تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۰۸۷۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار لرستان:

دولت سیزدهم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به کارخانه سیمان سفید ازنا داد

‌می‌متالز - استاندار لرستان گفت: دولت سیزدهم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به کارخانه سیمان سفید ازنا داد که فاز نخست آن امروز -هشتم تیر- افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، فرهاد زیویار روز پنجشنبه در آیین افتتاح فاز اول کارخانه سیمان سفید زاگرس ازنا با اشاره به اینکه این کارخانه در ۲ فاز تعریف شده است، افزود: فاز دوم این کارخانه تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید و قرار است محصولات این کارخانه به بازار‌های داخلی و خارجی راه یابد.

استاند ار لرستان بیان کرد: این کارخانه با شروع فعالیت در فاز نخست، روزانه یکهزار تن سیمان سفید تولید و روانه بازار خواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت معادن مجاور کارخانه، ادامه داد: این معادن روزانه ۸۰ درصد مواد اولیه موردنیاز سیمان این کارخانه را تامین خواهند کرد.

وی افزود: در فاز نخست این طرح زمینه اشتغال حدود ۷۰ نفر و در فاز دوم نیز ایجاد اشتغال برای ۳۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

به گفته استاندار لرستان حجم سرمایه گذاری ریالی این کارخانه ۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۷.۵ میلیون یورو نیز سرمایه گذاری ارزی دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این آیین گفت: عملیات اجرایی این کارخانه سیمان سفید ازنا در سال ۱۳۹۷ به منظور تولید سیمان‌های سفید با ظرفیت تولید ۲۲۰ هزارتن در سال آغاز شده است.

بهمن جعفری با اشاره به مباحث زیست محیطی کارخانه، تصریح کرد: مباحث زیست محیطی این کارخانه در خود فرآیند انجام می‌شود و مجهز به سیستم بگ هاوس است و هیچ آلودگی ندارد و جزو صنایع سبز محسوب می‌شود.

به گفته وی این مجموعه به دست مهندسین ایرانی ساخته شده و بخشی از ماشین آلات آن از کشور چین تامین شده است و حجم سرمایه گذاری آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و برای ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال مستقیم کرده است.

وی با اشاره به اینکه زمین کارخانه ۸۰ هکتار است، افزود: ۵۰ هکتار از این مجموع منابع ملی بوده که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در اختیار سرمایه گذار قرار داده و ۳۰ هکتار هم خود سرمایه گذار از کشاورزان خریداری کرده است.

جعفری با اشاره به محدوده‌های معدنی این طرح، گفت: محدوده‌های معدنی انجام شده و پروانه‌های اکتشاف نیز صادر شده و تا یک قرن در صورتی که به صورت مستمر فعالیت داشته باشد، ذخیره خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مواد اولیه این کارخانه، سنگ آهک است که در جوار خود پروژه تامین می‌شود، تصریح کرد: ۱۵ درصد مواد اولیه آن سنگ کائولن است که از ساوه و پنج درصد آن هم فلدسپات است که از الیگودرز تامین می‌شود.

به گفته جعفری خط تولید این کارخانه توان تغییر به تولید سیمان خاکستری را دارد و چنانچه قصد تولید این نوع از سیمان را داشته باشد توان تولید روزانه ۱۰۰۰ تن را خواهد داشت و بالغ بر ۳۰۰ هزار تن تولید سیمان خاکستری را در سال خواهد داشت.

وی افزود: فاز نخست این کارخانه در مرحله بهره برداری بوده و تا پایان سال کل مجموعه به صورت کامل به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مدیرکل صمت، این کارخانه ۱۶.۷ میلیون یورو از تسهیلات صندوق ارزی (صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن) و بخش ریالی آن هم از تسهیلات بانک پاسارگاد استفاده کرده و سهامدارانی قوی دارد.

استاندار لرستان امروز سفری یکروزه به شهرستان ازنا داشت، کلنگ زنی طرح تولید فروسیلیکو منگنز و بازدید از کارخانه تولید سیمان سفید زاگرس از برنامه‌های استاندار در سفر به شهرستان ازنا بوده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) لرستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده