تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۷۷۹۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تجارت شمش آلومینیوم آلیاژی در سال ۲۰۲۱

‌می‌متالز - از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، روند تجارت شمش آلومینیوم آلیاژی صعودی بوده است و از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، روند تجارت این محصول نزولی شد.

به گزارش می‌متالز، دلیل افت تجارت در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن، کاهش تولید شمش‌‎های پرایمری بود و در سال ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا باعث کاهش تجارت شمش آلیاژی شد. کشور آلمان بیشترین میزان واردات شمش‌های آلیاژی آلومینیوم را در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ به خود اختصاص داد. حدود ۱۲.۱ درصد صادرات شمش آلیاژی دنیا در سال ۲۰۲۱ به مقصد آلمان بود که این میزان، حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن برآورد شده است. پس از آلمان کشور آمریکا، دومین واردکننده بزرگ این محصول بود که سهم ۱۱.۶ درصدی را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داد. بزرگ‌ترین تامین‌کننده شمش آلیاژی آلمان، هلند با تناژ صادراتی ۲۳۵ هزار تن در سال ۲۰۲۱ بود.

آلومینیوم دومین فلز پرمصرف جهان پس از فولاد است و حجم تولید آن بیشتر از سایر فلزات غیر آهنی است. آلومینیوم استحکام بالا، بادوام، انعطاف‌پذیر، سبک‌وزن، مقاوم در برابر خوردگی، قابل بازیافت و رسانای خوب الکتریسیته و گرما است. این فلز به دلیل ویژگی‌های مثبت متعددی که دارد، مصارف نهایی بسیاری از جمله در صنایع حمل‌و‌نقل، ساخت‌و‌ساز و صنایع بسته‌بندی دارد. حدود ۷۵ درصد از آلومینیومی که تا به حال تولید شده است، در چرخه مصرف قرار داد و امروزه میزان تجارت این فلز در دنیا قابل توجه است. شمش آلومینیوم را می‌توان با استفاده از دو روش تولید کرد؛ اولیه یا ثانویه، تولید آلومینیوم خام اولیه، مستلزم استفاده از مواد خام بوکسیت و آلومینا است؛ در حالی که تولید آلومینیوم ثانویه، متکی به جمع‌آوری ضایعات آلومینیوم قدیمی پس از مصرف است که دوباره به آلومینیوم کار نشده تبدیل می‌شوند.

نمودار ۱، تجارت جهانی شمش‌های آلومینیوم آلیاژی را نشان می‌دهد. همان طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، به صورت کلی روند تجارت شمش‌های آلومینیوم آلیاژی در دنیا از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ صعودی بوده است. از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰، روند تجارت شمش‌های آلومینیوم آلیاژی نزولی شد. یکی از دلایل افت تجارت شمش آلیاژی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته، کاهش تولید شمش‌های پرایمری آلومینیوم در دنیا بود. تولید شمش پرایمری در سال ۲۰۱۹، حدود ۰.۸ درصد در مقایسه با سال قبل افت پیدا کرد. از آنجایی که برای تولید بخش قابل توجهی از شمش‌های آلیاژی از شمش‌های پرایمری استفاده می‌شود، میزان تولید شمش‌های پرایمری بر تولید و تجارت جهانی شمش‌های آلیاژی تاثیر می‌گذارد. در سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، صنعت آلومینیوم نیز مانند دیگر صنایع تحت تاثیر قرار گرفت. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل افت تجارت شمش‌های آلیاژی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن، پاندمی کرونا بود. بر این اساس، در سال ۲۰۲۰ میزان تجارت این محصول نسبت به سال گذشته، حدود ۵.۱ درصد کاهش یافت. پس از ساخت واکسن کرونا و واکسیناسیون همگانی در سال ۲۰۲۱، تجارت شمش‌های آلیاژی نیز بازیابی شد. نرخ رشد مرکب سالانه تجارت شمش آلیاژی از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱، حدود ۳ درصد بود.

آلمان، بزرگ‌ترین واردکننده شمش آلومینیوم آلیاژی

بیشترین میزان واردات شمش آلومینیوم آلیاژی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ به کشور آلمان اختصاص داشت. کشور آلمان به طور متوسط هر ساله، حدود یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن شمش آلیاژی وارد کرده است. پس از آلمان به ترتیب کشور‌های آمریکا، ژاپن، ایتالیا و مکزیک بیشترین میزان واردات شمش آلومینیوم آلیاژی را طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ داشته‌اند. در سال ۲۰۲۱ کشور آمریکا حدود یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن شمش آلیاژی وارد کرد. کشور ژاپن در سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن از این محصول را وارد کرد. میزان واردات شمش آلیاژی ایتالیا در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۱۱ هزار تن بود و مکزیک نیز در این سال حدود ۵۶۶ هزار تن واردات این محصول را داشت. در مجموع این پنج کشور در سال ۲۰۲۱، حدود پنج میلیون و ۶۶۰ هزار تن واردات شمش آلومینیوم آلیاژی از کل تجارت ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی این محصول را به خود اختصاص دادند. مهم‌ترین بازار نهایی شمش آلیاژی ریخته‌گری، صنعت خودروسازی است و عمده شمش‌های آلیاژی در بازار به صورت شمش آلیاژی ریخته‌گری وجود دارد. با توجه به افت ساخت خودرو در کشور آلمان و روند نزولی این صنعت از سال ۲۰۱۶، واردات شمش آلیاژی نیز به دلیل افت تقاضای داخلی روند نزولی پیدا کرد.

تجارت شمش آلومینیوم آلیاژی در سال ۲۰۲۱

سهم واردات کشور آلمان در سال ۲۰۱۲ از تجارت شمش آلومینیوم آلیاژی، حدود ۱۷ درصد بود که به حدود ۱۲.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ رسید و طی این ۱۰ سال، بیشترین سهم واردات این محصول را به خود اختصاص داد. سهم واردات کشور آمریکا از تجارت شمش آلیاژی در سال ۲۰۱۲، حدود ۱۲.۲ درصد بود و در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۱.۶ درصد کاهش یافت. این میزان برای ژاپن حدود ۱۰.۵ درصد در سال ۲۰۱۲ بود که در سال ۲۰۲۱، به حدود ۸.۳ درصد تنزل پیدا کرد. کشور ایتالیا سهم ۴.۷ درصد از واردات این محصول را در سال ۲۰۱۲ داشت و در سال ۲۰۲۱ به حدود ۵.۲ درصد افزایش یافت. کشور مکزیک در سال ۲۰۱۲، سهمی حدود ۳.۶ درصدی داشت که این سهم در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد افزایش پیدا کرد. با کاهش نیاز کشور‌های آلمان، آمریکا و ژاپن به واردات شمش آلیاژی، سهم کشور‌هایی مانند مکزیک و ایتالیا رشد پیدا کرد.

تجارت شمش آلومینیوم آلیاژی در سال ۲۰۲۱

هلند، بزرگ‌ترین تامین‌کننده شمش آلمان

کشور هلند در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۳۵ هزار تن شمش‌های آلیاژی آلومینیوم را به کشور آلمان صادر کرد که این حجم سهمی حدود ۱۴.۱ درصد از کل واردات آلمان بود. پس از هلند، کشور‌های نروژ، انگلیس، امارات و اتریش، بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان شمش آلیاژی آلمان در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بودند. سهم کشور نروژ در بازار وارداتی آلمان، حدود ۱۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ بود. سهم کشور انگلیس در این بازار حدود ۱۰.۵ درصد و سهم امارات حدود ۸.۴ درصد بود. اتریش نیز سهمی حدود ۷.۷ درصد از واردات شمش آلیاژی آلمان را به خود اختصاص داد. در مجموع این پنج کشور حدود ۵۴.۰ درصد از نیاز وارداتی آلمان به شمش آلیاژی را در سال ۲۰۲۱ تامین کردند.

تجارت شمش آلومینیوم آلیاژی در سال ۲۰۲۱

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده