تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۳۹۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک بریکس استفاده ارز‌های ملی را افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - افزایش استفاده از ارز‌های ملی در میان اعضای بانک توسعه جدید با هدف کاهش تاثیر نوسانات ارز خارجی به جای دلارزدایی، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش می‌متالز، وزارت دارایی آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای تأکید کرد که بانک توسعه جدید (NDB) که توسط گروه بریکس ایجاد شده است، در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه روسیه که سهامدار و موسس این بانک محسوب می‌شود، می‌بایست تعاملات خود را به ارز محلی انجام دهد.

این بیانیه در حالی بیان می‌شود که آفریقای جنوبی خود را برای میزبانی از نشست سران بریکس در اواخر ماه جاری میلادی در ژوهانسبورگ آماده می‌کند.

به گفته انوک گودونگوانا، وزیر دارایی این کشور، افزایش استفاده از ارز ملی در میان اعضای بانک توسعه جدید با هدف کاهش تاثیر نوسانات ارز خارجی به جای دلارزدایی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

گودونگوانا به رویترز گفت: بیشتر کشور‌هایی که عضو بانک NDB هستند (آن) را به ارائه وام به ارز‌های ملی تشویق می‌کنند.

این وزیر افزود: این بانک آنقدر که کشور‌های عضو نیاز دارند (این کار را انجام) نمی‌دهد، اما این جهت استراتژیکی است که ما این بانک را به آن سوق می‌دهیم.

بانک NDB که دفتر مرکزی آن در شانگ‌های قرار دارد، در سال ۲۰۱۴ توسط برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با هدف تامین بودجه برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار این کشور‌ها تاسیس شد.

این بانک به طور رسمی در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و بعداً بنگلادش، امارات متحده عربی، مصر و اروگوئه به آن ملحق شدند. عربستان سعودی نیز در حال مذاکره برای عضویت در آن است.

لزلی ماسدورپ، مدیر مالی بانک NDB به رویترز گفت که این بانک قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ وام دهی به ارز ملی را از حدود ۲۲ درصد به ۳۰ درصد افزایش دهد.

ماسدورپ تصریح: ارز عملیاتی بانک دلار است به یک دلیل بسیار خاص: دلار آمریکا جایی است که بزرگترین مخزن نقدینگی در آن قرار دارد.

وی افزود که این بانک به اعضای خود پاسخگو است و ترکیب ارز‌هایی را که استفاده می‌کند بر اساس تقاضای آن‌ها مشخص خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده