تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۳۶۰۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارگزار بازار سرمایه مطرح کرد:

تغییر جهت شاخص بورس در انتظار تعیین تکلیف ۷ عامل موثر

‌می‌متالز - کارگزار بازار سرمایه تغییر روند معاملات را در انتظار تعیین تکلیف ۷ عامل موثر دانست و گفت: رفع ابهامات و قابل پیش بینی شدن اقتصاد به رشد بازار کمک خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، مهدی حاجی غلام سریزدی با اشاره به نوسان ایجاد شده در معاملات اخیر بورس اعلام کرد: اکنون اهمیت بازار سرمایه با بیش از ۵۰ میلیون سهامدار برکسی پوشیده نیست و طرح موضوعات آن در سطوح عالی نظام و تحقیق و تفحص مجلس بیانگر جایگاه مهم و تأثیر گذار در اقتصاد و جامعه است.

تحقیق و تفحص از حقوق نمایندگان مجلس است، اما به نظر می‌­رسد در مقطع پر ابهام کنونی، طرح این مباحث ضمن مخدوش کردن آرامش ایجاد شده در بازار، باعث افزایش ریسک و نوسانات شود و به دنبال چنین اقدامی دردی از سهامداران خرد دوا نخواهد شد. طی چند روز اخیر اقدامات مناسبی در جهت بازگشت اعتماد و رونق معاملات انجام شده است.

به منظور حمایت از بازار سرمایه، جلسات و نشست‌های مهمی با فعالین اقتصادی و بازیگران حقوقی تشکیل شد که نتیجه آن در رشد شاخص و افزایش حجم معاملات ظاهر شد. اما صحبت از تغییر روند یا ادامه جو مثبت در شرایط فعلی عجولانه به نظر می‌رسد. رفع ابهامات موجود و در نتیجه قابل پیش بینی شدن اقتصاد به ثبات در وضعیت فعلی و رشد بازار در آینده کمک خواهد کرد.

در زمینه کاهش قیمت‌گذاری دستوری، اقدامات و پیگیری‌های مناسبی توسط رییس سازمان بورس بخصوص در بحث قیمت گذاری خودرو انجام شد و امید است این اتفاق به نتیجه مطلوب برسد. چراکه با اجرایی شدن آن می‌توان شاهد اثرات مثبت این اقدام بر روند معاملات بورس بود. با تغییرات صورت گرفته در دولت و معرفی علی صالح آبادی به عنوان رییس بانک مرکزی، انتظار می­ رود تعامل و همکاری بین بازار پول و بازار سرمایه به عنوان دو بال اصلی اقتصاد بیش از گذشته شده و بازار سرمایه بتواند در تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی تأثیر گذار باشد و نقش واقعی را ایفا کند.

زمزمه‌هایی مبنی بر واریز ۱۵۰ میلیون دلار منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت مطرح می‌شود. واریز این مبلغ و استفاده از آن در حمایت از بازار اقدامی مناسب خواهد بود و می‌تواند تا حدودی بر تغییر روند معاملات بازار تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر تقاضای فعالین بازار سرمایه بازگرداندن اعتماد با اتخاذ تصمیمات منطقی در مشورت با اهالی بازار است. زیرا در صورت وجود بی اعتمادی تزریق این مبالغ راه به جایی نخواهد برد و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری، اصلاح دامنه نوسان، عدم افزایش نرخ بهره بانکی، تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ ارز، وضعیت صادرات غیر نفتی و سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی از دغدغه‌های اصلی فعالان بازار سرمایه بشمار می‌رود که رفع آن‌ها بر روند معاملات بورس تاثیرگذار است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده