تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۷۸۳۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازار آلومینیوم در آستانه آشفتگی

‌می‌متالز - آمریکا در حال بررسی تحریم واردات این فلز مهم از روسیه است.

به گزارش می‌متالز، بازار جهانی فلزات به دنبال اخباری مبنی بر اینکه دولت ایالات متحده در حال بررسی ممنوعیت واردات آلومینیوم روسیه است، اختلالات احتمالی ناشی از این سیاست را سنجیده است. قیمت‌ها در میان عدم قطعیت فزآینده دچار بی نظمی شده اند.

به گفته کارشناسان، فلزات فروخته نشده به سیستم انبارداری بورس فلزات لندن (LME) ختم می‌شود، که انبار‌هایی هستند که مجاز به ذخیره فلزات ثبت شده در LME هستند.

تیمنا تانرز، تحلیلگر معدن و فلز وولف ریسرچ، روز پنجشنبه به CNBC گفت: “برای بازار ضعیف آلومینیوم بسیار ناامیدم، زیرا شاهد یک نوع ضربه مضاعف ناشی از تضعیف تقاضای جهانی، به ویژه در چین هستیم و همچنین ضربه به روسیه که آلومینیوم را در بازار جهانی تنظیم قیمت (دامپینگ) می‌کند؛ بنابراین قطعا این سه ماهه منعکس کننده این چالش‌ها بود. ”

تانرز هشدار داد که سه ماهه بعدی نیز ممکن است تحت تأثیر این چالش‌ها قرار گیرد، مگر اینکه اقداماتی برای جلوگیری از اختلال تنظیم قیمت این فلز توسط روسیه و افزایش تقاضای چین، هم در توسعه زیرساخت‌ها و هم در ساخت و ساز ملک انجام شود.

هفته گذشته، رسانه‌ها گزارش دادند که کاخ سفید در حال بررسی ممنوعیت موثر واردات از روسیه در ارتباط با این فلز مورد استفاده در حمل و نقل و ساخت و ساز است.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که واشنگتن به سه گزینه چشم دوخته است، که می‌تواند شامل ممنوعیت کامل، افزایش تعرفه‌ها به سطوحی که تا حدی تنبیهی باشد که ممنوعیت مؤثری را اعمال کند، یا تحریم شرکت روسی Rusal که این فلز را تولید می‌کند.

کارشناسان صنعت هشدار داده اند که چنین اقدامی می‌تواند بازار‌های فلزات را در سراسر جهان بی ثبات کند. تحریم آلومینیوم، که برای اکثر صنایع سنگین حیاتی است، به طور بالقوه می‌تواند مصرف کنندگان در ایالات متحده و سایر کشور‌ها را مجبور به تعجیل در یافتن یک فلز جایگزین کند.

روسیه بعد از چین دومین تولید کننده آلومینیوم در جهان است. داده‌های نقل شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که تنها در ایالات متحده، روسیه به طور سنتی حدود ۱۰ درصد از کل واردات آلومینیوم را تشکیل می‌دهد. این کشور سومین صادرکننده بزرگ آلومینیوم به ایالات متحده در ماه اوت (مرداد) بود.

ویوک دار، تحلیلگر معادن و کالا‌های انرژی CBA، به CNBC توضیح داد: در حالی که LME منتشر نمی‌کند که ذخایر از کجا تامین می‌شوند، افزایش ذخایر جهانی نشانه بدی است، زیرا قیمت فلزات پایه قبلا تحت تاثیر نگرانی‌های رکودی قرار گرفته است.

ویوک دار خاطرنشان کرد که هرگونه هجوم آلومینیوم روسی به انبار‌های LME نیز مشکلات پیچیده تری ایجاد می‌کند.

به گفته اوا مانتی، استراتژیست کالا‌های اقتصادی، تحریم‌های واشنگتن علیه Rusal همچنین می‌تواند پیامد‌هایی برای زنجیره‌های تامین آلومینیوم در جهان داشته باشد.

او گفت که این شرکت روسی نه تنها یک تولید کننده عمده آلومینیوم است، بلکه در زنجیره‌های عرضه جهانی بوکسیت و آلومینا نیز نقش دارد که برای ساخت این فلز مورد نیاز است.

منبع: عصر اقتصاد

عناوین برگزیده