تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۱۳۳۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گزارش از عملکرد شرکت ملی صنایع ملی مس،

تداوم رشد تولید در ملی مس

‌می‌متالز - شرکت ملی مس ایران با ساختار مدیریت جدید نیز برنامه‌ها و طرح‌های خود را دنبال می‌کند و این طرح‌ها در ارزیابی‌های صورت گرفته در روند پیشرفت پروژه از یک سو و گزارشِ صورت‌های مالی و عملکرد آن از سویی دیگر می‌توانند به روشنی مشهود باشند.

به گزارش می‌متالز، شرکت ملی صنایع مس ایران در گزارش فصلی و گزارش‌های ماهانه از فروش داخلی ویا صادراتی برخوردار بوده و این گزارش‌ها در صورت‌های مالی این شرکت در کدال کاملا محرز است.

این فعالیت‌ها نشان از پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های این هلدینگِ مس ایران دارد و شرکت‌های زیر مجموعه ملی مس نیز طبق برنامه ریزی ها، میزان تولید را افزایش داده و علاوه بر تامین نیاز داخل از محصولاتی مانند کاتد و ... نیاز صادراتی را به صورت ماهانه افزایش داده است.

این رویکرد رشد تولید با تغییر مدیریت جدید نیز همچنان تداوم دارد به طوری که دکتر خرمی شاد مدیرعامل جدید شرکت ملی مس اخیرا در نشست تولید مجتمع مس سرچشمه به ضرورت تحقق رشد تولید در صنعت مس تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت مس، هم‌افزایی کارکنان و مدیران و کمک به یکدیگر را در مجتمع‌های شرکت مس برای رشد تولید، از جمله رکن اساسی تحقق توسعه و پیشرفت و شکوفایی آینده این صنعت دانست.

شرکت ملی مس ایران در حوزه اکتشافات در پنجاه سال گذشته ۷ درصد سرزمین اکتشاف شده را ترتیب داده است و با این آمار دارای رتبه پنجم جهان است. شرکت ملی مس بنا دارد با توسعه فعالیت‌های اکتشافی به رتبه ۲ یا ۳ جهان برسد. این هدفگذاری که از اواخر سال ۱۴۰۰ دنبال شده است میزان رشد و نمودار صعودی تولید و اکتشاف این شرکت را نشان می‌دهد.

به گفته گزارش‌های منتشر شده از ملی مس، این شرکت در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۳۰ هزار و ۲۰۰ هزار متر اکتشاف مس در ایران انجام داده است که بنابراین گفته می‌توان اکتشاف معدن در این شرکت را با رشد ۵۳ درصدی در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و این شرکت بر طبق بقرنامه ریزی‌ها بنادارد میزان اکتشاف را به ۳۰۰ هزار متر افزایش دهد.

با این رویکرد تحقق افزایش تولید برای ملی مس دور از انتظار نیست و در این خصوص محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان و راور مجلس شورای اسلامی از وزیر صمت به دلیل انتصاب دکتر خرمی شاد مدیرعامل جدید شرکت ملی مس تشکر کرد.

حضور ملی مس در پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی

شرکت ملی مس علاوه بر تحقق رشد تولید در حوزه استحصال مس در بخش شیرین سازی و انتقال آب، مشارکت سرمایه گذاری را انجام داده است که این سرمایه گذاری می‌تواند در جهت کمک به رشد تولید شرکت ملی مس باشد.

این پروژه با مشارکت ملی مس و چند شرکت معدنی و فولادی و راهبری ایمیدرو با سرمایه گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومانی و ظرفیت خط انتقال ۶۵۰ میلیون مترمکعب صورت گرفته است.

بر اساس این طرح، در حال حاضر انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد با خط یک انجام می‌شود. شرکت‌های گل گهر، ملی صنایع مس ایران و چادرملو با سرمایه گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان در خط اول این پروژه مشارکت داشته اند.

در فاز اول شیرین سازی حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب در سال، که ۱۳۰ میلیون متر مکعب آن به استان‌های کرمان و یزد انتقال می‌یابد و ۵۰ میلیون متر مکعب برای شرب استان هرمزگان استفاده خواهد شد. ظرفیت اجرایی در فاز‌های ۲ و ۳ (همین پروژه)، برای شیرین سازی و انتقال ۴۷۰ میلیون متر مکعب در سال است. این بخش از پروژه شامل سه قطعه است.

قطعه اول، پروژه از محل آبگیر تا مجتمع گل گهر که طول خط انتقال حدود ۳۰۰ کیلومتر با دبی آب انتقالی ۴.۴ متر مکعب بر ثانیه است که در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده است. قطعه دوم، به طول خط انتقال حدود ۱۵۰ کیلومتر از معدن گل‌گهر سیرجان تا مجتمع مس سرچشمه کرمان، با دبی انتقالی ۳ متر مکعب بر ثانیه است و قطعه سوم با طول مسیر اصلی خط انتقال اصلی حدود ۳۷۰ کیلومتر از ایستگاه شماره ۳ قطعه دوم تا مجتمع فولادی اردکان یزد با دبی آب انتقالی ۲ متر مکعب بر ثانیه است.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده