تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۱۳۶۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیش بینی سخزر از قیمت سیمان در سال آینده

‌می‌متالز - گزارش شفافیت و اطلاع رسانی از بررسی پاره‌ای از ابهامات درباره سود شرکت سیمان خزر و قیمت سیمان را در این مطلب می‌خوانید.

به گزارش می‌متالز، پیش بینی حاشیه سود ناخالص عملیاتی و خالص شرکت در سال جاری بترتیب،۳۳، ۲۸ و ۲۶ درصد بوده و برنامه‌های آتی شرکت نیز در راستای تحقق حاشیه سود حداکثری و رضایت سهامداران محترم با امعان نظر به شرایط کارخانه و کشوراست.

اسحق جمال امیدی میرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت سیمان خزر که با نماد سخزر در بورس فعالیت دارد؛ به سوالاتی در خصوص سوالات مطرح شده به منظور اطلاع فعالان بازار سرمایه و سهامداران پاسخ داد؛

(۱) با توجه به فصل گرما و کمبود برق آیا این مهم برای شرکت محدودیتی ایجاد کرده است؟

با توجه به مساعدت مسوولین استانی و تعاملات فیمابین و نیز رعایت پیک مصرف شرکت سیمان خزر توانسته است. با مدیریت صحیح در قالب همکاری با شرکت برق منطقه‌ای تولید پیش بینی شده طبق بودجه مصوب را تماماً محقق گرداند.

(۲) با توجه به موقعیت جغرافیایی شرکت همجواری با دریای خزر و فرصت مناسب جهت صادرات محصولات خود شرکت چه برنامه‌ای جهت انجام صادرات دارد؟

این شرکت ضمن اخذ گواهی نامه‌های صادراتی GOST روسیه و CE اروپا و انعقاد قرارداد با شرکت معتبر روسی در حال انجام مراحل پایانی بارگیری اولین محموله صادراتی بصورت سیمان فله در بسته بندی جامبوبگ ۱/۵ تنی از
بندر انزلی به مقصد بندر ماهاچ کالا روسیه است.

(۳) با توجه به افزایش نرخ گاز خوراک و سوخت در سال ۱۴۰۲ و افزایش بهای تمام شده به مبلغ ۷۲۶ میلیارد ریال پیش بینی شرکت از وضعیت آتی نرخ‌های فروش به چه صورت است؟

با توجه به عرضه محصولات شرکت در بورس کالا قیمت فروش تابع تعامل و تقابل بازار آزاد عرضه و تقاضا با حضور نهاد‌های نظارتی بوده لیکن پیگیری‌های انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان جهت افزایش نرخ پایه انواع محصولات سیمانی متناسب با افزایش بهای سوخت مصرفی در حال اقدام است.

(۴) آیا شرکت برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا سود انباشته را در دستور کار خود دارد؟

با توجه به آخرین افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته مطالبات و آورده نقدی که در سال ۱۳۹۸ اقدام و در مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۳۱ نزد اداره ثبت شرکت‌ها ثبت و در روزنامه رسمی مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۳ منتشر شده، در سال جاری برنامه‌ای در این خصوص پیش بینی نشده است.

(۵) با توجه به قطعی مورد انتظار گاز در ماه‌های سرد سال و همچنین ارزش حرارتی پایین مازوت تحویلی پالایشگاه ری شرکت چه تدبیری برای موضوع مذکور در نظر گرفته است؟

آیا شرکت اقدامات لازم جهت ذخیره سازی سوخت مورد نظر را در دست اجرا دارد؟ شرکت با بهره گیری از توان سخت افزاری سازندگان داخل کشور اقدام به طراحی ساخت و نصب مبدل حرارتی خاص جهت گرم نمودن و استفاده بهینه و در حد مطلوب سوخت فسیلی و نیز کاهش اثرات ارزش حرارتی مازوت تحویلی از پالایشگاه ری کرده است.

شایان ذکر است ضمن هماهنگی انجام مکاتبات و اخذ تائیدیه از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان جهت خرید مازوت با برگزاری مناقصه عمومی پیمانکار حمل بابت ذخیره سازی انتخاب و قرارداد مربوطه نیز منعقد شد.

(۶) میزان تولیدات شرکت را در جدول زیر تکمیل کنید:

پیش بینی سخزر از قیمت سیمان در سال آینده

(۷) - جدول زیر را تکمیل کنید؟

پیش بینی سخزر از قیمت سیمان در سال آینده

(۸) ضریب تبدیل هر کدام از موارد زیر را برای تولید یک تن سیمان بیان فرمایید و جدول زیر را تکمیل فرمایید؟

پیش بینی سخزر از قیمت سیمان در سال آینده

(۹) در حال حاضر ارزش جایگزینی یک شرکت یک میلیون تنی تولید کننده سیمان چند دلار است؟
مورد ندارد.

(۱۰) هزینه حمل داخلی سیمان به تفکیک فله و پاکتی به ازای هر تن بر کیلومتر در حال حاضر چند دلار است؟

فروش و تحویل محصول این شرکت بصورت (ex-work) و درب کارخانه بوده است و حمل محصولات بر عهده و هزینه مشتریان است.

(۱۱) در سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ چه واحد‌های تولیدی به ظرفیت تولید سیمان کشور افزوده خواهد شد؟ به تفکیک شرکت و مقدار نام ببرید.

مورد ندارد.

(۱۲) پیش بینی شرکت از افزایش قیمت مواد اولیه در سال جاری به تفکیک چقدر می‌باشد؟

قرارداد‌های مواد اولیه این شرکت از طریق برگزاری مناقصه عمومی بصورت یکساله منعقد گردیده و در شرایط پایدار تا پایان سال ثابت خواهند ماند.

(۱۳) شرکت سوخت مازوت خود را از کدام پالایشگاه تامین میکند؟ نرخ مازوت دریافتی چقدر است؟ این ترخ قطعی است یا علی الحساب؟ هزینه حمل مازوت به ازای هر متر مکعب بر کیلومتر برای شرکت چقدر است؟

خرید مازوت شرکت از انبار نفت شهرری بمبلغ ۱۵.۱۵۶ ریال و هزینه حمل بمبلغ ۹۰۰۰۰ ریال در مجموع مبلغ ۲۴۰۱۵۶ ریال به ازای هر لیتر است.

(۱۴) الگوی بهینه مصرف مازوت شرکت چقدر است؟ این مقدار بر اساس چه پارامتر‌هایی برآورد می‌شود؟

الگوی بهینه مصرف مازوت ۷۹۵ کیلو کالری بر کیلو گرم کلینکر بر اساس استاندارد شماره ۷۸۷۳ صنعت سیمان است.

(۱۵) موجودی سیمان و کلینکر شرکت در حال حاضر چقدر است؟

موجودی سیمان و کلینکر در تاریخ نامه به ترتیب مقدار ۲،۷۵۶ و ۵۰۷۳۹ تن است.

(۱۶) میزان هزینه گازرسانی و مالیات بر ارزش افزوده شرکت چقدر است؟

هزینه خرید گاز مصرفی بمبلغ ۱۰۰۰۰۰ ریال بعلاوه ۱۰ درصد عوارض گازرسانی و ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده جمعاً بمبلغ ۱۲۵۰۰ ریال است.

(۱۷) در حال حاضر قیمت‌های پایه سیمان خزر در بورس کالا به چه صورت محاسبه می‌شود؟ آیا فرمولی برای محاسبه قیمت پایه وجود دارد؟ قیمت پایه به چه عناصری بستگی دارد؟

با توجه به عرضه محصولات شرکت در بورس کالا قیمت فروش نیز تابع تعامل و تقابل آزاد بازار عرضه و تقاضا با حضور نهاد‌های نظارتی و تنظیم کننده بوده و قیمت گذاری و تعیین نرخ پایه نیز با عنایت به افزایش هزینه‌های تولیدی با پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان سیمان توسط بورس کالا انجام می‌گیرد.

(۱۸) ساخت مسکن ملی توسط دولت بر عملکرد شرکت چه تاثیری دارد؟

مورد ندارد.

(۱۹) آیا سهامدار عمده شرکت برنامه افزایش سرمایه در آینده نزدیک خواهد داشت؟

با توجه به آخرین افزایش سرمایه از محل سود انباشته مطالبات و آورده نقدی که در سال ۱۳۹۸ اقدام و در مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۳۱ نزد اداره ثبت شرکت‌ها ثبت و در روزنامه رسمی مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۳ منتشر شده است در سال جاری برنامه‌ای در خصوص موضوع مذکور ابلاغ نشده است.

(۲۰) با توجه به حاشیه سود بالاتر کلینگر صادراتی با نرخ دلار فعلی آیا شرکت برنامه‌ای جهت صادرات محصولات خود یا گسترش بازار فعلی در نظر دارد؟

با عنایت به بازاریابی داخلی و فروش تمامی محصولات، شرکت تبدیل کلینکر به سیمان ارزش افزوده بیشتری داشته، لذا شرکت برنامه فروش سیمان صادراتی را پیش بینی و در حال انجام مراحل نهایی است.

(۲۱) ارزش جایگزینی شرکتی مشابه شرکت شما چند دلار است؟

مورد ندارد.

(۲۲) هزینه خرید هر پاکت سیمان ۲۵ و ۵۰ کیلویی در حال حاضر چقدر است؟ پیش بینی شرکت برای ادامه سال به چه صورت است؟

آخرین مبلغ خرید پاکت ۵۰ کیلویی مطابق مناقصه عمومی برگزار شده بمیزان ۵۷۵۰۰ ریال به ازای هر کیسه بوده و قیمت کیسه ۲۵ کیلویی نیز حدود ۸۰۰۰۰ ریال کمتر از کیسه ۵۰ کیلویی میباشد قیمت کیسه P.P معمولاً تابع نوسانات هفتگی نرخ مواد پتروشیمی عرضه شده در بورس و قیمت گذاری توسط انجمن مربوطه است.

(۲۳) اثر اعمال محدودیت‌های انرژی ناشی از قطعی برق و گاز بر تولید و فروش شرکت در فصول مختلف چقدر است؟

این شرکت با مدیریت مصرف برق در ساعات پیک در قالب همکاری با شرکت برق منطقه‌ای و نیز استفاده از سوخت جایگزین مازوت در ماه‌های محدودیت برق و گاز، تولید و فروش پیش بینی شده خود را محقق خواهد نمود.

(۲۴) پیش بینی شرکت از روند قیمتی سیمان در ادامه سال چیست؟

قیمت گذاری سیمان به تناسب افزایش هزینه‌های تولیدی توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بررسی کارشناسی پیگیری و از طریق بورس کالا عملیاتی خواهد شد.

(۲۵) لطفا متراژ و محل جغرافیایی زمین‌های شرکت سیمان خزر را اعلام نمایید.

لیست کامل زمین و ساختمان‌های شرکت در آیتم ۹ گزارش فعالیت هیئت مدیره برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با شماره پیگیری ۱۰۱۴۹۴۱ در سامانه کنال منتشر و تا این زمان بدون تغییر است.

(۲۶) پیش بینی سود سازی به ازای هر سهم در سال جاری چقدر است؟ در پنج سال آینده چطور؟ تا چه میزان تلاش می‌شود تا سهم در محدوده ارزش ذاتی خود معامله شود؟

طبق بودجه مصوب سود خالص هر سهم این شرکت مبلغ ۴۶۸۴ ریال تا پایان سال جاری پیش بینی شده و برنامه‌های آتی سهامدار عمده نیز در راستای افزایش سودآوری است.

(۲۷) پیش بینی شرکت از حاشیه سود در سال‌های آتی به چه صورت است؟

پیش بینی حاشیه سود ناخالص عملیاتی و خالص شرکت در سال جاری بترتیب،۳۳، ۲۸ و ۲۶ درصد بوده و برنامه‌های آتی شرکت نیز در راستای تحقق حاشیه سود حداکثری و رضایت سهامداران محترم با امعان نظر به شرایط کارخانه و کشوراست.

(۲۸) به نظر شما با توجه به حاشیه سود و روند سود آوری مناسب چه دلیلی وجود دارد که ظرفیت جدید به سمت صنعت نیاید؟

مورد ندارد.

(۲۹) متوسط نیروی کار به ازای هر تن تولید سیمان برای یک شرکت تازه تاسیس چند نفر به ازای هر تن است؟

مورد ندارد.

(۳۰) میزان مصرف آجر نسوز برای تولید هر تن سیمان چه مقدار است؟

متوسط میزان مصرف آجر انواع جرم و مواد نسوز برای تولید سیمان در این شرکت حدود ۹۰۰ گرم بر تن بوده است. این مقدار بسته به نوع تکنولوژی و شرایط دپارتمان پخت در کارخانجات مختلف متغیر است.

(۳۱) قطعی گاز و برق علاوه بر کاهش تولید چه هزینه‌های جانبی دیگری به شرکت‌های سیمان وارد می کند؟

تاثیر عوامل مختلف بر کاهش تولید موجبات افزایش هزینه‌های ثابت برای یک واحد محصول تولیدی و متعاقباً افزایش بهای تمام شده و کاهش سودآوری را فراهم خواهد کرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده