تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۱۳۸۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«گرند کانیون» و معضل اورانیومی بایدن

‌می‌متالز - یک نشریه آمریکایی تحلیل کرد تصمیم اخیر جو بایدن برای تعیین پارک ملی گرند کانیون ایالت آریزونا به عنوان یک مکان محافظت‌شده ملی، برای او در زمینه تامین اورانیوم و همچنین در عرصه سیاست داخلی و خارجی به ویژه در رابطه با روسیه مشکل‌ساز می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی درباره تبعات تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای تعیین پارک گرند کانیون ایالت آریزونا به عنوان یک مکان یادبود ملی نوشت: «جو بایدن رئیس جمهور آمریکا احتمالا در تبعات تصمیمش برای حافظت از اراضی پیرامون پارک گرند کانیون در برابر فعالیت‌های معدن‌کاوی دچار دردسر در حوزه اورانیوم و همچنین در تعامل با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواهد شد.

بایدن روز سه شنبه گذشته نزدیک به ۴۰۵۰۰۰ هکتار از اراضی پیرامون دره گرند کانیون در آریزونا را مکان حفاظت شده ملی اعلام کرد و این تصمیم او با انتقاد شدید شرکت‌های معدنکاری و تعدادی از محافظه کاران مواجه شد.

اراضی اطراف این دره غنی از منابع اورانیوم است و تصمیم اخیر جو بایدن جلوی استخراج این ذخایر را در حالی که آمریکا به واردات اورانیوم ادامه می‌دهد، می‌گیرد. از طرفی نیز دولت آمریکا ممنوعیتی علیه واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه اعمال کرده است.

بر اساس آمار‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ درصد از واردات اورانیوم خود را از روسیه داشته است و ۳۵ درصد از این واردات را از قزاقستان، ۱۵ درصد از آن را از کانادا و ۱۴ درصد را از استرالیا گرفته است.

در مجموع آمریکا ۹۵ درصد اورانیوم مصرفی خود را از چند کشور شامل روسیه، قزاقستان، کانادا و استرالیا وارد می‌کند. روسیه سومین صادر کننده بزرگ اورانیوم به آمریکا است.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در سرمقاله‌ای تصمیم روز سه شنبه رئیس جمهور آمریکا را محکوم کرده و این تصمیم او را به عنوان یک "هدیه برای ولادیمیر پوتین" توصیف کرد. این نشریه به این موضوع اشاره کرد که هم اکنون آمریکا برای تامین ۱۲ درصد سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای خود به اورانیوم روسیه متکی است.

هیات سردبیران وال استریت ژورنال در این سرمقاله نوشتند: "مکان محافظت شده ملی جدیدی که دولت بایدن اعلام کرد و پنجمین مکان اعلام شده در دوره ریاست جمهوری او است، کار آمریکا را برای آنکه اورانیوم روسیه را جایگزین کند بسیار سخت‌تر می‌کند. ولادیمیر پوتین از این تصمیم تشکر خواهد کرد. "

وال استریت ژورنال یکی از چند رسانه تحت کنترل روپرت مرداک، سرمایه‌گذار بزرگ محافظه کار حوزه رسانه، و خانواده او است. این رسانه‌ها شامل نیویورک پست و فاکس نیوز نیز می‌شوند. دبیران نشریه محافظه کار نشنال ریویو نیز انتقاد مشابهی از این تصمیم جو بایدن داشته و روز چهارشنبه نوشتند که این تصمیم به مثابه یک "هدیه بزرگ به پوتین" است.

شرکت‌های معدن‌کاوی و برخی مردم محلی هم که می‌توانستند از صنعت معدن‌کاوی اورانیوم سود ببرند با این اقدام بایدن مخالفت کردند. هم اکنون هیچ معدن اورانیوم فعالی در ایالت آریزونای آمریکا وجود ندارد.

باستر جانسون، یک ناظر صنعتی در منطقه "موهاوی کانتی ایالت آریزونا به نشریه فورچون گفت: "ما برای امنیت کشورمان به اورانیوم نیاز داریم. ما حالا از بازی خارج شده‌ایم. "

میت رامنی، سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا نیز در بیانیه‌ای در روز سه شنبه گذشته از تصمیم بایدن برای محافظت شده اعلام کردن گرند کانیون شدیدا انتقاد کرد. این نیز می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که این تصمیم بایدن منجر به التهاب سیاسی در آمریکا می‌شود.

رامنی گفت: "نوار آریزونا یکی از غنی‌ترین ذخایر معدنی اورانیوم در آمریکا را دارد. جو بایدن با حذف این منبع مهم اورانیوم، هم اتکای ما به روسیه و چین را و هم انتشار نهایی کربن ما را بیشتر کرده در حالی که بازدهی انرژی ما را نیز کاسته است. رئیس جمهور آمریکا با این تصمیمش بار دیگر نگرانی‌های مردم این اراضی را نادیده گرفته و این مایوس کننده است. "

اندی بیگز، یک نماینده جمهوریخواه ایالت آریزونا در پستی در شبکه اجتماعی "ایکس" (توئیتر سابق) نوشت: "پیشنهاد بایدن برای تعیین مکان محفاظت شده ملی در آریزونا فاقد عقل سلیم و خوشایند فعالان رادیکال حامی محیط زیست است. این تصمیم بدون هیچ دلیلی بزرگترین ذخایر اورانیوم ما را دست نخورده نگه خواهد داشت و ما را هر چه بیشتر در زمینه تامین انرژی به روسیه وابسته خواهد کرد. زمان آن رسیده که جو بایدن آمریکا را در اولویت قرار دهد. "

مارک شاناهان، استادیار علوم سیاسی دانشگاه سورِی در بریتانیا و یکی از مولفان کتاب "ریاست جمهوری ترامپ: از کارزار تا صحنه جهانی" گفت، این تصمیم رئیس جمهور آمریکا به منتقدان او سوژه جدیدی برای انتقاد کردن از او داده، اما نمی‌توان ثابت کرد این انتقاد‌ها اشتباه هستند.

شاناهان به نیوزویک گفت: تصمیم جو بایدن با موضوع بنای یادبود ملی گرند کانیون در شمال آریزونا یک بار دیگر به تعارض بین منافع شرکت‌های معدن‌کاوی که عمدتا تحت حمایت جمهوری‌خواهان هستند و نیروی ترقی‌خواهی که مصمم به حفاظت از سرزمین‌های بومی و حفظ محیط زیست هستند، دامن می‌زند.

او اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا در ظاهر ممکن است بهانه قدرتمندی را به منتقدانش برای حمله به خودش داده باشد؛ لابی صنعت معدن کاوی اورانیوم ادعا می‌کند این تصمیم بایدن بالاجبار منجر به افزایش واردات این ماده معدنی از روسیه تحت ریاست جمهوری پوتین می‌شود، در حالی که اراضی تحت پوشش مکان یادبود ملی جدید، دارای یکی از غنی‌ترین ذخایر اورانیوم آمریکا است. اما همانطور که در اغلب این استدلال‌ها اتفاق می‌افتد، این هم یک دوگانگی بیش از حد ساده‌انگارانه است. "

به گفته شاناهان، مجوز‌های موجود معدن کاوی پا بر جا خواهند بود و این اجازه به استخراج اورانیوم در این مکان محافظت شده می‌دهد. او گفت: "تن‌ها درخواست برای مجوز‌های جدید رد خواهند شد. همچنین حوزه رودخانه پاودر در وایومینگ همچنان به عنوان منطقه اصلی استخراج اورانیوم در آمریکا باقی می‌ماند در حالی که اورانیوم تولیدی از معادن داخلی آمریکا تنها تامین کننده پنج درصد از نیاز‌های این کشور است. "

توماس گیفت، مدیر و بنیانگذار مرکز سیاست آمریکا در کالج دانشگاهی لندن به نیوزویک بیان داشت، جمهوریخواهان تصمیم بایدن برای ممنوع کردن معدن کاوی اورانیوم در گرند کانیون را به عنوان پیروزی طرفداران محیط زیست در حاشیه خواهند دانست.

او بیان داشت: بعید است این تصمیم بایدن تاثیر محوری بر کارزار انتخابات ۲۰۲۴ بگذارد، اما می‌تواند این اتهام کلی را متوجه دموکرات‌ها کند که آن‌ها دارند استقلال در حوزه انرژی و رشد اقتصادی را در خدمت به یک دستورکار ایدئولوژیکی صرف می‌کنند.»

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده