تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۱۸
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۳۰۸۷۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی به کارخانه سیمان سفید ازنا

‌می‌متالز - استاندار لرستان از اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت سیزدهم به کارخانه سیمان سفید ازنا خبر داد.

به گزارش می‌متالز، فرهاد زیویاراستاندار لرستان در آیین افتتاح فاز اول کارخانه سیمان سفید زاگرس ازنا اظهار داشت: دولت سیزدهم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به کارخانه سیمان سفید ازنا داد که فاز نخست آن امروز افتتاح شد.

او افزود: فاز دوم این کارخانه تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید و قرار است محصولات این کارخانه به بازار‌های داخلی و خارجی راه یابد.

استاندار لرستان با بیان اینکه این کارخانه با شروع فعالیت در فاز نخست روزانه هزار تن سیمان سفید تولید و روانه بازار خواهد کرد، عنوان کرد: معادن کجاور این کارخانه روزانه ۸۰ درصد مواد اولیه موردنیاز سیمان این کارخانه را تامین خواهند کرد.

او با تأکید به اینکه در فاز نخست این طرح زمینه اشتغال حدود ۷۰ نفر و در فاز دوم نیز ایجاد اشتغال برای ۳۰۰ نفر فراهم خواهد شد، بیان کرد: حجم سرمایه گذاری ریالی این کارخانه ۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۷.۵ میلیون یورو نیز سرمایه گذاری ارزی دارد.

بهمن جعفری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این آیین گفت: عملیات اجرایی این کارخانه سیمان سفید ازنا در سال ۱۳۹۷ به‌منظور تولید سیمان‌های سفید با ظرفیت تولید ۲۲۰ هزارتن در سال آغاز شده است.

او با اشاره به مباحث زیست‌محیطی کارخانه سیمان سفید ازنا افزود: مباحث زیست‌محیطی این کارخانه در خود فرآیند انجام می‌شود و مجهز به سیستم بگ هاوس است و هیچ آلودگی ندارد و جزو صنایع سبز محسوب می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: این مجموعه به‌دست مهندسان ایرانی ساخته‌شده و بخشی از ماشین‌آلات آن از کشور چین تأمین شده‌است و حجم سرمایه‌گذاری آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده و برای ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال مستقیم کرده‌است.

او با اشاره به اینکه زمین کارخانه ۸۰ هکتار است، بیان کرد: ۵۰ هکتار از این مجموع منابع ملی است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده و ۳۰ هکتار هم خود سرمایه‌گذار از کشاورزان خریداری کرده‌است.

جعفری با اشاره به محدوده‌های معدنی این طرح گفت: محدوده‌های معدنی انجام و پروانه‌های اکتشاف نیز صادر شده و تا یک قرن در صورتی که به صورت مستمر فعالیت داشته باشد ذخیره خواهد داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه مواد اولیه این کارخانه، سنگ آهک است که در جوار خود پروژه تامین می‌شود، تصریح کرد: ۱۵ درصد مواد اولیه آن سنگ کائولن است که از ساوه و پنج درصد آن هم فلدسپات است که از الیگودرز تأمین می‌شود.

به گفته جعفری خط تولید این کارخانه توان تغییر به تولید سیمان خاکستری را دارد و چنانچه قصد تولید این نوع از سیمان را داشته باشد توان تولید روزانه ۱۰۰۰ تن را خواهد داشت و بالغ‌بر ۳۰۰ هزار تن تولید سیمان خاکستری را در سال دارد.

او با بیان اینکه فاز نخست این کارخانه در مرحله بهره‌برداری است و تا پایان سال کل مجموعه به‌صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید، بیان کرد: این کارخانه ۱۶.۷ میلیون یورو از تسهیلات صندوق ارزی (صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن) و بخش ریالی آن هم از تسهیلات بانک پاسارگاد استفاده کرده و سهامدارانی قوی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده