تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۱۳۱۲۰
سرویس خبر : انرژی

برنامه کشور‌های حوزه بالتیک برای قطع واردات برق از روسیه

‌می‌متالز - سرویس مطبوعاتی دولت استونی در گزارشی اعلام کرد نخست وزیر این کشور و همتایان وی از لتونی و لیتوانی روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن توافق شده است حداکثر تا اوایل سال ۲۰۲۵ شبکه برق خود را از روسیه جدا کنند.

به گزارش می‌متالز، سرویس مطبوعاتی دولت استونی در گزارشی اعلام کرد نخست وزیر این کشور و همتایان وی از لتونی و لیتوانی روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن توافق شده است حداکثر تا اوایل سال ۲۰۲۵ شبکه برق خود را از روسیه جدا کنند.

کشور‌های حوزه بالتیک که همگی اعضای ناتو و اتحادیه اروپا هستند، به همراه کشور‌هایی مانند روسیه و بلاروس، بخشی از شبکه برل BRELL باقی می‌مانند.

در سال ۲۰۱۸، این کشور‌ها موافقت کردند که از برل جدا شوند و تا اواخر سال ۲۰۲۵ از طریق اتصال با شبکه برق لهستان به یک شبکه برق جایگزین معروف به نام انتسو-ای ENTSO-E بپیوندند.

این شبکه که در سال ۲۰۰۸ با دستور اتحادیه اروپا تأسیس شد، اکنون فراتر از مرز‌های بلوک گسترش یافته و شامل ۳۵ کشور می‌شود.

کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی در این باره گفت: همکاری کشور‌های بالتیک در تسریع تلاش‌های همگام‌سازی که به ما امکان می‌دهد ریسک‌ها را بیشتر مدیریت کنیم، مهم است.

وی افزود: من و نخست وزیران توافق کرده‌ایم که به محض اینکه از نظر فنی امکان پذیر باشد، از شبکه روسیه (BRELL) جداسازی را انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده