تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۷۹۲۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توافق با چین برای صادرات ۵ محصول کشاورزی ایران

‌می‌متالز - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از توافق با چین برای صادرات ۵ محصول کشاورزی جدید به این کشور خبر داد و گفت: تفاهمنامه صادرات محصولات لبنی هفته بعد امضا خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در همایش قرارداد‌های تجاری در بازرگانی بین‌المللی اظهار داشت: در صورتی که قرارداد‌های سفت و محکمی با طرف‌های خارجی بسته شود، اما با طرف معتمدی تجارت صورت نگیرد، ممکن است کماکان نتوانیم به نتایج مطلوبی در صورت مراجعه به دادگاه‌های بین‌المللی برسیم.

وی افزود: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند که طرف‌های تجاری قابل اعتماد را به بخش خصوصی معرفی کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: در کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین، کشور‌های همسایه و ... این آمادگی وجود دارد که طرف‌های تجاری معتمد به بازرگانان ایرانی معرفی شوند و بخش خصوصی می‌تواند از این خدمات استفاده کند.

صفری تصریح کرد: در هر کشوری که روابط دیپلماتیک وجود داشته باشد به بازرگانان و فعالان بخش اقتصادی خدمات ارائه می‌شود به طوریکه اخیرا نیز با دعوت از بازرگانان برای مراجعه به قزاقستان طرف‌های تجاری معتمد در این کشور معرفی شدند.

وی ادامه داد: در کشور عراق داعش باعث شد که پروژه‌هایی که برای خدمات فنی - مهندسی در این کشور ارائه می‌شد برای دریافت پول خود دچار مشکل شدند و آن را با تاخیر دریافت کردند که وزارت امور خارجه برای دریافت طلب آن‌ها تلاش کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برخی از طرف‌های تجاری در کشور‌های مختلف حتی ممکن است چندین مرتبه خوش حسابی داشته باشند و تجار مشکلی برای دریافت پول خود تجربه نکنند، اما به یک باره طرف ایرانی برای دریافت پول دچار مشکل شود که سابقه آن نیز وجود داشته و لازم است که تجار اطلاعات دقیق‌تری درباره طرف تجاری خود داشته باشند.

صفری تاکید کرد: وزارت امور خارجه ایران آمادگی دارد که در زمینه‌های صادرات و واردات، انتقال تکنولوژی و سایر موارد در حوزه تجارت با کشور‌های هدف خدمات لازم را به بازرگانان ارائه دهد و طرف‌های تجاری معتمد را معرفی نماید.

ترانزیت کالا‌های چینی به اروپا از مسیر ایران

وی افزود: سالانه ۱۰ هزار قطار کالای چینی به اروپا صادر می‌شود که روند ترانزیت آن‌ها از ایران شروع شده است.

تفاهم برای صادرات ۵ محصول جدید کشاورزی ایران به چین

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه صادرات ایران به چین به ۷ میلیون دلار به غیر از نفت رسیده تصریح کرد: برای صادرات مرکبات، سیب، زعفران، محصولات لبنی و پای مرغ توافق شده است؛ صادرات سیب، زعفران و مرکبات اکنون در جریان است و تفاهمنامه صادرات محصولات لبنی هفته بعد امضا خواهد شد و همچنین بعد از ۶ ماه می‌توانیم پای مرغ را به صورت مستقیم به این کشور صادر کنیم.

صفری افزود: ایران آمادگی دارد که سالانه ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تن پای مرغ را به کشور چین صادر کند.

وی اظهار داشت: چین همچنین تقاضا برای واردات یک میلیون تن میگو در سال را دارد، اما ظرفیت صادرات میگوی ایران ۳۲ هزار تن است همچنین در بخش مرکبات در حالیکه اعلام شده امکان صادرات به ۵۰ هزار تن از این محصول را داریم که چین تقاضای ۵۰۰ هزار تن مرکبات دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مجوز صادرات زعفران به چین به عنوان محصول به جای دارو نیز صادر شده است و این کشور ظرفیت مناسبی برای صادرات این محصول را دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده