تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۷۸۳۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آمادگی بازار‌های آلومینا در برابر فشار هزینه‌ها و بلاتکلیفی روند تقاضا

‌می‌متالز - بازار‌های آلومینا و آلومینیوم اولیه در سطح جهان ممکن است همچنان شاهد نوسانات و چالش‌های تولید در سه ماهه چهارم سال جاری در بحبوحه نگرانی‌های مداوم در مورد قیمت انرژی و وقفه‌هایی در تولید و تجارت باشند؛ این در حالی است که نشانه‌ها برای تقاضای صنایع پایین‌دستی حکایت از موضوع دیگری دارد.

به گزارش می‌متالز و به‌نقل از موسسه «Platts»، تا پیش از برگزاری کنگره حزب کمونیست چین، فعالان بازار در انتظار به‌روزرسانی سیاست‌های بالقوه برای صنعت آلومینیوم در مورد مصرف انرژی و دستورالعمل‌های زیست‌محیطی در کنگره ملی حزب کمونیست بودند. این در حالی است که واحد‌های ذوب چین قرارداد‌های محموله‌های دریایی را از سه ماهه اول ۲۰۲۲ و در بحبوحه بلاتکلیفی و بی‌ثباتی در مورد تاثیر زمستان بر صنعت آلومینیوم داخلی این کشور، قیمت‌گذاری کرده‌اند. علاوه‌براین، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد کاهش بیشتر ظرفیت تولید در پالایشگاه‌های آلومینای اروپا در بحبوحه افزایش قیمت انرژی وجود دارد.

موسسه «Platts»، قیمت فوب آلومینا در بنادر استرالیا را در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۳۲۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به قیمت فوب آلومینای آتلانتیک برزیل، ۳۰ دلار در هر تن تفاوت داشت. این موسسه آلومینا را در بازار استان شانشی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در روز ۳۰ سپتامبر، دو هزار و ۷۹۰ یوان بر تن ارزیابی کرد که نسبت به ماه‌های جولای و آگوست ثابت بود، اما نسبت به سطح قیمتی دو هزار و ۸۷۰ یوان بر تن در ابتدای فصل سوم، کمتر بود.

آمادگی بازار‌های آلومینا در برابر فشار هزینه‌ها و بلاتکلیفی روند تقاضا

نوسان قیمت‌های آلومینا در استرالیا در بحبوحه مشکلات تولید

برخی منابع اعلام کردند که قیمت آلومینای استرالیا در ماه سپتامبر نوسان داشته است و در برخی از محموله‌های ارسالی به خارج از مناطق استرالیای غربی در بحبوحه باران شدید در این قلمرو تاخیر‌هایی ایجاد شد.

در هفته منتهی به روز ۱۶ سپتامبر، نرخ معاملات در بازار فیزیکی تا ۳۵۸ دلار در هر تن برای تحویل در بندر استرالیا گزارش شد. با این حال، این نرخ در بازار در هفته آخر سپتامبر شروع به کاهش کرد؛ به طوری که قیمت‌ها در پایان ماه سپتامبر به قیمت ۳۲۰ دلار در هر تن رسید که در آن زمان پایین‌ترین نرخ اعلام شده طی یک سال بود.

این منابع افزودند که پس از برنامه‌های تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها و به دنبال مشکلات ایجاد شده از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، هنوز به طور کامل روند تولید در این پالایشگاه‌ها به حالت عادی برنگشته است.

بدین ترتیب، انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت، مقداری مازاد عرضه در بازار در دسترس باشد؛ چراکه پالایشگاه بینتان آلومینای اندونزی توانسته است فاز دوم خط تولید خود را در ماه سپتامبر راه‌اندازی و ظرفیت آن را دو برابر کند و به دو میلیون تن در سال برساند.

در همین رابطه، برخی فعالان در بازار اعلام کردند که با توجه به نگرانی‌ها درباره حجم عرضه و تقاضا و مقدار تولید، عدم قطعیت در مورد عرضه و تقاضای بازار برای آینده بیشتر خواهد شد.

تاثیر زمستان در چین

در ماه آگوست ۲۰۲۲، به دلیل کاهش فعالیت پالایشگاه‌ها و فشار هزینه‌ها به تدریج افزایش یافت، اما در نیمه دوم سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، به دلیل کاهش فعالیت و بهره‌برداری کمتر در واحد‌های ذوب در استان‌های سیچوان و یون‌نان چین در بحبوحه وضعیت بحرانی نیروگاه‌های برق‌آبی، قیمت آلومینا در چین به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال رسید.

برخی از فعلان در بازار انتظار داشتند فعالیت در برخی از پالایشگاه‌ها در شمال چین به دلیل ممیزی‌های زیست‌محیطی و کمبود بوکسیت وارداتی در سه ماهه سوم سال جاری کاهش یابد، اما این اتفاق نیفتاد. آخرین داده‌های دریافتی از گمرک چین نشان می‌دهد که واردات بوکسیت چین، ۲۳.۵ درصد در سال و ۱.۵ درصد در ماه افزایش یافته و حجم آن به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در ماه آگوست رسیده است.

در همین راستا، حجم صادرات آلومینای چین نیز در سه ماهه سوم سال جاری کاهش داشت و این در حالی است که حجم معاملات داخلی چین افزایش یافت و باعث شد قیمت‌ها در استان شاندونگ با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده، به دو هزار و ۸۰۰ یوان در هر تن کاهش یابد و پس از دو ماه ثابت ماندن، به قیمت سه هزار یوان در هر تن در سه ماهه دوم سال برسد.

آمادگی بازار‌های آلومینا در برابر فشار هزینه‌ها و بلاتکلیفی روند تقاضا

یک تاجر چینی اعلام کرد که فصل زمستان در حال نزدیک شدن است و طبق آنچه در سال گذشته شاهد آن بودیم، کاهش مقدار تولید نامتعادل و عدم تطابق حجم مواد اولیه همچنان می‌تواند به نوسانات قیمت در سه ماهه چهارم سال جاری منجر شود.

قبل از کاهش ظرفیت تولید در واحد‌های ذوب در استان یون‌نان چین، تولید آلومینیوم اولیه چین در ماه آگوست به بالاترین حد خود یعنی سه میلیون و ۳۱۰ هزار تن رسیده بود که ۹.۶ درصد نسبت به دوره مشابه از سال گذشته و ۲.۳ درصد نسبت به ماه جولای ۲۰۲۲ افزایش را نشان می‌داد.

برخی از منابع چینی در همین رابطه اعلام کردند جدای از هزینه‌های مرتبط برای راه‌اندازی مجدد ظرفیت واحد‌های ذوب بلااستفاده، به دلیل معضل ایجاد شده در نیروگاه‌های برق‌آبی و افزایش قیمت زغال‌سنگ به منظور استفاده به عنوان سوخت در زمستان، قیمت برق در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت.

تولید کشور‌های اروپا و آمریکای شمالی؛ تمرکز بر روند تقاضا در صنایع پایین‌دستی

واحد‌های ذوب آلومینیوم بیشترین تاثیر را از افزایش قیمت انرژی در کشور‌های اروپایی و آمریکایی پذیرفتند. با این حال، پالایشگاه‌های آلومینا و کسب‌وکار‌های صنایع پایین‌دستی آلومینیوم نیز این فشار هزینه‌ها را در سه ماهه چهارم سال جاری احساس خواهند کرد که منجر به بی‌ثباتی و عدم قطعیت در روند عرضه و تقاضا در آسیا و بیشتر نقاط جهان خواهد شد.

آمادگی بازار‌های آلومینا در برابر فشار هزینه‌ها و بلاتکلیفی روند تقاضا

چندین پالایشگاه اروپایی در حال حاضر نرخ بهره‌برداری و ظرفیت تولید خود را کاهش دادند. این در حالی است که برخی دیگر در حال ارزیابی دیگر گزینه‌های موجود هستند.

یکی از تولیدکنندگان آشنا با فعالیت‌ها و ظرفیت بهره‌برداری پالایشگاه‌ها بیان کرد که وضعیت نرخ بهره‌برداری در پالایشگاه «San Ciprian» در اسپانیا نامعلوم است. با توجه به کاهش ظرفیت و نرخ بهره‌برداری، اکثر پالایشگاه‌ها در اروپا مقدار قابل توجهی از سرمایه مالی خود را از دست خواهند داد.

وی در ادامه افزود که این شرکت اکنون در حال بررسی پرونده‌های تجاری است و در چند هفته آینده به دنبال اقداماتی در این باره خواهد بود.

به گفته برخی منابع آشنا، پالایشگاه آلومینا «Aughinish» در ایرلند که متعلق به شرکت روسال است، با حجم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال در حال تولید است که نشان‌دهنده کاهش ۱۰ درصدی نسبت به قبل از آغاز جنگ روسیه و اوکراین است.

این منابع پیش‌بینی می‌کنند که روند عرضه آلومینا از کشور‌های حوزه اقیانوس آرام به کشور‌های حوزه اقیانوس اطلس در یک دوره کوتاه‌مدت افزایش یابد؛ چراکه پالایشگاه «Jamalco» در جامائیکا هنوز به ظرفیت تولید کامل مطابق با انتظارات خود نرسیده است. پالایشگاه «San Ciprian» ظرفیت تولید خود را تا اول اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۵۰ درصد کاهش داده است و در صورتی که تصمیم به کاهش بیشتر تولید خود بگیرد، پریمیوم آلومینا در بازار کشور‌های حوزه اقیانوس اطلس و تقاضای تجارت بین قاره‌ای برای آلومینای استرالیایی افزایش خواهد یافت.

آمادگی بازار‌های آلومینا در برابر فشار هزینه‌ها و بلاتکلیفی روند تقاضا

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، روند تقاضا برای محصولات آلومینیومی نیز با افزایش تورم و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی در سراسر اروپا، استرالیا و ایالات متحده آمریکا به خطر خواهد افتاد.

در کشور نروژ، شرکت «Norsk Hydro» به دلیل تقاضای کمتر برای بیلت‌های آلومینیومی در بازار اروپا، حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تن از ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه خود از مجموع دو واحد ذوب تحت عملیات خود را تا پایان سال کاهش خواهد داد. در همین راستا انتظار می‌رود تقاضا در یک دوره کوتا‌مدت برای نوشیدنی‎های با قوطی آلومینیومی نیز کاهش یابد.

برخی منابع آگاه اعلام کردند که باید دید آیا کاهش نرخ بهره‌برداری واحد‌های ذوب آلومینیوم اولیه و تقاضای ضعیف‌تر آلومینا می‌تواند وقفه‌های احتمالی تولیدی بزرگ‌تری که پالایشگاه‌های آلومینا را در فصل چهارم تهدید می‌کند، جبران کند یا خیر.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده