به گزارش می متالز، سعد خطیبی در نشستی خبری که از سوی اتاق بازرگانی مشهد ترتیب داده شده بود، اظهار کرد: خوشبختانه مراودات تجاری افغانستان با ایران روز به روز در حال افزایش است و در سال گذشته مراودات ما با رشد ۲۰ درصدی همراه بود. وی با تاکید بر اینکه بین بخش خصوصی افغانستان و ایران روابط خوبی وجود دارد و همواره این روابط رو به گسترش خواهد بود، ادامه داد: سال گذشته (میلادی) ۲۲ درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان افزایش داشته و اخیرا مشکلاتی در بندر دوغارون رخ داده که شامل تراکم کامیونهای حمل کالا میشود و در این زمینه جلساتی داشتهایم و در صدد رفع این مشکلات هستیم.
خطیبی خاطرنشان کرد: طبیعی است که واردات کالا به کشور ما از سوی جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲ میلیارد دلار بوده اما از سوی دیگر صادرات ما به این کشور بسیار ناچیز است و توقع ما این است که بتوانیم صادرات بیشتری به ایران داشته باشیم. رئیس اتاق تجارت هرات اظهار کرد: کالاهایی که مورد نیاز بازارهای ایران است در افغانستان وجود دارد و اگر اجازه صادرات به این کالاها داده شود، ما نیز از این خوشحال خواهیم شد. وی با بیان اینکه اکنون تلاش ما بر این بوده که هر چه زودتر مشکلات پیرامون موضوع باسکول را در گمرک دوغارون حل و فصل کنیم، تصریح کرد: قول من برای رفع مشکلات موجود در گمرک دوغارون ظرف مدت یک هفته از زبان مسوولان گمرک افغانستان بوده و طی صحبتی که با بنده داشتند قول مساعد برای حل مشکلات را در یک هفته دادهاند. رئیس اتاق تجارت هرات در رابطه با ایجاد پارکینگ در مرز دوغارون، اضافه کرد: نقشههای طرح توجیحی بسیاری آماده کردیم و وزارت تجارت افغانستان مدعی شد که میتواند در ایجاد پارکینگ سرمایهگذاری لازم را انجام دهند.
خطیبی درخصوص ایجاد کارگاههای قالیبافی در منطقه دوغارون تاکید کرد: پیشنهاد من این است که نظیر این کارگاهها را در داخل افغانستان نیز دایر کنیم. وی اظهار کرد: افغانستان دچار مشکل است و این را نمیتوان کتمان کرد، اما در کنار آن در این کشور فرصتهای خوبی برای سرمایهگذاری وجود دارد که بخش خصوصی ایران میتواند در این امر ورود پیدا کند و ما نیز زمینه را مساعد کنیم. احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حملونقل و ترانزیت اتاق مشهد نیز گفت: اکنون باید مرز دوغارون را فراتر از سایر مرزها بدانیم، ما در مرز میلک توقفات ۱۴ روزه داریم که بخشی از کالاها به دوغارون سرازیر خواهد شد و بار دیگر شاهد قفل شدن مرز در دوغارون خواهیم بود. دوغارون بار مرز ماهیرود و در برخی مقاطع میلک را به دوش میکشد. وی خاطرنشان کرد: حدود ۳هزار ناوگان افغانی در ایران تردد میکنند که هر کدام از آنها مشکلات بسیاری دارند که باید به آن رسیدگی شود. بهتر است از اکنون برنامهریزی را انجام دهیم تا در سال ۹۸ دیگر شاهد بروز مشکلاتی نظیر مسائل سال جاری نباشیم. زمانیان خاطرنشان کرد: حدود ۸ تفاهم حملونقلی با افغانستان داریم که در تمام این موارد ذکر شده که دو طرف باید هزینهها را به صفر برسانند اما هم اکنون بخشی از هزینههای قانونی وجود دارد.