تومان واریز شد تا عقد قرارداد برق، نهایی شود.

رفع انسداد حساب بانکی و فراهم شدن زمینه پرداخت تسهیلات

رییس صمت لرستان افزود: بعد از پنج سال تعطیلی، مالک جدید اقدامات خود را برای تعمیرات و بازسازی اساسی شروع کرد و برخی از تجهیزات، کابل‌های برق و تاسیسات تا اسفند ۱۴۰۰ تامین و تعمیر شد همچنین نوسازی خط تولید واحد مورد بازدید مسوولان مختلف استان و سازمان صمت قرار گرفته است.

جعفری گفت: مسدود بودن حساب‌های شرکت به دلیل بدهی، مانع پرداخت تسهیلات بود که با توجه به پیگیری‌های انجام شده برای صدر فولاد، مقرر شد ۷.۵ درصد مانده بدهی این کارخانه واریز تا زمینه دریافت مجدد تسهیلات برای آن فراهم شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حساب شرکت صدر فولاد باز و زمینه انتقال حساب در قالب حواله‌های درون بانکی فراهم است و اکنون که کمک‌های لازم به این واحد صورت گرفته به سرمایه گذار مهلت داده شده است تعهدات خود را در راستای راه اندازی انجام دهد تا زمینه اشتغال دوباره ۲۰۰ نفر فراهم شود.

فعالیت دوباره کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد، گرمابخش زندگی سرد کارگران

احیا پس از پنج سال اغما/ ورود نخستین محموله شمش

با اقدامات انجام شده، صدر فولاد در صدر توجهات ملی قرار گرفت و به دلیل برخورداری از تاکید رییس جمهور برای راه اندازی واحد‌های راکد بزرگ استان به یکی از اولویت‌های تیم اقتصادی در لرستان تبدیل شد که در نتیجه این پیگیری ها، اکنون نخستین محموله ۳۵۰ تنی شمش وارد کارخانه صدر فولاد خرم آباد شده است.

قائم مقام مقام مدیرعامل کارخانه صدر فولاد لرستان در این خصوص می‌گوید: نخستین محموله ۳۵۰ تنی شمش برای تولید آزمایشی انواع محصولات صنعت فولاد وارد کارخانه شده است و این واحد ۲۰ روز آینده تولید انواع محصولات صنعت فولادی را از سر خواهد گرفت.

نادر احمد بیگی گفت: این کارخانه از سال‌های گذشته تاکنون به دلیل بدهی و نبود سرمایه در گردش تعطیل بوده و ۲۰۰ کارگر آن بیکار شدند، اما اکنون تجهیزات به روزرسانی و برق به عنوان یکی از مشکلات اصلی این واحد‌ها وارد مدار شده است.

وی تصریح کرد: با بازسازی کامل دستگاه‌ها و به روز رسانی آن‌ها بزودی شاهد فعالیت مجدد خط تولید نورد و میلگرد در تمام سایز‌ها در این کارخانه خواهیم بود و بر اساس برنامه ریزی ها، این کارخانه توان تولید روزانه ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار تن میلگرد را دارد.

اکنون پس از حدود ۶ سال از این همه فراز و نشیب در زندگی کارگران و احوال کارخانه، کوره‌ها دوباره گرم می‌شود و با شروع به کار مجدد صدر فولاد حداقل ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید میلگرد و فولاد کشور افزوده خواهد شد بنابراین باید این فرصت را غنیمت شمرده و علاوه بر حفظ وضع موجود که البته به سختی دوباره حاصل شده است برای توسعه و خطوط تولید جدید کارخانه گام برداشت تا کارگران و مدیران این واحد دوباره سرپاشده با اطمینان و دلگرمی از آینده، دل را به گرمای کوره‌های این کارخانه گرم کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) لرستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده