تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۱۴۳۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبت ۴۴۷ محدوده معدنی در استان زنجان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان زنجان گفت: حوزه معدن سرشار از مشاغل و حرفه‌های مختلف است، لذا نباید از برگزاری نمایشگاه‌هایی که فرصت دیده شدن در حوزه معدن و صنعت دارد، غفلت کنیم.

به گزارش می‌متالز، مجید گلشنی ظهر امروز (۲۶ مردادماه) در میزگرد تخصصی معدن با بیان اینکه محصولات استخراج شده از معدن پیش‌نیاز تولیدات بسیاری از صنایع است و مواد معدنی در ساخت بسیاری از کالا‌ها کاربرد دارد، اظهار کرد: هم اکنون در استان ۴۴۷ محدوده معدنی ثبت شده وجود دارد که حدود ۸۰ فقره سلب صلاحیت شده و بیش از ۳۵۰ فقره دارای بهره‌بردار است که از این تعداد هم حدود ۱۰۰ فقره غیرفعال هستند.

وی با اشاره به ایجاد فرصت‌ها از طریق برگزاری نمایشگاه، ادامه داد: استان زنجان ظرفیت و پتانسیل‌های مختلفی در بخش‌های متعدد دارد و باید از این فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی استان استفاده شود.

گلشنی با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی پدیده‌ای چندوجهی است و دامنه تاثیرگذاری آن بر مبادلات بین‌المللی و توسعه اقتصادی کشور‌ها بسیار با اهمیت و موثر است، اضافه کرد: صنعت نمایشگاهی زیرساخت مهم اقتصادی است و بنابراین به نگاهی زیرساختی نیاز دارد.

این مسوول ابراز کرد: متاسفانه برخی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه به طور مثال در نمایشگاه صنعت و معدن نمی‌دانند چه چیزی عرضه کنند. از سال‌های آینده چه به لحاظ تبلیغی و برگزاری ورکشاپ‌ها به صورت مطلوب‌تری بایستی اقدام کنیم، اگر چه از سال‌های گذشته این روند رو به رشد است.

وی با بیان اینکه طی سال‌جاری ۲۷ پروانه اکتشاف صادر و نخستین مزایده بسته سرمایه‌گذاری و همچنین مزایده پسمانده روی برگزار شده است، بیان کرد: توجه جدی به برگزاری مزایده معادن، احیای واحد‌های راکد و ورود سرمایه‌گذاران به حوزه معدن سه راهکار کوتاه مدت برای تحقق برنامه است.

مدیرکل صمت استان زنجان نگاه متفاوت به برگزاری نمایشگاه‌ها و عواملی در جهت ایجاد رغبت حضور شرکت‌کنندگان را زمینه‌ساز گسترس اقتصادی دانست و اعلام کرد: تحقق رشد در حوزه معدن نیازمند برنامه‌ریزی است، از طرفی نمایشگاه‌ها محلی برای ایجاد و تبادل نیاز‌ها است.

گلشنی با بیان اینکه توسعه نرم‌افزار‌های مرتبط با حوزه معادن در استان زنجان مورد تاکید بوده و متاسفانه این مهم مورد غفلت واقع شده است، ادامه داد: از معادن باید به اندازه ظرفیت آن‌ها استفاده کرد چه بسا محصولات جدید جایگزین محصولات پیشین از جمله روی شوند و کاربرد آن را کاهش دهند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در بخش معدن نیازمند توجه جدی به امر اکتشاف، فرهنگ‌سازی و شناسایی زنجیره‌های مغفول و هدایت سرمایه‌گذاری‌ها هستیم. یعنی سیاست اکتشاف و توسعه معدن در استان زنجان اجرایی نشده در این راستا نیز برنامه‌های مدونی داریم.

وی با اشاره به مساحت استان زنجان و نسبت جمعیتی آن، اذعان کرد: در زنجان ۱۲۵۰ فقره پروانه در حوزه صنعتی یا واحد صنعتی وجود دارد و حجم سرمایه‌گذاری استان ۲.۵ درصد است که به نسبت جمعیت و مساحت در مقایسه کشوری خوب است.

این مسوول در ادامه با اشاره به اهمیت ظرفیت خدمات فنی و مهندسی در استان و اهتمام جدی در توسعه صادرات و تبادلات در این راستا، تشریح کرد: احیای واحد‌های راکد صنعتی استان در زمره اقدامات ارتقاء بهره‌وری استان بوده که در کنار سرمایه‌گذاری‌های قابل اجرا، تامین‌کننده سرمایه‌گذاری مورد نیاز استان جهت تحقق رشد ارزش‌افزوده بخش صنعتی مورد هدف است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ واحد سرب و ۲۰ واحد روی در استان زنجان وجود دارد، افزود: مسئله زباله معادن و دفن آن موضوعی بسیار مهم و دغدغه‌آوری است. هر زباله‌ای که بازیافت نمی‌شود باید به محل دفن زباله (لندفیل) منتقل شود، لذا این یکی از چالش‌هایی است که برای بخش‌های معدنی ایجاد مسئله کرده است.

این مسوول با بیان اینکه لندفیل‌ها را نمی‌توان در مناطق حساس به محیط‌زیست ساخت، ادامه داد: به لحاظ تنوع مواد معدنی استان جایگاه خوبی دارد به‌طوری‌که در انواع مختلف ماده معدنی داریم، وجود ۳۶ نوع ماده اعم از بُر، استان را در جایگاه ویژه‌ای قرار داده است از طرفی در تعدد صنایع نیز جزو استان‌های برتر کشور هستیم.

مدیرکل صمت استان زنجان با بیان اینکه وجود لندفیل (صنعتی) برای استان یک ضرورت است، اذعان کرد: لذا محلی برای دفع پسماند یا انتقال ضایعات مسئله‌ای است که تولیدکنندگان و واحد‌ها با آن درگیر هستند. به دنبال ایجاد یک شهرک تخصصی فرآوری معدنی هستیم.

وی عدم توجیه اقتصادی را یکی از دلایل نبودن فعالیت معادن عنوان کرد و افزود: اکتشافات ضعیف و ناقض معضلی است که در استان داریم. حفره‌های نقطه به نقطه با عمق کم مشکلات زیست‌محیطی نیز به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

گلشنی با اشاره به هزینه بالای حفاری و تجهیزات وارداتی معادن، تبادل و تعامل شرکت‌ها و معدکاران را از بستر نمایشگاه موثر دانست و گفت: ۹۰ درصد تجهیزات حفاری وارداتی هستند؛ دولت می‌تواند بسترساز باشد، اما در حوزه تبلیغات نمایشگاهی تجربه ثابت کرده بخش خصوصی عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

این مسوول همچنین با اشاره به ایجاد دفاتر لجستیک، خاطرنشان کرد: اگر نمایشگاه کاربردی باشد صنعت‌گر خودش تمایل به حضور خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده