تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۱۴۱۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

بهره گیری از ظرفیت بورس‌های کالایی در قیمت‌گذاری منطقی/ روش‌های تامین مالی از بورس کالا

‌می‌متالز - مهدی حاجی غلام سریزدی با بیان اینکه بازار سرمایه یک از بازار‌های مهم در اقتصاد کشور ماست، گفت: اقدامات و تصمیمات ناگهانی دولت‌ها باعث کاهش اعتماد به این بازار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی حاجی غلام سریزدی عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با محوریت نقش بورس کالا در اقتصاد ملی بیان کرد: به نظر یکی از موضوعات مهم در آشفتگی فعلی بازارسرمایه تصمیمات خلق الساعه و ناگهانی است که از فضای خارج از بازار سرمایه به این بخش تحمیل می‌شود، مواردی از قبیل تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، توقف معاملات خودرو در بورس کالا، چگونگی نرخ ارز فروش صادراتی شرکت‌ها و. بطور خلاصه میتوان گفت این تصمیمات باعث شده حال بازار سرمایه خوب نباشد.

حاجی غلام سریزدی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: باتوجه به عدم سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌ها و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید شاهد خاموشی‌های متعدد در برق کارخانجات هستیم که یکی از دلایل آن عدم انگیزه کافی بخش خصوصی و عدم سرمایه‌گذاری مناسب با توجه به قیمت‌گذاری دستوری دولت در این صنعت است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری نمودار عرضه و تقاضا را بهم می‌زند و باعث افزایش رانت و دلالی شده و بازار از حالت عادی خود خارج می‌کند. تجربیات قیمت‌گذاری دستوری در سال ۱۳۹۷ که با تعیین قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی در قیمت پایه همراه بود منجر به افزایش تقاضای کاذب، احتکار کالا، کاهش تولید و افزایش قیمت مصرف کننده نهایی شد.

وی عنوان کرد: سرمایه یک آهوی ترسان است و فردی که میخواهد سرمایه‌گذاری کند، دقیقا همین مصداق را دارد. ما زمانی می‌توانیم بخش خصوصی را جذب کنیم که اعتمادسازی داشته و تصمیمات خلق‌الساعه نداشته باشیم و نتیجه این اعتماد منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی می‌شود.

حاجی غلام سریزدی در خصوص شایعات مطرح شده در مورد بورس کالا اظهار کرد: همواره بخاطر امضا‌های طلایی، رانت‌ها و... مخالفانی با بورس کالا وجود داشته است. هرکالایی در ابتدای ورود به بورس کالا (مانند سیمان) همواره با مقاومت و مشکلاتی روبرو بوده است؛ ولی بعد از ورود این کالا‌ها و مشاهده اثرات مفید آن بر شرکت‌ها، استقبال مناسبی از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: هرموقع دولت و سایر سازمان‌ها به بورس کالا بیشتر بها داده و از قیمت‌گذاری دستوری فاصله گرفتند شاهد اثرات مثبت این اقدام در بازار سرمایه بوده‌ایم.

به گفته وی؛ نقش بازار سرمایه در حال حاضر فراتر از سال‌های گذشته است. در سال‌های گذشته تعداد محدودی افراد در بازارسرمایه فعالیت داشتند، ولی در حال حاضر بواسطه سهام عدالت بیش از ۵۰ میلیون سهامدار داریم و بدیهی است هر تصمیمی میتواند بر کل این جامعه سهامداری اثرگذار باشد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: استفاده از نظرات کارشناسی فعالین و نهاد‌های تخصصی بازارسرمایه از جمله کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران اهمیت داشته که انتظار میرود در تصمیماتی که مرتبط با بازارسرمایه است بیش از گذشته به این نظرات توجه شود.

استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران ادامه داد: اتفاقات بسیار مناسبی در بورس کالا اتفاق افتاده است از قبیل راه اندازی تالار حراج باز، عرضه سیمان و خودرو، بازار مناقصه، معاملات گواهی سپرده شمش طلا، توسعه معاملات زنجیره فولاد و؛ که انتظار است از این ظرفیت‌ها بیش از گذشته استفاده شود.

وی افزود: همچنین در بخش تامین مالی از طریق بورس کالا استفاده از قرارداد‌های سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، خرید دین، قرارداد‌های کشف پریمیوم پیشنهاد می‌گردد.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در خاتمه گفت: بحث اعتمادسازی، جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری و استفاده از ظرفیت بورس‌های کالایی برای تامین مالی شرکت‌ها موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده