تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۱۴۲۴۶
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی صنعت برق:

۳۷ درصد مشترکان خانگی مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی برق شدند

‌می‌متالز - سخنگوی صنعت برق با اعلام اینکه ۳۷ درصد مشترکان بخش خانگی مشمول پاداش صرفه‌جویی برق شده‌اند، گفت: امسال برای نخستین‌بار است که این امکان فراهم شده تا مشترکان بتوانند با کاهش مصرف، مشمول پاداش صرفه‌جویی شوند.

به گزارش می‌متالز، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه از مشترکان پرمصرف درخواست می‌کنیم با کاهش مصرف برق از پاداش طرح مدیریت مصرف بهره‌مند شوند، اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از افزایش دمای هوای کشور، تا روز چهارشنبه هفته آینده حدود ۳ هزار مگاوات به مصرف برق اضافه خواهد شد و احتمالاً اوج مصرف برق ۷۲ هزار مگاواتی را خواهیم داشت که در اوایل شهریور بی‌سابقه است.

وی خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران صنعت برق آمادگی حداکثری دارند تا این میزان برق را در هفته آینده هم بتوانند تأمین کنند، اما آنچه که تأثیرگذار است مشارکت و همکاری مردم در مدیریت مصرف برق است به طوری که ۳۷ درصد از مشترکان بخش خانگی مشمول پاداش صرفه‌جویی برق شده‌اند.

امسال از ابتدای خردادماه تا ۳۱ شهریورماه تمام مشترکان خانگی می‌توانند با صرفه‌جویی در مصرف برق از پاداش برخوردار شوند. مبنای محاسبه پرداخت پاداش، میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه پارسال است. به‌عنوان‌مثال اگر مصرف خرداد سال گذشته یک مشترک ۳۰۰ کیلووات‌ساعت بوده باشد و مصرف خرداد امسال او به ۲۰۰ کیلووات‌ساعت برسد، این مشترک برای کاهش ۱۰۰ کیلووات‌ساعت برق پاداش می‌گیرد که رقم آن در مناطق عادی یک ۵۰ هزار تومان و در مناطق گرمسیر حدود یک میلیون تومان برای هر مشترک خواهد بود.

پاداش کاهش مصرف برق، در قبض مشترکان درج می‌شود و آن‌ها برای دوره‌های بعدی بستانکار خواهند شد. ضمن آنکه وزیر نیرو در مورد امکان پرداخت نقدی نیز و بررسی فنی این موضوع صحبت کرده است و اگر این امر میسر باشد، پاداش تعیین شده به‌صورت نقدی به مشترکان پرداخت خواهد شد.

پاداش چندبرابری در مناطق گرمسیر

همچنین اگر در مناطق گرمسیر نسبت به سال گذشته یک کولر خاموش شود پاداش چشمگیری نصیب مشترکان می‌شود. تحمل آب‌وهوای مناطق گرمسیری از همین حالا سخت شده و در تابستان بدون کولر، تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. اما اگر مشترکان بتوانند حتی به یکی از کولر‌ها استراحت بدهند، یک میلیون تومان پاداش می‌گیرند. حتی استفاده از دور کند به‌جای دور تند، ماهی ۱۵۰ هزار تومان جایزه خواهد داشت.

دسته‌بندی مشترکان

مشترکان برق کشور به‌صورت کلی در سه بخش دسته‌بندی می‌شوند و در سه منطقه گرمسیری یک، دو و سه قرار می‌گیرند. مناطقی که در دسته گرمسیری قرار می‌گیرند امسال می‌توانند پاداش قابل‌قبولی بابت صرفه‌جویی در مصرف برق به خود اختصاص دهند. اگر یک خانواده در این مناطق فقط یکی از کولر‌های خود را خاموش کند، تا یک میلیون تومان از صنعت برق پاداش دریافت می‌کند. اگر یک مشترک در مناطق گرمسیر مصرف خود را از پله‌های بالای الگو به زیر الگو برساند بسته به مصرف سال گذشته بین ۲۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان به‌صورت ماهانه پاداش دریافت خواهد کرد.

به‌این‌ترتیب که با کاهش میزان مصرف برق از بالای چهارهزار و ۵۰۰ کیلووات‌ساعت به محدوده سه هزار کیلووات‌ساعت، میزان پاداش دریافتی مشترک به رقم ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد. مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند و الگوی مصرف برق آن‌ها ۳۰۰ کیلووات است، می‌توانند تنها با استفاده از دور کند کولر آبی به میزان ۱۰۰ کیلووات کاهش مصرف برق داشته باشند. همچنین ایجاد سایه‌بان برای کولر، استفاده‌نکردن از دستگاه‌های برقی غیرضروری، کاهش مصرف در ساعات ۱۴ تا ۲۱ و نیز رعایت دمای آسایش یعنی دمای ۲۴ درجه، موجب صرفه‌جویی در مصرف برق شده و شامل پاداش می‌شود.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده