تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۷:۰۳
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۰۹۲۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مقام مصری بر کاهش وابستگی به دلار و استفاده از ارز‌های ملی در تجارت تاکید کرد

‌می‌متالز - «محمود الصعیدی» دبیر کمیسیون اقتصادی پارلمان مصر یکشنبه شب بر کاهش وابستگی به دلار و استفاده بیشتر از ارز‌های محلی و پول ملی در مبادله تجاری با کشور‌های آفریقایی و آسیایی تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، الصعیدی در واکنش به اظهارات محمد معیط وزیر دارایی مصر گفت: نیازمند این هستیم که با کشور‌های آسیایی و آفریقایی همانگونه که رئیس جمهوری کینیا گفت، از ارز ملی استفاده کنیم.

وی افزود: این اقدام به صورت گسترده درخواست برای دلار را کاهش داده و بسیاری از مشکلات کنونی را حل خواهد کرد.

وزیر دارایی مصر گفته بود که کشورش اکنون به بخشی از بانک توسعه ویژه بریکس تبدیل شده و بسیاری از کشور‌های در تلاش هستند که به عضویت این بانک درآیند.

معیط گفت که وی بسیار خوشحال است که مؤسسه‌های اعتباری جدیدی مثل بانک توسعه ویژه بریکس و بانک آفریقا تشکیل شده و این مؤسسه‌ها بازوان سازمان‌های اعتباری در قاره آفریقا به شمار می‌آیند.

الصعیدی در گفتگو با اسپوتنیک بر ضرورت تسریع تصویب مبادله با ارز‌های ملی به ویژه با کشور‌های بزرگ مثل روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی تأکید کرد.

وی افزود: در چندین نوبت خواستار ضرورت انجام معامله میان کشور‌های با ارز‌های ملی شدیم، چرا که این اقدام پیامد‌های مثبتی در ثبات ارزش پول ملی در برابر ارز‌های دیگر خارجی به دنبال خواهد داشت، همچنان که تا حد زیادی به سود سیاست‌های پولی بانک مرکزی مصر خواهد بود.

سخنان این نماینده مصری یک هفته پس از آن روی می‌دهد که «آناتولی آکساکوف»، رئیس کمیسیون بازار‌های مالی دومای دولتی روسیه ۲۵ خردادماه گفت که روسیه و مصر در حال انجام مبادلات با ارز‌های ملی هستند.

آکساکوف در حاشیه مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ گفت: ما با مصر به دو ارز ملی معاملات متقابل داریم و در حال مذاکره با امارات (در این زمینه) هستیم.

وی افزود: درصد دلار در معاملات بین‌المللی ارزی طی دو سال از ۷۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است و انتظار دارد به دلیل سیاست تحریمی ناعادلانه آمریکا، بسیاری از کشور‌ها به ارز‌های رایج مشترک (ملی) روی بیاورند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده