تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۸۰۳۶۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روزانه ۲۰۰ کامیون پسماند روی زنجان به محل جدید در سردهات منتقل می‎‌شود

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه محل جدید انبار پسماند روی در سردهات از بهمن ۱۳۹۹ آماده سازی شده است، گفت: روزانه ۲۰۰ کامیون پسماند به محل جدید در سردهات منتقل می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ناصر فغفوری شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی آخرین اقدامات ساماندهی انبار پسماند روی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی انبار پسماند طی سالیان گذشته افزود: سایت کنونی به وسعت حدود ۵۰ هکتار در منطقه سردهات بخش زنجانرود و در حدود ۵۰ کیلومتری شهر زنجان واقع است.

وی ادامه داد: هم اکنون بالغ بر ۱۰ میلیون تن پسماند در شهرک روی انبار شده است که با تمهیدات صورت گرفته طی سالیان اخیر مساحت آن ثابت بوده و در جهت کاهش آلودگی زیست محیطی اقداماتی همچون دیوارکشی بتنی، مالچ پاشی و ساخت حوضچه‌هایی جهت جمع آوری شیرآبه‌های ناشی از بارش باران انجام شده است.

این مقام مسوول عنوان کرد: اراده استاندار و مسوولان استانی بر تعیین تکلیف و فروش این پسماندهاست که در این راستا باید ابتدا فلزات محتوی این پسماند‌ها مشخص می‌شد، به این منظور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان ناظر پروژه قرارداد‌هایی با دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه زنجان منعقد کرد و مطالعات و بررسی‌های میدانی در این خصوص آغاز شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یادآورشد: در این راستا ۳۳ مورد حفاری عمقی از محل انبار نمونه گیری شده که با مطالعه بر روی ۸۷۵ نمونه و نقشه توپوگرافی در مقیاس ۵۰۰/۱، عناصر سرب، روی و نقره در پسماند‌ها شناسایی و به اثبات رسید.

وی افزود: هم اکنون مطالعات بیشتر در خصوص عیارسنجی، امکان بازفرآوری و تعیین ارزش ریالی مواد معدنی موجود در حال انجام است که پس از اتمام بررسی ها، تصمیمات لازم در خصوص فروش آن اتخاذ خواهد شد.

فغفوری خاطرنشان کرد: با ساماندهی پسماند‌های روی در اسرع وقت، شاهد رفع مسائل زیست محیطی و کاهش دغدغه همشهریان عزیز طی سال‌های اخیر در این خصوص خواهیم بود.

گفتنی است استان زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش روی خاورمیانه بوده و شمش روی، عمده محصول صادراتی این استان است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

عناوین برگزیده