تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۱۴۴۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنایع و بنگاه‌های تولیدی استان خراسان رضوی آماده استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین‌مالی و حل مشکلات

‌می‌متالز - استاندار خراسان رضوی در همایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه گفت: مساله جدی ما در زمینه تامین منابع، بانک محوری است و بر اساس نیاز‌های استان خراسان رضوی بدیهی است که برای تامین منابع مالی با هدف توسعه، نباید صرفا به سمت بانک‌ها برویم.

به گزارش می‌متالز، یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی در همایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه بیان کرد: معتقدیم در هر شرایطی راه برون‌رفت از مشکلات حتما وجود دارد. برای برون رفت از شرایط سخت حتماً نگاه تحولی و البته عملیات تحولی لازم است. نمی‌توان در شرایط خاص با نگاه و بینش عادی فضا را مدیریت کرد. امروز حوزه اقتصادی یک میدان تقابل و مبارزه با دنیای استکبار است و به شدت نیازمند آن هستیم که از لحاظ اندیشه فکری، طراحی نرم‌افزاری، ابزاری و برنامه‌ریزی به این میدان نگاه تحولی داشته باشیم. ویژگی این نگاه تحولی در نهایت، پروژه محور است. پروژه هم عدد و رقم و زمان دارد.

وی افزود: یکی از حوزه‌های تحولی ما حوزه اقتصادی است و در این حوزه، چهار سرفصل داریم: سرفصل کشاورزی؛ سرفصل صنعت معدن و تجارت؛ سرفصل زیارت (که خاص استان خراسان رضوی است) و سرفصل تامین منابع مالی.

نظری تصریح کرد: با روش‌های گذشته در ارتباط با این نیاز نمی‌شد شرایط را مدیریت کرد. مساله جدی ما در رابطه با تامین منابع مالی، بانک محوری بود. ما باید بر اساس نیاز‌ها و مسائل استان و مزیت‌هایی که به آن اشاره شد (از جمله وجود معادن، امکان ارائه خدمات زیارتی، صادرات و ترانزیت و همینطور کشاورزی) بدیهی است که برای تامین منابع مالی با هدف توسعه و در عین حال تامین سرمایه در گردش بنگاه‌هایی که به سبب تورم برای اجرای پروژه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، راهکاری پیدا کنیم. اگر قرار باشد صرفاً برای تامین مالی به سراغ بانک‌ها برویم، اهداف ما محقق نخواهد شد. ضمن اینکه تامین مالی بانک محور آفت‌هایی هم دارد.

وی گفت: بعد از مشورت با دوستان، به این نتیجه رسیدیم که مجاری متعدد تامین مالی برای پروژه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم و بر اساس همان نگاه تحولی حرکت کنیم. یکی از این مجاری بازار سرمایه است. رفت و آمد‌ها و ارتباطات با مدیران بازار سرمایه کشور در نهایت منتج به حضور مدیران سازمان بورس اوراق بهادار و بورس‌ها در استان و برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه شد. بنده وظیفه دارم از آقای عشقی و سایر مدیران محترمی که در این استان حضور به هم رسانده و بازدید‌هایی از صنایع مختلف به عمل آوردند، تشکر کنم و امیدواریم حضور ایشان منشا خیر شده و زمینه برای تامین مالی از بازار سرمایه فراهم گردد. این تامین مالی برای حرکت بنگاه‌های اقتصادی در استان لازم است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: به شکل معین و مشخص درخواست ما از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این است که مرکز تامین مالی در استان و به ویژه در شهر مقدس مشهد با همان اهدافی که برشمرده شد، راه اندازی گردد.

نظری با اشاره به تبعات کمبود سرمایه در گردش برای بنگاه‌های تولیدی گفت: کمبود سرمایه در گردش گاهاً منجر به تعطیلی خطوط تولید شده و امیدواریم با راه‌اندازی مرکزی برای تامین مالی در استان خراسان رضوی، مشکلات بنگاه‌های تولیدی برطرف گردد. ضمن اینکه امیدواریم با راه‌اندازی این مرکز نمایندگان بازار سرمایه به سراغ بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی هم بروند. ممکن است برخی شرکت‌ها اصلاً اطلاعی در مورد تامین مالی از بازار سرمایه نداشته باشند؛ ولی شرایط و ظرفیت‌های لازم برای ورود به این بازار را داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: طبق بررسی‌ها حداقل ۳۰۰ همت شرکت در استان خراسان رضوی داریم که آمادگی ورود به بازار سرمایه را دارند، اما به هر حال نقاط ضعفی هم وجود دارد و باید برای آشنایی این شرکت‌ها با بازار سرمایه اطلاع‌رسانی کرد. امیدواریم با همت دوستان در سازمان بورس و اوراق بهادار و همینطور همکاری شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در استان خراسان رضوی یک اقدام قاطع، جهشی و خوب در راستای کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی صورت گیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده